[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Har du nått sånt här 8-delat, är det väldigt enkelt att montera bort displaye'n. Sitter med 2 skruvar endbart.

Visa bilaga 713830

Visa bilaga 713831

Se'n sätter man en bit tillklippt silvertejp över, så inte den värsta skiten hittar in i reglaget.
Ballt!
Jag får erkänna att jag inte undersökt om det går att skruva bort displayen på Claris reglaget som sitter på. Men ser inte så ut om jag bildgooglar. Ska undersöka verkligheten i kväll.

Vilken är det då?
Alivio ser ut som nedan
1721668411177.png

Men m950 (xtr 9s) har ingen indikator

Tjena!

M950 finns utan indikator men är inte för niodelat, 950 är åttadelad. M951 är däremot för niodelat, i övrigt är dom ju likadana. ?

Tror att jag kan ha ett gammalt XT liggandes, men har inte tillgång till den lådan förens om några dagar.
Sen vet jag att jag har ett XTR men det är absolut inte till salu.

Tjena!

M950 finns utan indikator men är inte för niodelat, 950 är åttadelad. M951 är däremot för niodelat, i övrigt är dom ju likadana. ?

Tror att jag kan ha ett gammalt XT liggandes, men har inte tillgång till den lådan förens om några dagar.
Det är 8s han är ute efter men lite enklare än xtr tror jag.

Glömde att min hoj så klart är bakväxeltrimmad och reglage är LX.
Indikator är faktiskt avplockbar om man orkar ha ett hål på ovansidan

Realistiskt så tror jag att man ska gå på zee om inte altus duger.

Jag har en box 8s på en barncykel men verkar kosta lika mycket som zee

Ballt!
Jag får erkänna att jag inte undersökt om det går att skruva bort displayen på Claris reglaget som sitter på. Men ser inte så ut om jag bildgooglar. Ska undersöka verkligheten i kväll.
IMG_1731.jpeg

Jag har detta integrerade om det kan hjälpa? Använder bara bromsdelen ändå (har ett tumreglage bredvid som är 7-delat, dvs. matchar kassetten).

Tror jag testar beställa ett Altus M315 om det inte dyker upp någon lösning här. Verkar gå att skruva bort displayen där.
Ja, men inte så bra som det gamla jag visade ovan verkar det som. Skruvar man bort displayen på Altus M315, så verkar hela mekaniken ligga öppen?

Om du vill ha ett 8-delat, och kan offra det du har, är nog bästa tipset att såga bort displayen på det.

Å andra sidan, lite kreativt sågande på M315 skulle nog också lösa biffen, den kostar ju inte så mycket iaf.

Senast ändrad:
Däck skänkes. Samtliga är 622
Maxxis 28 mm
Schwalbe 28 mm
Continental 37 mm

Varierande skick. Endast avhämtning på Frösön, Östersund.

Bilagor

• IMG_20240723_143757806_HDR.jpg
    IMG_20240723_143757806_HDR.jpg
    814.6 KB · Besök: 46
Är det för rakt eller tapered styrrör du söker?
Har ett styrrör som är lite större än vanlig 1 1/8” som just nu har en rak gaffel. Enligt mina efterforskningar bör jag kunna få i en tapered gaffel om jag byter undre styrlagerkopp, lager samt lagerbana (”crown race”).
Fattar jag rätt så kan jag åstadkomma det med en sån undre styrlagerdel, men tänkte jag vill testa med lägre budget innan jag ger mig på ett Cane Creek för 599:- ?

Har ett styrrör som är lite större än vanlig 1 1/8” som just nu har en rak gaffel. Enligt mina efterforskningar bör jag kunna få i en tapered gaffel om jag byter undre styrlagerkopp, lager samt lagerbana (”crown race”).
Fattar jag rätt så kan jag åstadkomma det med en sån undre styrlagerdel, men tänkte jag vill testa med lägre budget innan jag ger mig på ett Cane Creek för 599:- ?
Lite större? Den får vara 44mm om det ska funka

Långskott såklart men värt ett försök: någon i trakterna kring södra Öland som har ett par omgångar mineralolja till Shimano-bromsar att avvara?

LBS har stängt för semester några dagar...

Senast ändrad:
Långskott såklart men värt ett försök: någon i trakterna kring södra Öland som har ett par omgångar mineralolja till Shimano-bromsar att avvara?

LBS har stängt för semester några dagar...
Det går väl att köra med andra saker. Typ hydraulolja?

Tjena!

Ett gammalt 9delat xt reglage?? ??

Bultat Maillard-nav skänkes mot fraktkostnad. Alternativt hämtas på södra Öland.

Bilagor

• PXL_20240724_200940860.jpg
    PXL_20240724_200940860.jpg
    649.3 KB · Besök: 38
  • PXL_20240724_200946406.jpg
    PXL_20240724_200946406.jpg
    468.8 KB · Besök: 32
  • PXL_20240724_201003321.jpg
    PXL_20240724_201003321.jpg
    451.8 KB · Besök: 34
Men funkar inte de för åttadelat? Att vajerdraget skall vara lika har jag i minnet men rätta mig gärna. Det blir förstås ett läge över då men det lär man inte känna av.

Tjena!

Nu benar vi ut lite här. Reglagen på bilden är för åttadelat.

6-7-8 har samma kassettspacing och man kan byta reglage mellan dom fast då stämmer ju inte antalet växlar med kassetten.

9 har samma kassetbredd som 8 så det funkar inte med niodelat reglage på åttadelad kassett, eller tvärtom. Däremot är bakväxeln precis likadan.

Letar efter ett 8delat shimano växelreglage utan display. Displayen är ivägen för att få till duglig placering av bromshandtag på grabbens cykel.
Finns det någon som har en uppsättning med komponenter med annan delning går ju det också bra såklart.

Sökes i Jämtland.

Tjena!

Hade tyvärr inget åttadelat reglage.

Tveksamt. De ska ju röra sig samma sträcks i sidled.

Då verkar det som XT är svaret. Mina var som sagt LX och det är möjligt att även de går att konvertera om man har delar. Eller vill ha ett hål i reglage.

Allt går men tycker det funkar med altus och sen byta till 10s när det blir krav. Så får man clutch också

Tillbaka
Topp