Stora Bromptontråden

flindra

Ny medlem
Jag tyckte faktiskt att vinterdäcken var rätt lätta att montera. Däremot lyckades jag vränga slangen lite så de blev lite bubbliga att cykla med.

Cyklar inte ute längre. Landsvägen blir ännu smalare med plogvallar... Nu blir det tempocykling i trainern istället.
 

flindra

Ny medlem
Jag har köpt PD-M540-pedaler: http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:37999
De sticker inte ut mycket alls och jag tror inte det blir så stor skillnad. Vikpedalen är faktiskt ganska bred även i hopfällt läge.



Inte hunnit testa än, men jag blev glatt överraskad över att de hade en plastskiva som inte var bredare än pedalen, som sitter under så att man kan använda vanliga skor också. Så här ser den ut på undersidan:


Bild från http://forums.mtbr.com/29er-components/clipless-pedals-platform-what-best-861095.html#post10486359

Det hela verkar väldigt lovande och jag längtar verkligen till måndagens jobbpendlingscykling! Nu med dubbdäck och segt rullgrus har knäna fått ta rätt hård stryk när jag cyklat. Jag blir trött i muskulaturen ovanför knät. Det vore bra att jobba mer med baksida lår. Och sen ska jag ju tävla i sommar och det känns dumt att inte kunna få med hela rundtrampet.
 

Storklas

Medlem
kais01 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vintern har varit kul hittills. Om man har
> dubbdäck. Schwalbedäcken funkar bra, med
> hyggligt lågt rullmotstånd och bra grepp på is
> och snö. Stort oväsen på asfalt!
>
> Ytterligare ett skäl för ett löjligt långt
> stänkskydd.


Vad använde du för material till förlängningen?

Håller också med om att dubbdäcken funkar bra. Inga problem med att dubb lossnat tror jag trots att jag inte körde in dem (kanske är jag för långsam!).

Till våren kommer jag köra på Bromtons egna däck. Tycker de känns hyfsat roliga att köra på och mycket tåligare än kojak. Tycker kojak är bra i andra storlekar (ex 559/622) men till brompton så fick jag omedelbart massor med sprickor och punkteringar. Kanske just mitt ex var klent men enligt min lbs, som säljer mycket brompton, så har många av kunderna klagat på just kojak till brompton.
 

flindra

Ny medlem
Jag måste också säga att jag inte varit helt nöjd med Kojak. De höll ungefär 100 mil. Fick punktering väldigt lätt, och skars upp lätt. Men det var ju kul att köra på racerdäck!
 

kais01

Aktiv medlem
Hallå Storklas
brukar förlänga stänkskyddet med två varv svart vävtejp, syns rätt bra på bilderna jag skickade in hur det är gjort. man kan böja eller vika ihop skyddet lite när man klistrar på, så får man en viss skålform på skyddet.

förutom att skydda växlarna från is och snö får man som bonus torra skor.

när det gäller spd-pedaler kan jag rekommmendera Wellgo med bajonettfattning, då tar man enkelt bort vänsterpedalen när man fäller ihop cykeln. vissa brukar sätta ett fäste för den bakom styrstolpen, jag brukar stoppa pedalen i ryggsäcken eller fickan.

Wellgo fanns förut på Clas O men har utgått. finns dock utomlands. för vanliga skor kan man sätta på en plattform som flindra, eller köpa separata plattformpedaler som man stoppar in i samma bajonettfästen. magnesiummodellen dom hade på Clas O är löjligt lätt.

http://www.aliexpress.com/store/product/original-Genuine-wellGo-Vig-QRD-W01-quick-detachable-mountain-bike-lock-pedal-mountain-lock-step-mountain/1330395_1976291970.html
 

flindra

Ny medlem
Jag tittade en del på wellgo, men kom till slut fram till att det inte är så viktigt för mig att kunna ta av pedalen. Det är egentligen bara när jag åker buss, och det gör jag väldigt sällan. På tåget är det inga problem. Och spd-pedalerna är så smala så det är faktiskt inte så stor skillnad mot den vanliga vikpedalen.

 
Senast ändrad:

LarsM

Medlem
Håller med om att SPD-pedaler är ett lyft -oavsett modell.
Hade först MD520/540 och bytte sen till Wellgo´s med bajonettfattning (sök på Wellgo QRD).
 

flindra

Ny medlem
Pedalerna fungerar mycket bra, rekommenderas! Jag har dock skruvat upp dem rätt rejält så att de klickar ur lätt. Det går bra att klicka ur och cykla med fötterna "lösa" på övergångsställen med mera. Jag har behållit plastbrickorna även om det ser lite töntigt ut.

Jag skulle behöva byta bromsbelägg. Är det samma bromsklossar på Brompton som på vanliga cyklar, eller måste man specialbeställa? Har sett att man kan köpa bromsbelägg på Bromptons hemsida.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
flindra skrev:
-------------------------------------------------------
> Pedalerna fungerar mycket bra, rekommenderas! Jag
> har dock skruvat upp dem rätt rejält så att de
> klickar ur lätt. Det går bra att klicka ur och
> cykla med fötterna "lösa" på
> övergångsställen med mera. Jag har behållit
> plastbrickorna även om det ser lite töntigt ut.
>
>
> Jag skulle behöva byta bromsbelägg. Är det
> samma bromsklossar på Brompton som på vanliga

> cyklar, eller måste man specialbeställa? Har
> sett att man kan köpa bromsbelägg på Bromptons
> hemsida.


http://www.myorangebrompton.com/2014/04/swissstop-bxp-brake-pads-for-your.html?m=1
 

flindra

Ny medlem
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> flindra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pedalerna fungerar mycket bra, rekommenderas!
> Jag
> > har dock skruvat upp dem rätt rejält så att
> de
> > klickar ur lätt. Det går bra att klicka ur
> och
> > cykla med fötterna "lösa" på
> > övergångsställen med mera. Jag har behållit
> > plastbrickorna även om det ser lite töntigt
> ut.
> >
> >
> > Jag skulle behöva byta bromsbelägg. Är det
> > samma bromsklossar på Brompton som på vanliga
>
> > cyklar, eller måste man specialbeställa? Har
> > sett att man kan köpa bromsbelägg på
> Bromptons
> > hemsida.
>
>
> http://www.myorangebrompton.com/2014/04/swissstop-
> bxp-brake-pads-for-your.html?m=1


Tack! Verkar helt klart lovande.

Väntar nog ett tag med bromsarna och köper nya däck istället. Ska prova marathon plus, som jag har bra erfarenhet av sedan tidigare.
 

knight22

Ny medlem
är det någon som har erfarenhet av en sexväxlad brompton? Det enda jag inte gillar med min (treväxlade) är att det inte är så svårt att nå maxfart i treans växel, skulle vilja kunna gå upp lite mer.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Jag kör en S6L. Hade en tvåväxlad tidigare. Sexväxlade känns inte helt trampeffektiv, men det kanske är samma känsla i den treväxlade. Kör väldigt sällan på de tyngsta två växlarna.
 

Atlas

Aktiv medlem
Det tog två år att göra sturney Archer treväxlade navet trevligt att köra på. Nu när det servades var jag noggram med att påpeka att jag inte ville ha mycket eller trögt fett. Utan lagom av ett lättare.
 

ulen

Medlem
Lite OT men ändå Brompton.

De flesta bilder du ser på en Brompton har sadeln i ett groteskt framskjutet läge?

Jag har min i en mer normal position.

Mina ögon, min kroppsbyggnad eller andras kroppsbyggnad det är fel på?
 

kais01

Aktiv medlem
Angående läget på sadeln. Även i obelastat läge är sadelstolpen på Brompton betydligt mera bakåtlutad är normalfallet, för att kompensera detta flyttas lämpligen sadeln fram något. Om man väger kring 70 kg eller mer trycks fjädringsklossen ihop och ökar problemet ytterligare.
På tävlingsscyklar finns det en något krånglig formel som medför att det är förbjudet att flytta fram sadeln så att spetsen hamnar längre fram än 5cm bakom vevpartiet, därför att det ger fördelar med mera kraft. Likaså är det förbjudet att luta sadeln framåt, nej jag skojar inte.
Vi som inte tävlar, och inte vill ha prostatabesvär eller vaginit och vill ha extra kraft flyttar alltså sadeln framåt, samt vinklar ned den. Och köper hård fjädringskloss.
Om vi trivs med det:)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är det någon som använder transportskyddet i kollektivtrafiken? Jag har ett, men har aldrig anmodats sätta på det av någon busschaufför. Tar ju längre tid än att fälla ihop. Bra att ha ett dock om det skulle bli gnäll.

På jobbet har jag flera bra ställen att placera cykeln, tänkte köpa en dörrmatta att ställa den på av hänsyn till städpersonalen men ingen har gnällt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
på SL.se står det:

Barncyklar och hopfällbara cyklar
Du får alltid ta med dig små barncyklar utan kedja i SL-trafiken. (Alltså två- och trehjulingar som inte drivs med en kedja och som är avsedda för förskolebarn.) Du får också ta med sparkcykel och hopfällbar cykel.


Verkar vara safe med andra ord. Kanske skulle ta av påsen med skyddet, väger säkert ett par hundra gram.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som använder transportskyddet i
> kollektivtrafiken? Jag har ett, men har aldrig
> anmodats sätta på det av någon busschaufför.
> Tar ju längre tid än att fälla ihop. Bra att ha
> ett dock om det skulle bli gnäll.
>
> På jobbet har jag flera bra ställen att placera
> cykeln, tänkte köpa en dörrmatta att ställa
> den på av hänsyn till städpersonalen men ingen
> har gnällt.

Jag använder det. Gör det av två anledningar.

1. Vill inte ha en diskussion i onödan.
2. Vill inte råka smutsa ned någon eller något.

Min tanke är att om man har en rättighet behöver man inte riskera att förlora den. Men nämnas bör ju också att jag inte är en daglig Bromptoncyklist utan bara ibland. Jag har tid att vara lite krånglig då.
 
Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem

ulen

Medlem
Precis den bloggen jag tänkte på. Borde ha sidan i mobilen för att visa ev sturska biljettspeditörer.

Origamicykel! Tror jag anammar det uttrycket :^)
 

Tille

Aktiv medlem
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Sluta nu.
>
> Jag kommer snart inte kunna motstå att köpa en
> sån där småhjulig origamicykel...

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, jag tror minsann jag beställde en S1-E idag.
> Så tokigt det kan bli.

Du är verkligen inte till någon hjälp!
 

marr

Aktiv medlem
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, jag tror minsann jag beställde en S1-E idag.
> Så tokigt det kan bli.

Nästa 200 på den nu då?
 

NLC

Aktiv medlem
@marr: ska nog börja med något lättare, kanske ett nytt hjulpar med Phil Wood nav och Velocity Aeroheat fälgar.

@Tille: jag har usel karaktär när det kommer till att inte köpa cyklar.
 

marr

Aktiv medlem
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> @marr: ska nog börja med något lättare, kanske
> ett nytt hjulpar med Phil Wood nav och Velocity
> Aeroheat fälgar.
>
> @Tille: jag har usel karaktär när det kommer
> till att inte köpa cyklar.

Kanske skulle ta en ringsjö runt på mini cykeln. :p
Får nog se över utväxlingen då bara. Trampa ur i typ 12km/h är nog inte optimalt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
På förekommen anledning; det har börjat regna en massa.

Nån som testat med regncape? Ser ju lite kufiskt ut men den gränsen är ju redan passerad med en Brompton.

Brooks verkar enkla att få tag i. Jag vill ha något som är lätt att packa ner och sitter hyggligt tight.
 

ulen

Medlem
Det blir ju lite dorftrottel över Brompton, åtm med cyklistögon sett. Regncape ökar helt klart den faktorn.

Är det inte väldigt opraktiskt? Du får cykla sakta så den inte fladdrar och blåser det gör den inte mkt nytta?
 

Tille

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som testat med regncape? Ser ju lite kufiskt
> ut men den gränsen är ju redan passerad med en
> Brompton.
>
> Brooks verkar enkla att få tag i. Jag vill ha
> något som är lätt att packa ner och sitter
> hyggligt tight.

Jag har en Vaude Valero Poncho som nödplagg till lådcykeln. Packas i sin egen ficka och har en "gummirem" att sätta runt midjan eller något. Gummistroppar till benen håller den nere i framkant. Även om tight är nog att ta i.




edit felstafning
e2 f-n
e3 tillägg
 
Senast ändrad:

enfield

Ny medlem
kapa tråden lite!
Jag och Mange flög upp till Kiruna från Arlanda med hojarna. Sedan tog vi bussen till Karesuando. På 3 dagar cyklade vi de första 60 milen på Sverigeleden. Karesuando till Boden via Haparanda. Mysig!
Målet är att cykla hela Sverigeleden under flera års tid.
Gick jättebra trotts regn och ibland jättedåliga vägar.
 

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
klockren utflykt till nordkalotten.rekommendera vincitas hjulförsedda bag, mycket trevlig firma i thailand. den fälls ihop och spänns fast på pakethållaren medan man cyklar tilll nästa flygplats.

använde poncho tidigare, det är skönare och mindre svettigt än regnkläder. men det är ett mek att ta av och på, besvärligt att torka och ETT STORT VINDFÅNG.

kombinerar numera goretexjacka med en annan innovation, och har inte längtat tillbaka en enda gång.

rainlegs!

http://www.amazon.de/Rainlegs-Regenschutz-Schwarz/dp/B00SFHJ3WQ
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ingen som sitter på lite reservdelar? Jag behöver en ny bakram, min har gått av på två ställen. Tyckte det kändes lite svampigt..

Ringde Gamla Stan men de kunde varken ge pris- eller tidsestimat på telefon, och de verkar inte gå att köpa löst officiellt.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen som sitter på lite reservdelar? Jag
> behöver en ny bakram, min har gått av på två
> ställen. Tyckte det kändes lite svampigt..
>
> Ringde Gamla Stan men de kunde varken ge pris-
> eller tidsestimat på telefon, och de verkar inte
> gå att köpa löst officiellt.

Det är ju stål. Måste gå att svetsa samt kanske slipa/blästra måla. Rent logistiskt bör det finnas nån i din närhet som klarar det. Jag föreslår att du rensar hela bakramen och slipar av den hjälpligt innan så att du ser om det finns fler problem. En "Scotch-brite"-trissa på borrmaskin brukar vara effektivt. Det är lättare för alla om man slipper jobba på komplett cykel.
 

dans

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen som sitter på lite reservdelar? Jag
> behöver en ny bakram, min har gått av på två
> ställen.

Är inte det lite märkligt vid normal olycksfri användning ?

Jag gav nyligen min fru en Brompton i 50 årspresent och lovade att den skulle ha längre livslängd än henne själv.
(och av ren solidaritet gav jag en till mig själv också...).
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har utmärkta kontakter när det kommer till svetsning men det blir en hel del pyssel omkring det som jag inte riktigt hinner med, tillsammans med ledtid på minst en vecka eftersom jag måste dit under arbetstid, svårt för mig.

Den är ju begagnad och har använts en hel del, så det är nog inte så konstigt.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Oj, den där downhillrepan från Haga kanske ställde till med nåt... nä skämt åsido - när just den hojen var ett par år gammal glappade huvudpivoten men gamla stans bytte den på goodwill.

Nyligen låg det en titanbakram på eBay.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Har utmärkta kontakter när det kommer till
> svetsning men det blir en hel del pyssel omkring
> det som jag inte riktigt hinner med, tillsammans
> med ledtid på minst en vecka eftersom jag måste
> dit under arbetstid, svårt för mig.
>
> Den är ju begagnad och har använts en hel del,
> så det är nog inte så konstigt.

Är problemet att du saknar nödvändig vikcykel plus att du inte har tid att pilla med den? Om du har möjlighet att passera Södertälje eller Slagsta morgon eller kväll kan du få låna min Brompton medan du lämnar din på reparation och låter svetsaren göra det som krävs för att få ihop det. Fast du har väl fler vikcyklar? Säg till om du vill låna min eller använda den som referens för att få svetsningen gjord med rätt geometri.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer