Pendlat i många år 1-2 ggr per vecka 30 km enkel resa i lantlig miljö. Tåg andra vägen, därav Brompton.
En lagom sträcka för en Brompton, en 90-tals 5-växlad med 54T fram. Tar typiskt 1h 10 min, några gånger under timmen. Brukar annars göra Bromptonutflykter på 30-40 km, häromdagen var det 60. Längsta sträckan var 120 km en kväll från holländska gränsen genom Ruhrområdet när jag skulle hämta en bil.
Har du kortare sträcka att cykla, och skall bära runt cykeln på pendeltågsperronger och så, rekommenderas 2-växlad utan pakethållare, titan om du har pengar över.
3-växlad förstår jag mig inte helt på, väger som en 6-växlad utan dess uppenbara fördelar för landsväg med tätare växlar när det blir sega motlut eller motvind. Av samma skäl är det till då till nackdel med Wide Range navet, blir stora hopp mellan växlarna.
Så i min värld antingen en 2-växlad för ursprungstanken commuting, och glädjefull men något långsam cykling upp till kanske en mil; eller för allroundbruk och helt OK som enda cykel en 6 växlad Narrow Range för att cykla så långt som du skulle göra på en vanlig cykel. Gärna med pakethållare och cykelkorg om så önskas. Räkna med att den är väl så snabb som andra cyklar undantaget racercyklar.
På vintern har Maraton-däcken ändå hyggligt grepp, men skärmarna kan i lös snö kring nollan klogga igen, snö smälter sedan av cykeln med risk för fula golvfläckar när du tar in den.