grabbade tag i några ur braatthalådan och vägde dem. nu kan olika årsgenerationer och batcher väga olika, så se detta som riktvärden. de som behöver brompton pentaclip lägger jag till 108 g för en summa.
det som sticker ut i mätningarna är att original stål korta modellen 53 cm väger så mycket mindre än den långa 60 cm. men den längre hävstången gör att godset förmodligen är tjockare på den längre. eller är det bara en annan årsmodell.
är själv 175 cm väger 72 kg och kör med titan 57cm med inbyggt fäste, men på svarta vintercykeln hylix kolfiber 58 cm. båda flexar en del, särskilt kolfiberstolpen, men trots lite farhågor varit problemfri ett antal tuffa vinterssonger. skulle inte köpa noname kolfiberstolpe, men titan känns ok. höjdmässigt har jag en 5-7 cm kvar, har långa ben jämfört med kroppslängden.
en rolig anekdot som jag berättat är att titanstolparna länge bara såldes i 53 cm, men efter att jag övertalade en tillverkare i xian att göra en batch 58 cm är det bara den längden man ser.
tejpen på fjärde stolpen är mitt sätt att få till samma höjd varje gång. vill man justera är det bara att tejpa om. eftermarknadsstolparna saknar ofta konformade stoppet längst ner, så då är det bra få till ett stopp oavsett. konan är i någon mån också ett skydd mot klåfingriga personer skulle man parkera cykeln, men det gör man ju nästan aldrig:) föredrar vara utan konan, för är det trångt på riktigt kan man då lättare dra ur stolpen och vinna utrymme, t ex i en bil. man kan ju också ta med sig stolpen skulle man trots allt parkera cykeln. med teleskopstolpen drar man bara sadel och den mindre innerstolpen rakt ut.
här är vikterna, uppifrån
orig stål 53 cm 369+108=477g
eftermarknad titan 53 cm utan eget fäste 244+108=352g
orig titan 53 cm 260+108=368g
orig stål 60 cm 540+108=648g
hylix kolfiber 58 cm med sadelfäste summa 243g
eftermarknad titan 58 cm med sadelfäste summa 325g
teleskopisk orig stål 695+108=803g
teleskopisk orig titan 495+108=603g
.