Stora Bromptontråden

Storklas

Medlem
Marren sa:
LarsM sa:
Storklas sa:
"Kör numera förövrigt med MKS Lambda Ezy vilka jag tycker funkar klockrent"

Sådana vill jag ha, men hittar bara de pedalerna i USA och Japan.
Någon som har tips på andra köpställen för att minska kostnader för frakt och tull?
http://www.wiggle.co.uk/mks-lambda-wide-platform-commuter-pedals/
Många LBSer kan nog beställa från MKS, så gjorde jag efter misslyckat försök att beställa från ThornUSA. Snabbare och billigare.
OBS, de pedalerna som länkas till är vanliga MKS Lambda som inte är med snabbkoppling (dvs inte EZY).
 

Marren

Ny medlem
Storklas sa:
Marren sa:
LarsM sa:
Storklas sa:
"Kör numera förövrigt med MKS Lambda Ezy vilka jag tycker funkar klockrent"

Sådana vill jag ha, men hittar bara de pedalerna i USA och Japan.
Någon som har tips på andra köpställen för att minska kostnader för frakt och tull?
http://www.wiggle.co.uk/mks-lambda-wide-platform-commuter-pedals/
Många LBSer kan nog beställa från MKS, så gjorde jag efter misslyckat försök att beställa från ThornUSA. Snabbare och billigare.
OBS, de pedalerna som länkas till är vanliga MKS Lambda som inte är med snabbkoppling (dvs inte EZY).
Sorry....borde kollat lite nogare.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Idag blev det lite mer cykling än vanligt på den lille.

Summerade dagens sammanlagda transportcykling på Brompton. 1 km till bussen. 7 km från bussen till jobbet. 17 km från jobbet till Oskar. 8 km från Oskar till tåget. 2 km från tåget och hem.

Nu när jag kikade så hade det inte gått ett dugg fortare att åka kollektivt på de längre snuttarna, samma tider nästan på minuten enligt sl.se.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
jomper sa:
Idag blev det lite mer cykling än vanligt på den lille.

Summerade dagens sammanlagda transportcykling på Brompton. 1 km till bussen. 7 km från bussen till jobbet. 17 km från jobbet till Oskar. 8 km från Oskar till tåget. 2 km från tåget och hem.

Nu när jag kikade så hade det inte gått ett dugg fortare att åka kollektivt på de längre snuttarna, samma tider nästan på minuten enligt sl.se.
Frågan blir ju om det är Brompton som är fantastisk eller lokaltrafiken som är hopplös. Bra att det är effektivt att cykla i alla fall.
 

kais01

Aktiv medlem
snyggt fixat med din brompton hasse:)

tror jag nämnt tidigare, dörr-till-dörr går sträckor under 20 km vanligtvis snabbare med cykel än kollektivt.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
kais01 sa:
snyggt fixat med din brompton hasse:)

tror jag nämnt tidigare, dörr-till-dörr går sträckor under 20 km vanligtvis snabbare med cykel än kollektivt.
Tack. Den var inte direkt mint condition vid inköpet. Det finns lite mer som borde fixas. Nya fälgar och ekrar till exempel. Men det får bli när jag använder den mer. Just nu gynnar jag miljön med elbil istället.
 

NLC

Aktiv medlem
Vilka fälgar utöver brompton original är intressanta? Det verkar ju lite knepigt med ekerlängder etc.
 

kontrapunkt

Ny medlem
Finns Sapim-ekrar i smålängder reducerade. Och vanliga DT raka i de flesta storlekar. Så ekrarna är nog inget problem.
(sen hur bra elbil är ur trängselsynpunkt är en annan historia)
 

flindra

Ny medlem
För min del tjänar jag inte tid på att cykla. Pendeltåget tar 11 minuter de 18 km jag har till jobbet. Dessutom ligger jobbet alldeles vid tågstationen.

MEN: Däremot tjänar jag träningstid! Med dagislämning inräknat tar det cirka en timme längre per dag att cykla till och från jobbet. Men då får jag ut två timmar träningstid. Undrar hur många som tränar till Kalmar IronMan på en Brompton? Den är toppen tycker jag!

Nästa vecka når jag 300 mil på den. Har haft den i mindre än två år. Racern som jag haft lika länge har bara gått 60 mil.
 

Atlas

Aktiv medlem
flindra sa:
För min del tjänar jag inte tid på att cykla. Pendeltåget tar 11 minuter de 18 km jag har till jobbet. Dessutom ligger jobbet alldeles vid tågstationen.

MEN: Däremot tjänar jag träningstid! Med dagislämning inräknat tar det cirka en timme längre per dag att cykla till och från jobbet. Men då får jag ut två timmar träningstid. Undrar hur många som tränar till Kalmar IronMan på en Brompton? Den är toppen tycker jag!

Nästa vecka når jag 300 mil på den. Har haft den i mindre än två år. Racern som jag haft lika länge har bara gått 60 mil.
Min erfarenhet exakt!
 

NLC

Aktiv medlem
kontrapunkt sa:
Finns Sapim-ekrar i smålängder reducerade. Och vanliga DT raka i de flesta storlekar. Så ekrarna är nog inget problem.
(sen hur bra elbil är ur trängselsynpunkt är en annan historia)
Aijt, då är det bara jag som letar dåligt i webbutikerna :)
 

Valdemar

Ny medlem
Är mitt i min första vecka som Bromptonpendlare. Cyklar drygt 30 km T/R per dag. Fungerar hur bra som helst, framför allt i innerstaden.
Har användning för alla tre växlarna på morgonen. På eftermiddagen brukar jag klara mig på två.

Bilden togs på väg till jobbet i morse.
 

Bilagor

jomper

Forumpappa
Forumvärd
kais01 sa:
tror jag nämnt tidigare, dörr-till-dörr går sträckor under 20 km vanligtvis snabbare med cykel än kollektivt.
Antagligen en rätt bra tumregel. Dessutom slipper man anpassa sig efter tider.

Tror det hade gått fortare att ta pendeltåget från Centralen till Stuvsta iofs, men då hade det ju inte blivit någon utflykt att tala om.

Jag sparar inga mängder med tid egentligen, men livet blir enklare och smidigare och jag slipper tråkig dötid och får istället cykla. Att göra ärenden på vägen blir också mycket enklare.
 

LarsM

Medlem
Däckproblem:
En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där. Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?
 

Storklas

Medlem
LarsM sa:
... Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?
Har också haft problem med kojak på brompton trots att jag gillar dem i 26" varianten. Tycker brompton "originaldäck" är helt ok kompromiss. Tror att jag har kevlarvarianten.
 

ulen

Medlem
LarsM sa:
Däckproblem:
En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där..
Jag hade en bromskloss som låg snett och släpade i däcket lätt varje varv. Det resulterade i brusten däckssida väldigt snabbt, med originaldäcket.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
LarsM sa:
Däckproblem:
En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där. Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?
Jag har Schwalbe Marathon Plus vill jag minnas. Vikten är ingen issue för min del. Brukar ägna väntetider på buss och sånt för att kolla statusen på bromsar osv. Just bromskraften är inget som imponerar på mig, lika bra att hålla koll så man får stopp utan att däcket är inblandat som bromsbana i själva inbromsningen. För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.
 

NLC

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.
Byta till slang med prestaventiler och köra med punkagucka vid behov?
 

Hasse#7

Aktiv medlem
NLC sa:
Hasse#7 sa:
För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.
Byta till slang med prestaventiler och köra med punkagucka vid behov?
Tanken var väl att det skulle vara mest safe att släppa en däcksida, skära eller klippa av befintlig slang, känna att det inte finns något vasst i däcket och sedan slänga i nödslangen och sätta tillbaka däckssidan.
 

flindra

Ny medlem
LarsM sa:
Däckproblem:
En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där. Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?
Innan jag bytte till Marathon hade jag Kojak, och mitt bakdäck blev exakt så som du beskriver. Jag hade två punkor de första 50 milen jag körde. Sedan bytta jag till Marathon och sedan dess har det inte varit några punkor (298 mil körda nu). Kojak var lite snabbare, men jag föredrar att slippa punka.

Jag är imponerad av er som cyklar långt med bara två eller tre växlar. Jag har sex växlar och använder alla flitigt. Kedjespännaren blev dålig och innan jag hann beställa en ny cyklade jag i två veckor med bara tre växlar. Tyckte det var totalmisär. Det blir för långt hopp mellan växlarna så man måste ha för tung växel för länge i uppförsbackarna. Jag är jätteglad att jag satsade på sexväxlat!
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
NLC sa:
Hasse#7 sa:
För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.
Byta till slang med prestaventiler och köra med punkagucka vid behov?
Tanken var väl att det skulle vara mest safe att släppa en däcksida, skära eller klippa av befintlig slang, känna att det inte finns något vasst i däcket och sedan slänga i nödslangen och sätta tillbaka däckssidan.
Funderat på en möbiustransformerad slang? Så slipper man försöka skarva den delade slangen.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Ett nytt ord för mig. Möbiustransformerad, hmm. Jag har sett färdiga som är som en påk med ventil på, där man lägger in och får rätt omkrets med en glipa mellan gavlarna.
 

kais01

Aktiv medlem
har på längre turer dvs nästan alltid med ett möbiustransformerat däck, alltså vikt till en åtta, stående i ryggsäcken. och en slang. just pga risken för cordbrott, något som hänt mig några gånger. tror inte däcken är gjorda för det tryck jag använder, eller hopp uppför div trottoarkanter. däcksidorna är tunna, säkert en av orsakerna till att rullet så bra.

med den tvåväxlade med 69kuggar framdrev håller jag på längre sträckor nästan samma medelfart som min 20-växlade. eller en 6växlad för den delen. tror jag nämnt att jag cyklade västerås-avesta i höstas 9 mil medelfart 29. en annan gång i klunga 4 mil medelfart 34,5. helt ok på en tvåväxlad minicykel:)

men den funkar bäst på plan mark och är inte lika användbar i backar eller när man har last. bwc har vunnits något eller några år på en tvåväxlad av en kille som heter hutchingson.

men vill man ha en allduglig brommie satsa då gärna på sex. treväxlat går ju lätt att bygga om med ett kit under tusenlappen. på köpet tätare växlar än den något för glest växlade bwr-sexan.
 

Bilagor

JLarsson

Aktiv medlem
Det står en titan S6L i raw laquer hos GSC. De sa att jag skulle kunna få den i oväxlad konfig mot ett avdrag på 700. HUr mycket får man för en njure? Klarar man sig med en?
 

kais01

Aktiv medlem
det är inte så stor mening med enväxlat ens för viktsökare på brompton eftersom kedjespännaren måste vara kvar och har två växlar sas inbyggda.

en bra variant på cykeln du funderar på är att köpa till ett tvåväxlat hjul, då har du en sexväxlad för touring, och kan lätt göra om den till tvåväxlad och lättare mer till vardags.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
kais01 sa:
en bra variant på cykeln du funderar på är att köpa till ett tvåväxlat hjul, då har du en sexväxlad för touring, och kan lätt göra om den till tvåväxlad och lättare mer till vardags.
Smart, jag är väldigt nöjd med min tvåväxlade måste jag säga.

Är det egentligen nån större mening med att lägga de extra pengarna på titanhojen, den är väl inte så mycket lättare?

Komponenterna verkar ganska lätta på de här cyklarna, ändå är de förhållande vis tunga så jag misstänker att mycket av vikten sitter i ramen. Vore kul om nån byggde en egen i kolfiber.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
jomper sa:
kais01 sa:
en bra variant på cykeln du funderar på är att köpa till ett tvåväxlat hjul, då har du en sexväxlad för touring, och kan lätt göra om den till tvåväxlad och lättare mer till vardags.
Smart, jag är väldigt nöjd med min tvåväxlade måste jag säga.

Är det egentligen nån större mening med att lägga de extra pengarna på titanhojen, den är väl inte så mycket lättare?

Komponenterna verkar ganska lätta på de här cyklarna, ändå är de förhållande vis tunga så jag misstänker att mycket av vikten sitter i ramen. Vore kul om nån byggde en egen i kolfiber.
Jag tror att mycket av vikten sitter i gångjärnen på ramen och kolfibergångjärn tror jag att jag kan låta nån annan prova först. :)
 

kais01

Aktiv medlem
man gillar väl titan mest baraföratt:) den praktiska nyttan är begränsad om man köper ezee wheels och rullar fram sin brommie när man skall in på kontoret.

med mina 57åriga armar är det först den tvåväxlade som väger 10,0 som jag utan vidare konkar runt inne i affärer, biografer och liknande. den som väger 11,1, den 20växlade med pakethållare är också rätt ok. men min vinterhoj 12.8 kg får oftast åka ez wheels. dom där få extrakilona gör skillnad när man ska bära en bit, konstigt nog.

men oftast rullar cykeln på sina egna hjul, som inne på tågstationer och så.
 

dans

Aktiv medlem

NLC

Aktiv medlem
Hmmm, när du säger det så fick jag ju faktiskt med en liten 15 mm pedalnyckel med grabbens Hoy. Kanske ska leta upp var den ligger och skräpar å stoppa den i väskan istället...
 

NLC

Aktiv medlem
Äsch den var bara 30 gram lättare och precis för lång för att få plats i den lilla sadelväskan... Får bli att köra med skiftnyckeln ändå då.
 

NLC

Aktiv medlem
Nä, det är fattigt med riktiga fixxieprylar i förrådet, kör oftast med skift- & hylsnycklar istället. Men det verkar finnas ett behov av att konsumera nu...
 

NLC

Aktiv medlem
Coolt! Fast lite fånigt ser det ju ut med så små hjul... När man betraktar det så här från sidan menar jag.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Absolut, det gör jag varje dag på väg hem från jobbet. Det är inte alls så att det är en långsam cykel.

Med den tvåväxlade går det gärna fort uppför eftersom den lätta växeln är för lätt även för backarna om man har lite fart. Då får man trampa lite hårdare istället. Men nu kör jag med kärra efter cykeln till dagis, då hade jag kunnat tänka mig en lättare växel.. och det ser verkligen ut som ett cirkusekipage :)

Körde med Chariotfästet direkt på hjulaxeln som vanligt, funkade bra rakt av faktiskt utan något special, axelns längd räcker till, men vagnen lutar mer framåt än vanligt eftersom hjulet är litet men det funkar bra för kortare turer.
 

kais01

Aktiv medlem
om mallorca var aktuellt skulle också jag hellre lämna rejsern hemma och istället ta med en brommie:) en 6växlad skulle funka misärfritt, men ännu hellre den gula med 20. skärmar och pakethållare kanske skulle åka av tillfälligt. fast på bilden från mallis ser det lite regnigt ut..
 

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer