[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Jag har ett par projekt som dessvärre halkat väl långt ner på att-göra-listan.

Finns på Öland; kan skickas mot fraktkostnad; kan fraktas till Hammarby Sjöstad senare i höst.

Vi någon lämna en finöl i utbyte blir jag glad, men det är inte på något sätt ett krav.

Bilagor

• PXL_20240405_150855704.jpg
    PXL_20240405_150855704.jpg
    763.8 KB · Besök: 124
  • PXL_20240405_150842581.jpg
    PXL_20240405_150842581.jpg
    482.3 KB · Besök: 113
  • PXL_20240724_133307227.jpg
    PXL_20240724_133307227.jpg
    1.9 MB · Besök: 109
  • PXL_20240405_150832846.jpg
    PXL_20240405_150832846.jpg
    1.4 MB · Besök: 122
Senast ändrad:
Tjena!

Nu benar vi ut lite här. Reglagen på bilden är för åttadelat.

6-7-8 har samma kassettspacing och man kan byta reglage mellan dom fast då stämmer ju inte antalet växlar med kassetten.

9 har samma kassetbredd som 8 så det funkar inte med niodelat reglage på åttadelad kassett, eller tvärtom. Däremot är bakväxeln precis likadan.
Skiljer det inte lite mellan 7 och 8- delat? Typ 0,2 mm

Mavic Fury mtb-sko. Stl 40 2/3 uk7. Har passat mig som kör 41 eller 41,5 vanligtvis. Slitna dobbar, kan må bra av en tur i tvättmaskinen samt laglapp för hälarna. Dina för valfri slant till Blågula bilen. Finns på Södermalm i Stockholm.

Edit: paxade.

IMG_3830.jpegIMG_3831.jpeg

Jag har en tidigare SS-ram samt ett par projekt som dessvärre halkat väl långt ner på att-göra-listan.

Finns på Öland; kan skickas mot fraktkostnad; kan fraktas till Hammarby Sjöstad senare i höst.

Vi någon lämna en finöl i utbyte blir jag glad, men det är inte på något sätt ett krav.
Hmm. Den där blåa Mongoosen borde du ju nämna nåt om i retro-mtb-tråden. Den borde väcka åtminstone visst intresse.

Jag har en tidigare SS-ram samt ett par projekt som dessvärre halkat väl långt ner på att-göra-listan.

Den vita ramen, tyvärr bucklad?, kan ju vara värd att ta vara på då det sitter ett campa vevlager på om jag inte ser fel?

Den vita ramen, tyvärr bucklad?, kan ju vara värd att ta vara på då det sitter ett campa vevlager på om jag inte ser fel?
Den är bucklad. Har dock fungerat finfint för mig under flera år när den gått som SS. Men det är mycket riktigt ett Campa-lager som sitter på den.

Jättechansning!

Är på jakt efter ett 26" hjulset för fälgbroms till en SS mtb. Gärna mer åt det tåligare hållet :)

Är det någon som har kompletta hjul, eller nav liggandes?
Kan erbjuda pengar eller dåliga memes

Visst var det någon som behövde en body till Shimano?

Jag rensar och har nog..

Bilagor

• 20240727_123921.jpg
    20240727_123921.jpg
    502.5 KB · Besök: 42
Jättechansning!

Är på jakt efter ett 26" hjulset för fälgbroms till en SS mtb. Gärna mer åt det tåligare hållet :)

Är det någon som har kompletta hjul, eller nav liggandes?
Kan erbjuda pengar eller dåliga memes
Jag kan ha, men vilken navbredd är det som efterfrågas? Ska det vara för BMX-frihjul eller funkar kassett och spacerkit?

Söker matpåse/flaskhållare av tyg att fästa på styret. Gärna den som Decathlon sålde. Tiggade till mig en sån för inte så länge sen här och är såpass nöjd med den att jag vill ha en annan på andra sidan styret. Tyvärr finns inte Decathlon i Sverige längre.

Söker matpåse/flaskhållare av tyg att fästa på styret. Gärna den som Decathlon sålde. Tiggade till mig en sån för inte så länge sen här och är såpass nöjd med den att jag vill ha en annan på andra sidan styret. Tyvärr finns inte Decathlon i Sverige längre.
Om du inte har jättebråttom och kan skicka länk kan jag nog ordna en, jag är i Decathlonland. Hemma i Göteborg i slutet av augusti enligt plan.

Är på jakt efter ett silent clutch baknav!
Gärna ett svart/mörkt

Betalar i pengar, tacksamhet och memes

Har ett styrrör som är lite större än vanlig 1 1/8” som just nu har en rak gaffel. Enligt mina efterforskningar bör jag kunna få i en tapered gaffel om jag byter undre styrlagerkopp, lager samt lagerbana (”crown race”).
Fattar jag rätt så kan jag åstadkomma det med en sån undre styrlagerdel, men tänkte jag vill testa med lägre budget innan jag ger mig på ett Cane Creek för 599:- ?
Sitter i nästan samma sits. Fick hem det här kittet idag. Olika crown race beroende på vilken gaffel som ska användas.
Ser lovande ut. Kanske inte namnet, dock…..
IMG_4004.jpeg

Har ett styrrör som är lite större än vanlig 1 1/8” som just nu har en rak gaffel. Enligt mina efterforskningar bör jag kunna få i en tapered gaffel om jag byter undre styrlagerkopp, lager samt lagerbana (”crown race”).
Fattar jag rätt så kan jag åstadkomma det med en sån undre styrlagerdel, men tänkte jag vill testa med lägre budget innan jag ger mig på ett Cane Creek för 599:- ?
Aha, då är jag med. Då är min styrlagerkopp inte till någon glädje. Fick den över när jag gjorde samma manöver på en cykel nämligen.

Jag har ett gammalt bakhjul med 3-växlat Shimano 3CC-nav (föregångare till Nexus 3). Tyvärr saknar jag den mekanism som styr tryckstången (push rod). Mekanismen kallas "bell crank" på engelska. Jag vet inte vad den heter på svenska, men den är markerad med rött i bilden nedan.

Bildkälla: https://mail.sheldonbrown.com/sutherland/CB-IGH-5-intro.pdf

1722513589183.png

Är det någon som har en sådan bell crank liggandes i bra att ha-lådorna, eller möjligen vet var man kan få tag på en? Jag tror att även den bell crank som visas i nedre delen av bilden kan passa till 3CC, men är osäker på om mitt växelreglage och kabelarrangemang av typen Positron funkar med den typen av bell crank. Ev. behöver jag då även ett nytt kabelarrangemang och växelreglage.

Nedan är en länk till en video med mina delar då de fungerade, innan jag lyckades sabba komponenten bell crank i samband med rostborttagning.

https://happyride.se/forum/threads/vaexelvajer-till-gammal-navvaexel.3688430/post-4484194

Visa bilaga 716422

Hämtas i Partille.

Från vänster uppifrån, typ:

BORTA! 1. Bromsskivor Shimano centerlock, 160 mm. En ny, en begagnad men i okej skick. BORTA!

2. Reflexer, från barncykel eller dylikt.

3. Växelvajer Torpedonav

4. Snabbkopplingar qr. Fram med stöldskydd (insex med plupp i mitten), bak vanlig.

5. Däck från en Frog, 16 tum

6. Någon form av skärm för diagonalröret.

7. Dia Compe 982 cantibroms, en enda. Som en cantibroms är - fin men värdelös.
Komplett.

8. ITM styre och stam-kombo. Typ ergoböj. Jag tycker det är fräckt! 42 cm cc tror jag.

9. Däck Marathon Supreme 700x32. Håller säkert tusen mil till av fruktansvärd cykling - skulle aldrig få för mig att cykla på dessa själv, men du lär komma långt, och problemfritt dit.

10. Vevlager fyrkant. 118 mm brett. Med muttrar. Från en Miyata, som aldrig var monterad tror jag.

11. Styrstam FSA SL-K 100 mm, för 31,8-styre. Skräp eftersom faceplaten är alu men tejpad med kolfiber som lossnat vid ena skruvhålet. Modernt skräp som sitter på var och varannan cykel som är "premium". Säkert helt funkis.

12. Ställbar quill-styrstam. Lagom lång (?). Fint skick. 25,4-styre. Det är vad det är.

BORTA! 13. 105-reglage, tiodelade. Ser slitna ut men ska fungera. Ingen mer info. BORTA!

14. Sadelstolpe 31,6, 400 lång tror jag. Käck.

15. Fälgar 26-tum för skivbroms. Lite buckliga men funkis. Inte samma sort. Nipplar ingår.

16. Thule-drag för qr-axel.

17. Bromsreglage bmx.

18. Handtag Ritchey. Inga styrändspluggar. Bara provade några turer, inte för mig.
Jag letar canti-broms; skulle du ombestämma dig och kunna tänka dig lägga den på lådan får du gärna hojta till. ?

4. Snabbkopplingar qr. Fram med stöldskydd (insex med plupp i mitten), bak vanlig.
9. Däck Marathon Supreme 700x32. Håller säkert tusen mil till av fruktansvärd cykling - skulle aldrig få för mig att cykla på dessa själv, men du lär komma långt, och problemfritt dit.
17. Bromsreglage bmx.
18. Handtag Ritchey. Inga styrändspluggar. Bara provade några turer, inte för mig.
Jag plockar gärna snabbkopplingar, Marathon, bromsreglage och handtagen!

Hösten närmar sig och jag ska plocka ihop en pendlare. Söker följande saker:
  • Styre, avslappnad stil. Mycket rise och sweep, 25.4mm-klämma och helst silver.
  • Stänkskärmar för breda 26", helst silver
  • Däck, 559mm, breda men hyffsat släta.
Pengar finns i utbyte

Tillbaka
Topp