Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Hej, nu är Bromptonen högre upp i tråden inköpt och jag har då lite frågor:

1) Den kom med ett par Contact Urban, någon som har någon erfarenhet av hur bra punkaskyddet är? Har pumpat till 6 bar men det känns lite tveksamt till dödsgruset här i stockholm. Tips om alternativ, Schwalbe Marathon?
2) Någon som har koll på om Gamla Stans cykel har vettiga pakethållare (gärna 14 l pannier kompatibla) och MKS-pedaler med bajonettfattning?
3) Cykeln kom med ett original skydd. Så långt bra men om jag vill bära den med skyddet på typ i tunnelbanan - funkar det att ställa den med skyddet på i en stor IKEA-kasse eller finns det ngt. annat tips på billg/lätt sourcad väska?
Köp framväska 28 liters (?), dom småfickorna är perfekta för pedalerna och överdraget.
Väskan rymmer allt man behöver för 1 vecka på kontinenten och är mycket balanserad på cykeln. Veloform har MKS pedaler och skickar från Göteborg.

Stora Bromptontråden
Jag brukar också ligga på runt 4 kg - fast med Schwalbe Marathon och Bromptons egna däck.

Skyddet jag har har en dragkedja som går att öppna uppepå så att man kommer åt att bära i sadeln. Funkis. Används extremt sällan men om jag ska in på nån restaurang eller liknande kan det få åka på.
Precis sån, tvång på tåg i Spanien med täckt hoj.
Cykeln väger en del och jag tänker högt...Skulle man inte kunna ha en axelrem som man slinker in genom skyddet och fäster på ramen, det skulle avlasta mycket av vikten i händerna.?

Stora Bromptontråden
Hej, nu är Bromptonen högre upp i tråden inköpt och jag har då lite frågor:

1) Den kom med ett par Contact Urban, någon som har någon erfarenhet av hur bra punkaskyddet är? Har pumpat till 6 bar men det känns lite tveksamt till dödsgruset här i stockholm. Tips om alternativ, Schwalbe Marathon?
2) Någon som har koll på om Gamla Stans cykel har vettiga pakethållare (gärna 14 l pannier kompatibla) och MKS-pedaler med bajonettfattning?
3) Cykeln kom med ett original skydd. Så långt bra men om jag vill bära den med skyddet på typ i tunnelbanan - funkar det att ställa den med skyddet på i en stor IKEA-kasse eller finns det ngt. annat tips på billg/lätt sourcad väska?
punkaskyddet på conti är hyggligt. men inget jag skulle köra med på dödsgrus. och inget mönster att tala om. de är riktigt bra för sommarbruk. den här delen av året får man stå ut med marathon, vanliga modellen. plus rullar för trögt, och marathon racer i 349 har papperstunna sidor som snart ger upp.

helt vansinniga tryck som står på däcksidorna, och är att betrakta som max. tunnväggiga däck 32-349 rullar bäst så länge det inte durrar. ingen mening gå över 3,5 bar med min kroppsvikt 70 kg. marathon är tjockväggiga och kan kräva några tiodelar mer. liksom om åkaren är tung.

Stora Bromptontråden
Marathon Racer här. Pumpar till 4,5-5 vilket i verkligheten med lös tryckmätare motsvarar ca 4-4,5. Lägre än så blir det trögt, annars går det undan trots växelnavet som många dissar. 75+ kg kroppsvikt.

Stora Bromptontråden
Standardrekommendationen för att bära en Brompton brukar vara Ikeas Dimpa kasse för 29 spänn:

Inte provat själv dock.

Stora Bromptontråden
Standardrekommendationen för att bära en Brompton brukar vara Ikeas Dimpa kasse för 29 spänn:

Inte provat själv dock.
Inte provat men handtagen är för vassa och för korta för min anatomi. Jag misstänker att jag vill ha ramen någonstans i höfttrakten som mothåll. En justerbar rem med bred (varenuheter) mot axeln.

Stora Bromptontråden
vincita thailand gör en bra rullväska om man t ex skall checka in på flyg. inreds helst med två tredelade vikbara väskor för kläder som samtidigt ger ytterligare skydd för cykeln. när man är framme passar väskan halvt hopfälld på tvären på pakethållaren.

i övrigt är det sällan aktuellt att bära cykeln annat än upp på tåget. rullar den på egna hjul ända fram. t-bana lite speciellt, där skulle jag ta med skyddet som träs på ovanifrån. man får sällan bära mer än ett par hundra meter.

med eller utan skydd bär man den med bäst balans i sadelspetsen, med sadeln en 25 gr vriden åt höger. vä pedalvev riktad nedåt underlättar ytterligare, visat tidigare i tråden hur det går till. dock kan man inte ha pumpen i sitt fäste då.

Stora Bromptontråden
Tack för alla tips, förstår inte alla helt då jag ju inte pratar Bromptonska, utan bara kan lite fraser. Dock kom jag på att jag designade och lät sy upp en rinkoväska till min S&S delade cykel som ju har 622 -hjul och därför rimligtvis borde passa en Brompton. Vincita var ju bra tips!

Stora Bromptontråden
Hej någon som har en bitig pakethållare som de vill sälja, den som Gamla Stans cykel hade inne var lite svag tyckte jag, dvs aluminium "struts"?
när det gäller bromptons egna pakethållare förekommer vad jag vet bara stödpinnar i alu. långt tillbaka när det såldes dynamo för bakhjulet ersattes en av stödpinnarna med solitt stål.

om du tycker nuvarande stödpinnar är för klena kan du ju ersätta dem med t ex rör av rostfritt. eller fetare alurör. de är nitade till pakethållaren men nitarna kan ersättas av skruv och låsmutter.

original pakethållaren tål ändå rätt mycket, t ex en stående tioåring. att sedan tänka på är att endast bakre 2/3 är användbar till last bredare än själva pakethållaren, annars tar hälarna i lasten.

det säljs en del tredjepartslösningar som är kortare än bromptons egna pakethållare, får nog mest avses för riktigt små föremål, eller möjligen för att förbättra stabiliteten hopfälld.

Stora Bromptontråden
nu är ljuset på väg tillbaka och om några veckor är det i mälardalen inte vinterföre längre. tänkte det var läge att rapportera hur det har gått med 20-tums vinterbrommien.

använt den hyggligt flitigt, faktiskt har det varit en vinter då dubbdäck känts nyttiga mer än vanligt senare år. påfruset spårigt slask och glansis efter regn och även is under snö har gjort att jag valt dubbcykeln säkert bortåt hälften av cykelpendlingarna. i övrigt kört vidare med min dubbfria vintergamling med feta michelindäck på mindre fälgar 305.

tidigare har tröskeln att ta dubbcykel varit mycket högre iom att jag hade monterat en original 349-brompton med deras 'egna' schwalbe winter marathon. de greppar bra men är extra smala, ändå är det trångt under skärmarna vilket ger problem med igenkloggning, de spårar, de lider av återkommande dubbpunka, och de rullar trögt så in i helvete oavsett däcktryck.

inte så med tjugotummaren. extra bra när jag väl fick klart med 40i-fälgar och slanglöst monterade 2,25or. då uppenbarade sig som väntat ett lättrullande nirvana även med så måttliga tryck som 1,5 bar bak, 1,2 bar fram. särskilt jämförelsevis lätt går de på kexigt fruset underlag.

så en lyckad konvertering med stor glädjefaktor.

nackdelar då? inte direkt när man cyklar, den känns smidig och snabb. men tjugotummaren väger ju mer, när man t ex skall bära den på tåget. hur mycket ska jag ta reda på när sommarhjulen monterats. men ffa är ju paketet byngligare när man ska på och av genom trånga passager. så det finns goda skäl hålla sig till 16-tummarna sas till vardags.
.
IMG_1606.webp
IMG_1608.webp
IMG_1610.webp

Stora Bromptontråden
lite geometrifunderingar.

bakändan är längre eftersom bredden på vevpartiet inte tillåter de breda däck jag ville ha. plus på det är stadigare cykel, negativt är större hopvikt paket på längden, dock plus på att paketet kan vikas ihop smalare eftersom utanpåliggande växeln får plats sas bakom framhjulet i st f att trängas med det i sidled.

bakfjädringsklossen minimerad till cirka 1 cm, för att inte höjden på vevhuset skall bli för högt. ligger nu på 33 cm, rätt normal mtb-höjd och lämpligt när man skall forcera isvallar. nedersta delen av styrröret är bortsågat ca 2 cm med samma syfte.

följden blir lägre hta styrstamsvinkel vilket ger tyngre känsla i styrningen, eller stadigare om man vill utrycka det så. dock inte värre än att det är fullt görbart behålla original styrbredd på cirka 52 cm, vilket är max om man på bekvämt sätt vill rulla cykeln framför sig genom pendeltågens spärrar.

den lägre styrstamsvinkeln innebär som alltid mer självstyrning, dvs att hjulet har tendens styra upp i sidled mot sidolutande hinder. t ex när det är hårda längsgående spår under halvpackad snö. en del moderna mtb har problem med detta, vilket man kompenserat med överbreda styren. effekten av detta på brommien är dock måttlig, och inte minst minskar problemet om man sätter sig längre bak på sadeln, vilket lättast låter sig göra om man sänker sadeln några cm de dagar dylikt underlag är ett tema.
.

IMG_1605.webp

Stora Bromptontråden
och här en återblick till före operationen. två cyklar skall bli en. tog faktiskt emot en del att börja såga i den fina orbea-cykeln.

en fråga man förstås kan ställa sig är om det var värt insatsen. det är ju inte så värst många dagar på en mälardalsvinter cykeln kommer till tvingande användning.

men då är den ju desto roligare. och i praktiska termer ger den stort inslag av oberoende. tuta och köra oavsett väderlek.

mest nöjd är jag med det snabba rullet. både på vintrigt underlag och grovgrusade cykelbanor. och för den del på asfalt. känns inte längre som någon straffkommendering att ta dubbdäck de där tveksamma dagarna:)
.

IMG_9567.webp

Stora Bromptontråden
Fantastisk är bra sammanfattning Kais. Tack för det. Gillar aspekten att dämparblockets längd kan modifieras för att justera BB höjden på ditt bygge. Så enkelt och bra!

Stora Bromptontråden
Fantastisk är bra sammanfattning Kais. Tack för det. Gillar aspekten att dämparblockets längd kan modifieras för att justera BB höjden på ditt bygge. Så enkelt och bra!
ja, prövat lite olika höjder på fjädringsblocket och hur det känns i spårig snö, och med olika viktfördelning på cykeln genom att vinkla styret mer eller mindre framåt. alltså de facto variera styrstammens längd. skillnaderna blir inte milsvida, men går att notera.

eftersom det är en pendlare känns det bra att inte ha alltför hög vevhushöjd, när man t ex vill sätta ned en tåspets vid rödljus. så utgick från det.

den svarta äldre vinterpendlaren i inlägg 1634 har även den moddad geo, fast åt andra hållet. iom lägre hjul än original blev det pedalislag. höjde därför fjädringsklossen en dryg cm, och klossen är förresten av den hårdare utgåvan. följden blir högre bakända, brantare sadelrör och även brantare hta, vilket ger mindre självstyrning, inte för att effekten är särskilt stark med de högre däcktryck dryga 2 bar som ger optimalt rull med de aktuella däcken. men också att det redan lätta styrmotståndet blir ännu lättare. går definitivt att leva med, men en liten extra framåtvinklat styre är effektivt motmedel.

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Jag behöver en teleskopisk sadelstolpen då en extended gör cykeln onödigt stor ihopfälld, var precis att jag in in den på bagegehyllan på x2000.

Samtidigt läser man om fina lätta stolpar i titan och kolfiber men jag har inte lyckats hitta någon teleskopisk i dessa material. Är det någon därute som har något förslag, gärna med länk?

Stora Bromptontråden
det finns eller nog snarare fanns original titan teleskopisk från brompton. de väger ganska tungt trots titanet. begagnade kostar de en förmögenhet.

en i stål kan du få för ringa insats om du rör dig i mälardalen. pm isf.

det är förresten lätt att bygga om en vanlig stolpe till teleskopisk. gjort så med en titan en gång.

Stora Bromptontråden
Jag har en vanlig lång stålstolpe, har inte upplevt att den blir så mycket större av den faktiskt. Tar hellre det än en tyngre teleskopis tänker jag.

Är det någon som testat en G-Line? Det rycker ju lite i köptarmen. Det sämsta med standardcykeln tycker jag är bromsarna, visst är de lätta att justera så de blir bra men det behöver göras väldigt ofta.

Men att skivbromskonvertera känns ju lite löjligt..

Stora Bromptontråden
g-line finns bara på vissa marknader än så länge, varav sverige inte är en av dem. på gamla stans säger de att de inte ens får beställa.

har ju inte en g-line, men den ombyggda tjugotummaren en bit upp. och ja, de hydrauliska skivbromsarna är underbara och borde suttit på brompton sedan länge. och ja, det är jämförelevis byngligt få med sig den hopfällda cykeln av och på tågen. det finns goda skäl hålla sig till sextontummaren vid normal pendling. för touring däremot, med enstaka hopfällningar och enstaka grusvägar och stigar skulle jag säga g-line bör vara i sitt rätta element? och förstås för vinterbruk.

ska du en tur till england säljs en del g-line knappt använda.

Stora Bromptontråden
Jag har en vanlig lång stålstolpe, har inte upplevt att den blir så mycket större av den faktiskt. Tar hellre det än en tyngre teleskopis tänker jag.

Är det någon som testat en G-Line? Det rycker ju lite i köptarmen. Det sämsta med standardcykeln tycker jag är bromsarna, visst är de lätta att justera så de blir bra men det behöver göras väldigt ofta.

Men att skivbromskonvertera känns ju lite löjligt..
Senast jag kollade fanns det en Bike Friday Alpacka i 58 i Belgien (tror jag) som inte kostade mycket mer än en G-line. Köp den och om du tröttnar så kan jag i princip lova köpa den av dig 😀

Stora Bromptontråden
alltså, det lär inte vara något svårt problem få tag i en g-line om man så skulle önska.

skulle se den som en andrabrompton, för touring och vinterbruk.

Stora Bromptontråden
vintercykel nu med sommarskor. den rullar på bra även med dessa, men traktorkänslan finns ju där:)

den fick sig nu en kortare utflykt till posten för att hämta några makita/parkside-adapters från aliexpress...
.
IMG_1764.webp

Stora Bromptontråden
Ska faktiskt till London i slutet av sommaren... men min användning är verkligen korta sträckor (2-3 km) till och från pendeltåget i båda ändar. Det tål att tänka på. Något projekt orkar jag inte ta på mig, annars kunde man ju tänkt sig en skivbromskonvertering av 16-tummaren..

Den räddade dock min kära fru nu i veckan när pendeltågskaos infann sig, hon cyklade 15 km (Ulriksdal - Globen) till en alternativ buss och kom bara hem en timme senare än normalt ungefär.

Stora Bromptontråden
Vad är det för spegel du kör? Funkis även på räcer/gravel pendlare?
zefal spy. monterad sådär ser man mellan sina ben, sas på ömse sidor om sadelstolpen.

ffa är den bra när man ligger först i en grupp, och vill konstatera att man håller lagom fart. men vid pendling kan det vara bra för att diskret se om någon hinner upp eller hänger på:)

Stora Bromptontråden
Då har Brompton flygit i en egenbyggd kartong. Den fick åka som specialbagage även om den håller mått och vikt för incheckat bagage. Inga skador så här långt. 16,8 kilogram med lite extra prylar i paketet.

Är det någon som vill ha kartongen så finns den i Ronneby en kväll till, sedan hamnar den i återvinningen. Passar till cyklar utan pakethållare och teleskopisk sadelstolpe.

1000004551.webp

Bilagor

• PXL_20250505_201700700.LONG_EXPOSURE-01.COVER.webp
    PXL_20250505_201700700.LONG_EXPOSURE-01.COVER.webp
    368.5 KB · Besök: 45
Stora Bromptontråden
Kanske egentligen yardsale, men också rätt nischat: Någon som önskar ta över en pakehållar-extension för Brompton? Tillverkad i mestadels 0.5 mm 4130-stål, gör att man kan köra med fullstora Vaude / Ortleib-väskor på pakethållaren. Ger både ett ställe att fästa och lite distans så man slipper skrapa botten på väskorna i kurvor.

Skänkes, eller mot valfritt belopp till Blågula bilen (Ukraina-hjälporganisation) / Jordens Vänner. Behöver den inte själv längre då jag byggt en helt ny pakethållare i samma teknik. Finns i Uppsala.

Bilagor

• IMG_20250608_180713.webp
    IMG_20250608_180713.webp
    673.5 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Stora Bromptontråden
Längd på oem sadelstolpe?
Jag har just skaffat mig en för att kunna ta med på lotsningar och cykla hem från kajerna i stan, eller tvärtom, så jag måste inte bara kunna bära den upp för trappor på tåget utan bokstavligen kunna hänga den på ryggen och klättra med den, ag har testat det och det är möjligt, men vill gärna få bort så mycket vikt jag kan, och att byta oem sadelstolpe+huvud mot en kolfiber känns som rätt prisvärt, men blir inte klok på längduppgifterna.
Jag mätte min och fick den till 72 cm från botten till toppen av huvudet, 46,5 cm utstick från ramen i högsta läge.
Men i butiksinfo om oemstolpe står det 52 cm (om jag minns rätt nu) på de flesta sidor, what gives?
jag skulle vilja ha en kolfiberstolpe som är helst något längre, men behöver inte 6 cm extra som extended verkar vara.

Vidare, jag köpte en 2speed, och kanske bara har svaga lår efter en veckas icke träning pga förkylning, men skulle gärna byta 16t-drevet mot en 17, jag förstår det som att de är vanliga shimano-drev i grunden? Det borde gå att bara demontera och byta? till hur många växlar ska isåfall bakdrevet vara för, 8? 10?

Och vilka webshoppar är "heta" för Bromptonprylar atm?

Stora Bromptontråden
Längd på oem sadelstolpe?
Jag har just skaffat mig en för att kunna ta med på lotsningar och cykla hem från kajerna i stan, eller tvärtom, så jag måste inte bara kunna bära den upp för trappor på tåget utan bokstavligen kunna hänga den på ryggen och klättra med den, ag har testat det och det är möjligt, men vill gärna få bort så mycket vikt jag kan, och att byta oem sadelstolpe+huvud mot en kolfiber känns som rätt prisvärt, men blir inte klok på längduppgifterna.
Jag mätte min och fick den till 72 cm från botten till toppen av huvudet, 46,5 cm utstick från ramen i högsta läge.
Men i butiksinfo om oemstolpe står det 52 cm (om jag minns rätt nu) på de flesta sidor, what gives?
jag skulle vilja ha en kolfiberstolpe som är helst något längre, men behöver inte 6 cm extra som extended verkar vara.

Vidare, jag köpte en 2speed, och kanske bara har svaga lår efter en veckas icke träning pga förkylning, men skulle gärna byta 16t-drevet mot en 17, jag förstår det som att de är vanliga shimano-drev i grunden? Det borde gå att bara demontera och byta? till hur många växlar ska isåfall bakdrevet vara för, 8? 10?

Och vilka webshoppar är "heta" för Bromptonprylar atm?
sadelstolpar anges i standard 50 el 52, resp förlängd 58. den senare sticker upp en knapp dm ur den hopfällda cykeln, den förstnämnda inte.

eftermarknadsstolpar från asien i titan eller kolfiber är ett biligt sätt spara vikt. båda flexar en del, men jag har inte ännu lyckats göra sönder någon. väger 70 kg.

just titan såldes länge bara i standardlängd, men efter att jag beställde en liten batch 58 cm från en fabrik i xian blev det den längden som mestadels ses på alibaba och ebay:)

Stora Bromptontråden
Funderar på att kombinera tåg och cykel till jobbet och ev köpa en brompton. Jag skulle dock behöva cykla 15 km enkel väg. Är det för mycket för en brompton? Pendlar just nu 25 km enkel väg men på vanlig cykel. Har sökt lite på div forum och meningarna skiljer sig åt men jag mistänker att de allra hängivnaste Bromtonauterna inte är så aktiva cyklister i övrigt.

Model av brompton skulle nog bli s-type med 2-3 växlar med kojak däck (och ev korta bar-ends)
Köpte deras G line för några veckor sedan. Bytte till snabbare däck o lite mjukare fjädring. Klart bra med barends handtag med.
Kör även i bland med Zippower elhjälp på framhjulet med :-)

Stora Bromptontråden
när det gäller bromptondäck av enklare slag kan man möjligen titta på kenda. för mig ny modell ute nu, lite mer robust stuk.

kenda lär ha tillverkat originaldäcken till brompton under många år innan de ersattes av schwalbe marathon racer. ingen av dem särskilt robust, särskilt inte schwalbedäcket vars sidor spricker sönder vid första kontakt med en trottoarkant.

men båda lättrullande. de gamla kendadäcket fortfarande min favorit, särskilt yellow label utan kevlar.

hur det är med egenskaperna hos det aktuella kendadäcket vet jag inte.
.
.
IMG_2782.webp

Stora Bromptontråden
Då har jag övertalat frugan att hon behöver en Brompton för att pendla med snabbtåg. Det blev en snygg P-line 4-växlad från Gamla Stans Cykel (vilken fantastisk butik förresten!).

Finns det någon bra ryggsäck som kan monteras fram? Vi kikade på Bromptons Borough men var inte helt övertygade.

Visa bilaga 803942
Väldigt fint cykel. Är det en två växlad nav på den?

De snyggaste ryggsäcken jag vet för Brompton är de här:

De är gjord av återvunnen material. Har inte själv köpt en Brompton väska för men några andra väskor. Jag tror vi har 4 eller fem i familjen. :-) kvalitet är väldigt bra.

Tillbaka
Topp