Toppklass v-bromsar bytes mot mediokra skivbromsar - Gör ditt livs deal och lätta hojen.
FINNES:
ExtraLite UltraLevers bromshandtag, höger + vänster. Pedantskötta, väger endast 32 gram styck och är milsvid, jag menar verkligen MILSVID och HÄSTLÄNGDER nu, styvare och bättre modulation än t.ex XTR-handtag! Fast det är ju orättvist att dra paralleler till sådan hästdynga som XTR i jämförelse. :-)
Nokon vajerhölje, c:a 120cm guldeloxerat + 40cm svarteloxerat. Jag har kört getingrandigt, men man kan ju mixa hur man vill, bara guld, svart fram och guld bak eller vice versa.
Avid Single Digit Ultimate v-bromsar, fram + bak. Koolstop-belägg på ena paret och Avid Wrangler på andra, båda för icke-keramiska fälgar. Pedantskötta, repfria. 185 gr paret.
Nypris på allt detta (i webbutik!) är rätt hisnande, c:a 500 kr för Nokon-höljen, 1.900 kr för bromsarna och 1.900 kr för handtagen. Totalt 4.300 kr. Talar vi rena bromsprestanda så blir nog v-bromsar inte bättre än såhär, och viktmässigt ligger dom c:a 200-250 gram under lättaste skivbromsarna på marknaden.
Nog om det då,
SÖKES:
Hydrauliska skivbromsar, intressant/realistiskt är t.ex Formula K18/K24, allt från Hope utom Mini, modernare Hayes (inte Nine-serien!), Avid Juicy 7 eller Ultimate, Nyare shimano XT/XTR/Saint (ej Deore!). Icke intressanta alternativ: Ingenting lågbudget eller udda märken som innebär reservdelsproblem typ Tektro, Funn, Quad, osv och ingenting från Magura - jag har fått nog av deras jävla ständiga läckage och så får folk säga vad dom vill om att det blivit bättre med åren :-)
V-bromsarna kan även säljas om rätt bud dyker upp, vi talar väl omkring halva nypriset tänker jag mig. Avid Ultimate bromsarna kan även säljas med eller utan Nokon-höljen, men ExtraLite-handtagen säljs INTE separat bara för sig.
Vid byte gäller affär i Stockholm med omnejd - inga undantag på den punkten! :-)