[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Om du säger det så kanske det ja ...

Anledningen till att jag vill ha den äldre typen av lager är att de havererar inte lika tvärt som ett maskinkullager gör utan det är en längre process där man oftast flera hundra mil innan kan känna att lagret behöver bytas. Så är det inte med maskinkullager.. Råkade ut för det med ett par nya sortens lågprofilpedaler jag monterade, gick igenom cykeln grundligt inkl. pedaler (som bara använts kanske 600 mil) innan en tur förra året och allt kändes helt ok. Trots det havererade ena pedalens maskinkullager helt utan förvarning och det när jag var som längst bort. Lyckades ta mig hem, trettio mil som haltebolink, men det var på håret.

Gamla konl-o-skållager kan också havarera, de var i regel inte täta. Hade sådana på mina 70= och 80talscyklar. Krävde åtminstone mycket vård.
Nåja, faubertypen kanske inte men de var åas inte roliga heller.

Hoppas att de är bättre nu för tiden, för det är väl ingen som vill se @aben på en sådan här bild
fignon-83_final.jpg

this is the famous image of Fignon after he had crashed following the failure of his Super Record titanium bottom bracket axle!
(Se den lösa vevarmen längst ned i bilden)

Och @HåkanC: Jag har tyvärr inte möjlighet att köpa vevlager i den prisklassen som SKF och Phil Wood håller.
Dags att prioritera. Du vet att du vill. Eller hur? :sneaky:

Hoppas att de är bättre nu för tiden, för det är väl ingen som vill se @aben på en sådan här bild
fignon-83_final.jpg

this is the famous image of Fignon after he had crashed following the failure of his Super Record titanium bottom bracket axle!

Tjena!

På min CX sitter det ett vevlager från RaceFace med titanaxel. Tror jag köpte det runt 2007 och det har suttit på två mountainbikes innan och är nu på väg att hamna på en tredje. Det verkar överleva det mesta.

Någon som är sugen på en aggressiv stål-HT? Har en vit On One Hello Dave-ram i strl. L och är på jakt efter en heldämpad stig/allround-ram i storlek L eller motsvarande typ escarpe, reactor eller dyl.
Visa bilaga 623589
Du kanske såg det men escarpe såldes till bra pris på chain reaction just nu:

Du kanske såg det men escarpe såldes till bra pris på chain reaction just nu:
Yes, det var jag som slängde upp den i fynd-tråden :D Gillar inte utseendet på den men annars så är den fin. Hittade dock en ram så slutet gott allting gott :)

Vad tror du om detta då? Shimano new old stock. 123 mm axel.
Hittade att SKF har den dim på spårkullager som sitter på Shimanos vevlager så jag byter ut lagren till SKF:s istället, räknade på livslängden och de borde hålla.

Samt @IM, @Sudden19 och @wman Tack för er hjälpsamhet att lösa mitt vevlagerproblem!

Hittade att SKF har den dim på spårkullager som sitter på Shimanos vevlager så jag byter ut lagren till SKF:s istället, räknade på livslängden och de borde hålla.

Samt @IM, @Sudden19 och @wman Tack för er hjälpsamhet att lösa mitt vevlagerproblem!
Hoppas det löser sig. Hojta till om det inte gör det. Det vore en ära att få bidra, om än så litet, till dina RR.

För många projekt. Finnes en Miyata Pathrunner, typ 20”, en Miyata valleyrunner med gaffel, typ 16,5”. Vevlager och sadelstolpar lösa!

Skulle behöva: cx/graveldäck 700c och även hjul för qr till samma ändamål, gravelstyre, 10-11 del kedja.

Finns i gbg och blir nog lite stort projekt att skicka.

Bilagor

• IMG_0676.jpeg
    IMG_0676.jpeg
    762.5 KB · Besök: 102
  • IMG_0675.jpeg
    IMG_0675.jpeg
    794 KB · Besök: 106
Hallå allihopa!
Jag letar efter en bakskärm till sambons 26" mtb då hon börjat cykla även när de regnar.
Är de någon som har liggande? Gärna lätt att klicka bort, typ SKS x-blade. Betalar såklart frakt om de behöver skickas

Har lite grejer att byta med, finns i Västerås.

Har du något? Skicka ett Pm så tar vi de därifrån

Haha, kan inte säga att jag bidragit mer än att säga att jag ska kolla och som jag inte gjort.. ?‍♂️?

Har en wahoo roam (första versionen) som jag funderar på att byta mot en garmin.
Tycker egentligen inte det är nåt fel på wahoon men har även garminklocka och ser en del fördelar med att hålla sig till ett märke.

Så är det nån med en garmin som känner att dom borde skaffat en wahoo så är det bara hojta till så kanske vi kan byta :)

fignon-83_final.jpg

Välkänt problem med den olegerade titan man använde innan försvarsindustrin deklassificerade sina material. Men legerat stål är och förblir det tåligaste och starkaste materialet så för oss amatörer är titan bara pengar i sjön.

Nytt budgetbygge på gång. Studentcykel till dottern. Söker följande bättre begagnade prylar;

Shimano Deore V-bromsar - helst svarta men allt av intresse, även AVID m fl.
V-bromshandtag såklart.
Wide range kassett 7-delat shimano.
30t NW klinga 110 BCD.

Betalar i önskad valuta och såklart eventuell frakt. Har kanske nåt du behöver annars.

Ett långskott! Men, skulle mer än gärna vilja låna en cykelväska modell hård (helst med hjul o handtag) till en resa. Kommer vara borta hela Juli, så ganska länge. Finns d någon vänlig själ här som har en i sthlmsområdet o kan tänka sig låna ut den till mig i 1 månad? Byter gärna mot valuta eller saker om du vill. Ska till Vancouver, så kanske till om med kan köpa nått där (som inte e allt för stort) om d e nått som inte finns här som du vill ha :)

Ett långskott! Men, skulle mer än gärna vilja låna en cykelväska modell hård (helst med hjul o handtag) till en resa. Kommer vara borta hela Juli, så ganska länge. Finns d någon vänlig själ här som har en i sthlmsområdet o kan tänka sig låna ut den till mig i 1 månad? Byter gärna mot valuta eller saker om du vill. Ska till Vancouver, så kanske till om med kan köpa nått där (som inte e allt för stort) om d e nått som inte finns här som du vill ha :)
Jag har en mjuk som du gärna får låna om det skulle bli aktuellt. (Ja, jag vet att det är skillnad och allt det där. ? Men alternativet finns om det skulle vara så.)

Jag är på jakt efter ett par (fram+bak) cantibromsar i stuk som Shimano BR-M650, BR-M501 eller liknande i samma serie,
Visa bilaga 615411
Finnes div. jordkällarlagrad happyvaluta, ex. några fina stout, några suröl (try it, you’ll like it!) eller cassis.

På grund av anledning så slänger jag ut en förnyad efterlysning efter cantis i stuk som dessa…
2F7FD056-0F1B-482F-ADF1-EB6B19C365B5.jpeg

(ex. BR-M501/BR-M650)

…eller dessa:
3947418D-C8B0-4FC9-870C-8B3A8EDBC51E.jpeg

(STX)

Finnes jordkällarlagrad happyvaluta modell fin-stout, cassis och suröl.

På grund av anledning så slänger jag ut en förnyad efterlysning efter cantis i stuk som dessa…
Visa bilaga 624557
(ex. BR-M501/BR-M650)

…eller dessa:
Visa bilaga 624558
(STX)

Ska kolla vad jag har liggandes. Vet att jag har ett par BR-M454, men har kanske även nåt annat också.

Tänkte höra om nån sitter på lite smått och gott, bryr mig inte om skick - så länge det funkar får det gärna vara fult och välanvänt (och billigt...) ska bara på ett monstercross/frankenbike/mtb-gravel bygge med pendelfunktion.

Sadelstolpe - 29,6, gärna lång-ish
Styrlager, 34mm, 1 1/8
Vevlager, fyrkantsaxel, BSA
Hjul - 700c/29"/650b/27,5", alu, skiva
Gaffel - 700c, alu, QR
Kommer troligen ha ett par 29” hjul QR easton ea70 hjul, XC hjul att döma, finns slang o 2.1” däck. Håller på att demontera. Intresserad? Finns i Sthlm.

Visa bilaga 624557
(ex. BR-M501/BR-M650)

…eller dessa:
Visa bilaga 624558
(STX)

Tyvärr var det bara ett par plastöverdragna BR-M201 som låg i skrotlådan.

Annars finns dessa, men de är ju inte i det stuk du önskar. Och ganska slitna.
CD24DAC9-0A04-4004-A236-95A67514B1BC.jpeg

Tyvärr var det bara ett par plastöverdragna BR-M201 som låg i skrotlådan.

Annars finns dessa, men de är ju inte i det stuk du önskar. Och ganska slitna.
Visa bilaga 624569
Tack för att du kollade!
Håll dem så länge. Om det dyker upp en maka så kan polertrissan göra underverk.

Om det kan kittla nerverna hos fler här med väl fyllda (inte nödvändigtvis detsamma som välfyllda) lådor så nog vore det fint att få se dina bromsar kröna ett Miyata-bygge med mustaschstyre och Shimano 600 drillium-handtag?

Har en något defekt väska som fortfarande går att använda om man är lite hittepåig. Tänkte lämna den på återvinningen men vill du ha den så är den din.
IMG_3798.jpeg

Har en wahoo roam (första versionen) som jag funderar på att byta mot en garmin.
Tycker egentligen inte det är nåt fel på wahoon men har även garminklocka och ser en del fördelar med att hålla sig till ett märke.

Så är det nån med en garmin som känner att dom borde skaffat en wahoo så är det bara hojta till så kanske vi kan byta :)
är iof en garmin user men kan ev tänkas byta min reserv garmin dvs en garmin edge 820 felfri inga skador eller repor men har dock bara ett sånt här enkelt gummibandsfäste till övers att skicka med
garmin.png

Visa bilaga 624557
(ex. BR-M501/BR-M650)

…eller dessa:
Visa bilaga 624558
(STX)

Jag har fortfarande kvar dessa. Bara en broms, som sagt, men det kan nog finnas två kompletta par av den andra typen du efterlyser. Kan se efter om du är intresserad. Kommer dessutom att vara i Stockholm fredag-söndag.

693.jpg

är iof en garmin user men kan ev tänkas byta min reserv garmin dvs en garmin edge 820 felfri inga skador eller repor men har dock bara ett sånt här enkelt gummibandsfäste till övers att skicka med
Visa bilaga 624665
Tack för erbjudandet men efter att ha kolla specs på 820 så har den saknar den en del av dom funktioner jag vill ha. Och då behåller jag nog hellre Wahoon ändå

Tack @the_Dude, kolla gärna hur det ser ut i gömmorna!

Jag har fortfarande kvar dessa. Bara en broms, som sagt, men det kan nog finnas två kompletta par av den andra typen du efterlyser. Kan se efter om du är intresserad. Kommer dessutom att vara i Stockholm fredag-söndag.

Visa bilaga 624682
…och tack @mao, kolla gärna även du om du har något maka par, alt. om någon annan sitter på makan till din m501 så är det högst intressant.
Jag bor inte i närheten av Stockholm, men om det blir läge så står jag naturligtvis för porto och vederbörlig ersättning för sveda och värk.

Söker en uppsättning Magura HS22 eller HS33 till systersonens (6 år) MTB. Reach adjust ett måste.

1683695147568.png
1683695173633.png

En chansning men nu när allt fler går över till TA undrar jag om det ligger cykelhållare och skräpar för QR?

Antingen för takräcke eller för golvfaste. Tanken är nämligen att bygga cykeltransport av en lastcykel :) IMG_0502.jpegIMG_0503.jpeg

Jag har en gammal skott aluminium hybrid ram att byta med eller pengar eller en kasse öl :)

Tänkte jag skulle gjort iordning och småpendla lite utan att bry mig om att den blev stulen. Ingen aning om vad som fungerar eller inte.
Valfritt belopp över 1 krona eller en symbolisk pryl

Hämtas Kungsholmen
EDIT: För den som vill veta så är det en H310

Bilagor

• 20230510_120419.jpg
    20230510_120419.jpg
    778.8 KB · Besök: 100
Senast ändrad:
Tack @the_Dude, kolla gärna hur det ser ut i gömmorna!

…och tack @mao, kolla gärna även du om du har något maka par, alt. om någon annan sitter på makan till din m501 så är det högst intressant.
Jag bor inte i närheten av Stockholm, men om det blir läge så står jag naturligtvis för porto och vederbörlig ersättning för sveda och värk.
Tyvärr inga matchande par, men jag har en Tektro Oryx har jag som du kan få under tiden du väntar på annat.

Tyvärr inga matchande par, men jag har en Tektro Oryx har jag som du kan få under tiden du väntar på annat.
Tack för kollen och erbjudandet om oryx:en. Jag borde dock ha meddelat här att @the_Dude hade ett par snygga XT-cantisar som har bytt ägare mot ett symboliskt bidrag till Ukraina.

✌️??????

De kommer att sitta som gjutna på cykeln!

59CCEA0D-1977-4D53-9D96-3D714FA1F4DA.jpeg

Söker efter en Thule Infant Sling eller Thule Babysupporter, i stockholmsområdet. Har exempelvis en 10-delad deoregrupp att byta mot.
thulethule.png

Behöver den innan tisdag ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp