[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Först och främst, så behöver man veta om det är post mount (PM) eller international standard (IS)

Sättet man ser det på är oftast om det är "öglor" för skruven eller om dom är bultade rätt in i ramen så att säga. Då den varianten som har bultar inåt i ramen och inga öglor då är post mount.

Sen behöver man veta vad du ska ha för skiva. Alla tillverkare kör dessutom inte standard mått. Shimano t.ex kör 203mm på sina vrålare, medan avid kör 200mm t.ex. dom flesta har dock 140, 160 å 180mm skivor.
Vi ska väl inte glömma Flat-mount (FM) som alternativ till IS och PM. Främst på landsväg och gravelgrupper vad jag vet. :).

lägg till att IS->PM-adapter fram och bak är olika för samma skivdiameter…vilket är träsket jag har fastnat i…

Jag kan absolut utveckla detta ytterligare från min lekmannaförståelse men ska det bli konkret får du gärna ge några flera ledtrådar om din cykel @IM.

(edit: innan skrev jag direct mount istf flat mount)

Senast ändrad:
Vi ska väl inte glömma Direct-mount (DM) som alternativ till IS och PM. Främst på landsväg och gravelgrupper vad jag vet. :)

lägg till att IS->PM-adapter fram och bak är olika för samma skivdiameter…vilket är träsket jag har fastnat i…

Jag kan absolut utveckla detta ytterligare från min lekmannaförståelse men ska det bli konkret får du gärna ge några flera ledtrådar om din cykel @IM.
Absolut, dock är inte DM så vanligt.

Ibland, så funkar IS adaptrar både fram och bak, då med som exempel:

IS->PM 180mm fram, kan i vissa fall även användas som en IS->PM i bak för 160mm

Vi ska väl inte glömma Direct-mount (DM) som alternativ till IS och PM. Främst på landsväg och gravelgrupper vad jag vet. :)

Absolut, dock är inte DM så vanligt.

Ibland, så funkar IS adaptrar både fram och bak, då med som exempel:

IS->PM 180mm fram, kan i vissa fall även användas som en IS->PM i bak för 160mm
Sa jag djungel? Vad jag menade var såklart djungel av den där djupa sorten. Den som inhyser Fantomen och hemliga vattenfall. ?

Cykeln är en Niner RLT.

Fästena ser ut såhär; i det fall jag förstår er rätt skiljer det sig således åt mellan ram och gaffel? Jag har förutsatt att jag kan lösa gaffeln med någon av de adaptrar jag har liggandes. Men jag behöver antagligen dubbelkolla det. Att få har något i ramen har jag snudd på börjat ge upp...

Det blir 160-skivor både fram och bak.

Jag får väl lov att återkomma med bromsarna.

Bilagor

• PXL_20240617_065555149.jpg
    PXL_20240617_065555149.jpg
    485.8 KB · Besök: 61
  • PXL_20240617_065501153.jpg
    PXL_20240617_065501153.jpg
    624.7 KB · Besök: 72
  • PXL_20240617_065450932.jpg
    PXL_20240617_065450932.jpg
    585.9 KB · Besök: 57
  • PXL_20240617_065542583.jpg
    PXL_20240617_065542583.jpg
    434 KB · Besök: 61
  • PXL_20240617_065538221.jpg
    PXL_20240617_065538221.jpg
    490.3 KB · Besök: 58
  • PXL_20240617_065440026.jpg
    PXL_20240617_065440026.jpg
    725.4 KB · Besök: 64
Sa jag djungel? Vad jag menade var såklart djungel av den där djupa sorten. Den som inhyser Fantomen och hemliga vattenfall. ?

Cykeln är en Niner RLT.

Fästena ser ut såhär; i det fall jag förstår er rätt skiljer det sig således åt mellan ram och gaffel? Jag har förutsatt att jag kan lösa gaffeln med någon av de adaptrar jag har liggandes. Men jag behöver antagligen dubbelkolla det. Att få har något i ramen har jag snudd på börjat ge upp...

Det är flat-mount fram och bak på ramen. Har du post mount bromsar? Det verkar kunna funka med en adapter fram, men jag har inte hittat något till bak. Tror att infästningen bak är till FM med 160 mm skiva.

Cykeln är en Niner RLT.

Du kan kolla vad ramen är designad för storlek på bromsskivorna.
Om den är designad för 160 mm bak, då behöver du ingen adapter för FM-broms. Om den är designad för 140 mm så behöver du en FM-FM-adapter 140->160 för rammontering.
Fram behöver du en adapter.

Killgissar att du behöver adapter bak, det är väl det vanligaste. Har du flat mount bromsok så bör det vara dessa två du skall ha

Har du PM ok så bör det vara dessa (har själv aldrig kört PM ok på FM-ram). På länkade shimanosidor så finns även tabell för konvertering

1718613015294.png1718613033035.png

Och jag får ju korrigera mig själv. Direct mount är en fälgbromshistoria såklart.

Flat mount ska det vara…

Du kan kolla vad ramen är designad för storlek på bromsskivorna.
Om den är designad för 160 mm bak, då behöver du ingen adapter för FM-broms. Om den är designad för 140 mm så behöver du en FM-FM-adapter 140->160 för rammontering.
Fram behöver du en adapter.
Det är flat-mount fram och bak på ramen. Har du post mount bromsar? Det verkar kunna funka med en adapter fram, men jag har inte hittat något till bak. Tror att infästningen bak är till FM med 160 mm skiva.
Det förefaller vara flat mount ("30 mm rear" - vad jag kan förstå).

Jag gissar på att de ok jag försöker få dit är post mount, då. Men jag har inga problem att ordna med andra bromsar om det är så (det jag har jag med fördel få sitta på en ram som är anpassad för dem...).

Någon som har en ca 150-152mm sadel med ergo-ränna som de inte kommer överens med och kan tänka sig att skänka till ett budgetgravelbygge?

Antar att det refererar till ramtjockleken vilket behövs för att få rätt skruvlängd. Skiljer lite mellan Shimano och SRAM på hur de räknar ut detta (kolla min andra bild)
Tack (igen). Det förefaller mig i så fall vara det lättaste att lösa. ?

Det förefaller vara flat mount ("30 mm rear" - vad jag kan förstå).

Jag gissar på att de ok jag försöker få dit är post mount, då. Men jag har inga problem att ordna med andra bromsar om det är så (det jag har jag med fördel få sitta på en ram som är anpassad för dem...).
Har adapters för FM - PM 160mm, både fram och bak liggandes om det är intressant.

Kan du inte bara byta ok då? Har på två cyklar bytt ok för att passa ihop med bromsmonteringsstandarden på vardera hoj i stället för adaptrar.
Det är absolut en lösning. Det skulle ju möjliggöra sagt skaffa ett par av lite högre kvalite. Samtidigt använder jag hellre sådant jag har snarare än att skaffa nytt i onödan.

Hej hå!

Söker 28” bakhjul med 7 växlar (Shimano). Stockholms området. Vin eller annan happvaluta erbjuds ?
Kan hända att jag har ett par hjul med body för 7-delad kassett liggandes (smala fälgar för smala rejsiga däck). Men kommer inte ner till tjockholm nästa gång förrän i början av juli.

Yello!
Jag söker en lvgbroms, hjälper en kollega fixa hans halvgamla hoj, bakbromsen visade sig vara paj!
Bild på frambroms, behöver inte vara samma lika!

Gärna i Gbg eller skickas <3
IMG_3898.jpeg

Nån som har ett Ritchey Venturemax WCS i 36 eller evt 38 cm liggande?
Tillverkas tyvärr inte längre men jag vill ha!
1718639699693.jpeg

Kan byta mot ett 3T Ergosum Team 42 cm kolfiber, väl använd men okraschat, pengar eller nåt passande flytande.

Ingen som har nå dåligt Sram
GXP pressfit 86,5mm till road? Skulle vilja pröva om det är felet på ett vevparti som ej passar innan jag köper nytt…

Kan hända att jag har ett par hjul med body för 7-delad kassett liggandes (smala fälgar för smala rejsiga däck). Men kommer inte ner till tjockholm nästa gång förrän i början av juli.
Är sambons ”landet” cykel så är ingen panik. Men hennes fälg har spruckit och vill inte spendera mer än nödvändigt på den. Och återbruk är ju bra för miljön ? Om du kommer ihåg så skicka ett pm när du rör dig uppåt

Hej! Är det någon som råkar ha en kedjering/klinga med 94 BCD till övers (5-bult)?
De två större klingorna på mitt gamla Shimano STX har gett upp, så jag tänker att det får bli 1x fram. Kanske 36-42T?
Jag finns i Göteborg men betalar för frakt och rätt vara!

Senast ändrad:
Försöker få igång en gammal MTB. Har någon en uppsättning 29" hjul med 9mm QR som ni vill skiljas från för ringa ersättning?
Gärna nära Eskilstuna eller mellan Eskilstuna <-> Mora då jag åker den sträckan frekvent.

Rulla-till-ICA hojen typ mormorscykel blev bestulen på sadel/sadelstolpe inatt. Dumt nog sitter där en snabbkoppling så det var snabbt fixat ?Verkar vara diameter 28mm på sadelstolpe när jag mäter innerdiametern på röret med skjutmått. Lite ovanlig storlek möjligen. Någon som har en att sälja billigt?

Efterlyser Lagerbana till botten styrlager ZS56, gärna cane creek, så jag slipper experimentera. Har nämligen ett cc 40 series: ZS44 40 ligger (tapered gaffel i en 44mm head tube). Min tanke är då att använda bottenlagret i min nuvarande Z44/56 head tube.

Kan eventuellt tänka mig ett byte mot ett komplett ZS44/56 tapered styrlager

Tjo!

Är på jakt efter ett Nexus 3-nav, mer specifikt varianten med 120mm bredd, 28 ekrar och fotbroms så att den funkar på min Microbike ? någon som har en i Göteborgsområdet eller kan tänka sig skicka?

Vet att det finns några Lulebor här, är det någon som har en styrstam liknande 60 mm / 6º som jag kan få låna, alternativt köpa för en billig peng?

Kanske någon annan happyit? Jag kan självklart pröjsa frakt.

Måste tigga i tråden för att svensk internet verkar vara rensad på fina stålramar från 80/90-talet.

Egentligen inte bara intresserad av Gitane utan även andra trevliga hojar med rimligt däckuttryme från samma period. Har både pengar och massa prylar att erbjuda.

Måste tigga i tråden för att svensk internet verkar vara rensad på fina stålramar från 80/90-talet.

Egentligen inte bara intresserad av Gitane utan även andra trevliga hojar med rimligt däckuttryme från samma period. Har både pengar och massa prylar att erbjuda.
#15,919

1000006123.jpg

Jag har rensat i källaren, bortskänkes eller bytes mot:
vänster vevarm fyrkant 175mm
Dynamonav med skivbroms?

På bilden från vänster:

Sadelstolpe 30.2mm, 25.4mm, 26.6mm, 26,4mm
och slutligen en campa Aero 26,4mm (kanske är värd en burk cola eller 2?)

Set mekaniska skivbromsar, tektro

Gängade styrlager, 2 st olika, noname och campa, använda

Bontrager sadel från stadscykel

Friktionsväxel för diagonalrör, suntour

Shimano Bromshandtag bl-r550-L

Nitat 170mm vevparti, 48/42

Ensam vänster vevarm 170mm

Frambroms dia compe

Bock med bromsar och quill-stam

Styre 1"? med styrstam 1-1/8"

Framhjul 28", osmorda lager, rimligt rakt, fälgbroms 25mm yttermått

Allt finns i Hägersten, Stockholm främst för avhämtning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp