[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Hallå hej o.s.v.

Har någon möjligtvis en Shimanobody för 11-delat som de kan tänka sig att bli av med? Visade sig precis att bodyn på mitt DA-hjul är 35 mm bred och inte sväljer en 11-delad lvg-kassett.

Sedvanlig betalning utlovas. 💜

Jag skulle inte tänka att en 11-delat body kommer att passa på ett 10-delat nav. Och även om de skulle passa är chansen stor att minsta drevet tar i kedjestagen.

Ja, men på en 11-delat nav sitter flänsen på drivsidan längre inåt för att ger utrymme till bredare bodyn. Samma tidigare: en 6-delat mycket är ännu smalare och flänsen sitter längre utåt.
Ah, ok. Men det skiljer bara två millimeter på bredden, ska nog gå bra.

Man skulle kanske kunna montera en 11-delat body på en 10-delat nav om infästningen av bodyn i navet är kompatibel och om, som ofta på Shimano, det används gammaldags ställbara lager och man positionera yttersta muttrarna 2 mm längre utåt. Då skulle navet blir 132 mm isf 130 mm. Men då har man 2 mm mindre utskick kvar av axeln i ramen. Det låter farligt.

Jag bytte body från ett 10-delat Ultegra-hjul till 11-delad body utan problem. Det var en stålram jag körde hjulen på så att flex:a ut ramen var inga problem och det funkade utan problem. Det som kan vara kinkigt är att centrera axeln i navet så hjulet även blir centrerat.

Vilken typ av kullager och infästning behöver du till body:n? Tror jag har en eller två body:n övers någonstans :~)

Jag bytte body från ett 10-delat Ultegra-hjul till 11-delad body utan problem. Det var en stålram jag körde hjulen på så att flex:a ut ramen var inga problem och det funkade utan problem. Det som kan vara kinkigt är att centrera axeln i navet så hjulet även blir centrerat.

Vilken typ av kullager och infästning behöver du till body:n? Tror jag har en eller två body:n övers någonstans :~)
Kollar!

Intressant!

Förstår jag rätt att du centrerade axeln i navet så du tappar 1 mm utstick på varje sidan istället för 2 mm på drivsidan?

EDIT: Jag förstår fortfarande inte. Vilket nav handlar det om? Jag hittade en bild på ett 7800 nav. Då kan man inte flytta axeln för att kulorna av lagret i mitten sitter mot en flans på axeln. Om bodyn är 2 mm längre kommer capen 'K" sitter 2 mm längre utåt. Det ger kanske problem med för lite stöd av gängorna. Det gör också att navet är decentrerad med 1 mm. Sista är kanske acceptabel.

dura-ace-parts.jpg

Senast ändrad:
mm...men att offsetta axeln på ett vanligt sket QR hjälper väl inte...man måste flytta brickor från en sida till andra för att centrera hjulet....eller det är bara utstick ni vill ha lika?

Utmaningen med att få Magicshinebelysningen på pendlarhärket i fungerande skick fortsätter. En vänlig happyit här donerade en ny lampa när den gamla gav upp. Kortvarig lycka visade det sig, nu har det uppstått brott på den löstagbara kabeln mellan batteriet och lampan. Någon som har en sådan kabel i reserv och kan tänkas donera?

MJ-900b 1000 lm.

IMG_6926.jpeg

Utmaningen med att få Magicshinebelysningen på pendlarhärket i fungerande skick fortsätter. En vänlig happyit här donerade en ny lampa när den gamla gav upp. Kortvarig lycka visade det sig, nu har det uppstått brott på den löstagbara kabeln mellan batteriet och lampan. Någon som har en sådan kabel i reserv och kan tänkas donera?

MJ-900b 1000 lm.
Råkade ut för samma sak. Svårt att hitta dom kablarna, men om allt annat misslyckas går de att köpa på några ställen:
Hittade på Ebay.co.uk: https://www.ebay.co.uk/itm/314138697379
Eller direkt från Magicshine i UK: https://magicshineuk.com/product/magicshine-mj-6270-bike-light-battery-cable/

Via:

HTH
Magnus

Jag tror att det ska funka med två (knappt) millimeters längre body, men sökte lite och fann en lösning (från @HåkanC givetvis) i en gammal tråd. Shimanokassetten HG800-11 fungerar tydligen på 10-delade bodys då den har en utstansning längst in mot navflänsen. Däremot är det ju löjligt lätta växlar, som jag inte är betjänt av på landsväg. Dock har jag skaffat mig en fin samling drev och spacers, så jag kan nog bygga en kassett med den innersta delen från HG800.

Shimanokassetten HG800-11 fungerar tydligen på 10-delade bodys då den har en utstansning längst in mot navflänsen.
Den endast ~35g tyngre CS-HG700 är helt kompatibel med CS-HG 800 och >220SEK billigare,
åtminstone hos Rose

Däremot är det ju löjligt lätta växlar, som jag inte är betjänt av på landsväg.
+1
Jag kommer ihåg din aversion mot lätta växlar, därför har jag inte tipsat dig om de kassetterna tidigare
Dock har jag skaffat mig en fin samling drev och spacers, så jag kan nog bygga en kassett med den innersta delen från HG800.
Återkoppla gärna om du får det att funka
Jag befarar att det kan bli besvärligt. För om man kollar på sprängskisserna för både CS-HG700 och CS-HG800 är de tre största kassettklingorna ihopnitade på en egen hållare

Jag tror att det ska funka med två (knappt) millimeters längre body, men sökte lite och fann en lösning (från @HåkanC givetvis) i en gammal tråd. Shimanokassetten HG800-11 fungerar tydligen på 10-delade bodys då den har en utstansning längst in mot navflänsen. Däremot är det ju löjligt lätta växlar, som jag inte är betjänt av på landsväg. Dock har jag skaffat mig en fin samling drev och spacers, så jag kan nog bygga en kassett med den innersta delen från HG800.

Tänkt på att skriva om den lösningen men visste att du inte tycker om lätta växlar. En ful lösning dock med några mycket större drev. En annan lösning som diskuteras i en annan tråd är att fila när bodyn eller kassetten. Det ser ut som man kan fila ner en t.ex. CS-6700 kassett med 1 mm och kanske har man 0,85 mm marginal på minsta drevet och låsringen.

Råkade ut för samma sak. Svårt att hitta dom kablarna, men om allt annat misslyckas går de att köpa på några ställen:
Hittade på Ebay.co.uk: https://www.ebay.co.uk/itm/314138697379
Eller direkt från Magicshine i UK: https://magicshineuk.com/product/magicshine-mj-6270-bike-light-battery-cable/

Via:

HTH
Magnus
Thanx. Såg att man även kunde köpa komplett batteri (alltså med kabelsatsen, på XXL för 449:-).

Samt detta biffigare batteri för en ytterligare slant mer (osäker dock på om det lirar med lampan).

MJ-900b 1000 lm.
Jag har kabeln och ett tillhörande batteri i tveksamt skick (2,6 AH, verkar inte funka). Skicka PM så kan vi ta det därifrån om det fortfarande är aktuellt.

Ingen aning om det hjälper dig men vet även att Julas multisportlampas batteri även passar till den lampan då det är samma runda kontakt, dock mer plastaktigt än gummi så man behöver lite mer kraft för att trycka i den.

Senast ändrad:
Jag har kabeln och ett tillhörande batteri i tveksamt skick (2,6 AH, verkar inte funka). Skicka PM så kan vi ta det därifrån om det fortfarande är aktuellt.

Ingen aning om det hjälper dig men vet även att Julas multisportlampas batteri även passar till den lampan då det är samma runda kontakt, dock mer plastaktigt än gummi så man behöver lite mer kraft för att trycka i den.
Tack! Jag skickar PM. Intressant också med Julas batteri, kan ju vara bra att ha som backup om nu tillförlitligheten i MS lampor/batteri/kablar är så kass.

Tänkt på att skriva om den lösningen men visste att du inte tycker om lätta växlar. En ful lösning dock med några mycket större drev. En annan lösning som diskuteras i en annan tråd är att fila när bodyn eller kassetten. Det ser ut som man kan fila ner en t.ex. CS-6700 kassett med 1 mm och kanske har man 0,85 mm marginal på minsta drevet och låsringen.
Den tanken slog mig också. Med en dremel borde man kunna få det att funka, framförallt om man slipar ned stoppklackarna längst in på bodyn lite grand. Har man tre ihopnitade drev längst in kommer de ju hamna rätt genom splinesen i bodyn, även om drevet längst in kanske hamnar lite innanför dem (splinesen alltså).

Fast en CS-6700 är 10-delad och passar på bodyn utan modifikation.
Flyttar man in en 11-delad landsvägskassett på ett 10-delat nav genom att slipa på body eller kassett, så riskerar kedjan att gå i ekrarna. Inte så kul att rasera växelöra/bakväxel/ekrar pga en sådan modifikation.
Jag skulle antingen sälja hjulet och köpa ett för 11-delat, eller köpa ett nav för 11-delat och ekra in. Finns säkert en del DA-nav i lådorna hos folk som kraschat fälgarna. Det är i princip omöjligt att få tag på nya fälgar till DA C24/C35/C50. Tillhör navet ett systemhjul, eller är det ett löst 7800 (eller tidigare)?

Vill nån ha en cykelkartong? Hämtas i Åkersberga. Finns kvar så länge jag inte hunnit åka till tippen.

Bilagor

• IMG_5364.jpeg
    IMG_5364.jpeg
    682.1 KB · Besök: 34
Flyttar man in en 11-delad landsvägskassett på ett 10-delat nav genom att slipa på body eller kassett, så riskerar kedjan att gå i ekrarna. Inte så kul att rasera växelöra/bakväxel/ekrar pga en sådan modifikation.
Jag skulle antingen sälja hjulet och köpa ett för 11-delat, eller köpa ett nav för 11-delat och ekra in. Finns säkert en del DA-nav i lådorna hos folk som kraschat fälgarna. Det är i princip omöjligt att få tag på nya fälgar till DA C24/C35/C50. Tillhör navet ett systemhjul, eller är det ett löst 7800 (eller tidigare)?
Det är ett C24 7900. Jag tror att det ska funka om man ställer bakväxeln lite snålt. Ingen minns en fegis.

Tankevurpa av mig där. Det borde såklart vara 11-delat, som CS-8000.

Jag tänkte på samma problem i andra tråden det denna modification diskuterades. Om det funkar berör på hur mycket utrymme du har mellan största drevet och ekrarna. Det berör både på kassetten och på hur stor största drevet är. Nu använder Kashmir troligtvis inte största drevet, så då kan man också ställa i limitskruven så att kedjan inte kan komma på största drevet.

Tankevurpa av mig där. Det borde såklart vara 11-delat, som CS-8000.

Jag tänkte på samma problem i andra tråden det denna modification diskuterades. Om det funkar berör på hur mycket utrymme du har mellan största drevet och ekrarna. Det berör både på kassetten och på hur stor största drevet är. Nu använder Kashmir troligtvis inte största drevet, så då kan man också ställa i limitskruven så att kedjan inte kan komma på största drevet.
Jag testar, det kan inte mer än gå fel.

Inga av dessa problem skulle uppstått om du skulle gjort det rätta och utrustat cykeln med Campa istället - 8-12-delat (eller är det 9-12?) har samma body och alla versioner är snygga och funktionella.

Inga av dessa problem skulle uppstått om du skulle gjort det rätta och utrustat cykeln med Campa istället - 8-12-delat (eller är det 9-12?) har samma body och alla versioner är snygga och funktionella.
Och så mycket sämre.

Sheldon Brown säger:
Campagnolo 8-delat: 36.9 mm
Campagnolo 9-delat: 38.2 mm
Campagnolo 10-delat: 38.8 mm
Campagnolo 11-delat: 40.1 mm

11/12-delat body tar 9-delat och 10-delat med spacer, men det är samma sak som vid Shimano.

Sheldon Brown säger:
Campagnolo 8-delat: 36.9 mm
Campagnolo 9-delat: 38.2 mm
Campagnolo 10-delat: 38.8 mm
Campagnolo 11-delat: 40.1 mm

11/12-delat body tar 9-delat och 10-delat med spacer, men det är samma sak som vid Shimano.
Nej? Nu har någon av oss gravt fel. Jag har levt i tron att Campa-body är likadan mellan 9- och 12-delad. Bara olika låsringar. Har dock bara haft 9-, 10-, 11- och 12-delade grupper.
Kan det vara pga låsringen och ev distans Sheldon Brown skriver så?
Går utmärkt att behålla hjulen och uppgradera grupp (vilket jag gjort i olika kombinationer) mellan olika Campa-generationer. Enklare att byta låsring än body.
(Inte samma delning på kassetterna eller samma vajerdragning dock, men det är en annan sak.)
Kashmirens bete om att Campa skulle vara sämre är så lågt att det inte förtjänar ett svar!

Senast ändrad:
Nej? Nu har någon av oss gravt fel. Jag har levt i tron att Campa-body är likadan mellan 9- och 12-delad. Bara olika låsringar. Har dock bara haft 9-, 10-, 11- och 12-delade grupper.
Kan det vara pga låsringen och ev distans Sheldon Brown skriver så?
Går utmärkt att behålla hjulen och uppgradera grupp (vilket jag gjort i olika kombinationer) mellan olika Campa-generationer. Enklare att byta låsring än body.
(Inte samma delning på kassetterna eller samma vajerdragning dock, men det är en annan sak.)
Kashmirens bete om att Campa skulle vara sämre är så lågt dåligt att det inte förtjänar ett svar!
Jag talar tyvärr av erfarenhet. Campagnolo är vackert, och har en fantastisk meritlista. Men tyvärr, deras grejer är både sämre, känsligare och mindre funktionella än Shimanos.

Jag talar tyvärr av erfarenhet. Campagnolo är vackert, och har en fantastisk meritlista. Men tyvärr, deras grejer är både sämre, känsligare och mindre funktionella än Shimanos.
Denna fråga antar ju ibland religiösa proportioner, men eftersom jag har ganska stor erfarenhet av de fyra största komponenttillverkarnas toppgrupper tillverkade efter 1985 både på MTB och landsvägssidan (ja, jag sätter mig på en hög häst) så vill jag protestera starkt! Campa och Shimano menar jag har riktigt bra kvalitet och hållbarhet och är likvärdiga sammantaget men Shimano är fulare och med för mig sämre ergonomi. Dessutom rörigare kompatibilitetsssigt.
På temat anekdoter så är det enda växelreglage som helt havererat för mig Shimano 600.
SRAM har gjort en del skräp, men det mesta funkar helt ok. Min nu ganska daterade erfarenhet av Suntour (XC pro tidigt 90-tal) var positiv men de känns ute ur leken nu får man väl säga.

Denna fråga antar ju ibland religiösa proportioner, men eftersom jag har ganska stor erfarenhet av de fyra största komponenttillverkarnas toppgrupper tillverkade efter 1985 både på MTB och landsvägssidan (ja, jag sätter mig på en hög häst) så vill jag protestera starkt! Campa och Shimano menar jag har riktigt bra kvalitet och hållbarhet och är likvärdiga sammantaget men Shimano är fulare och med för mig sämre ergonomi. Dessutom rörigare kompatibilitetsssigt.
På temat anekdoter så är det enda växelreglage som helt havererat för mig Shimano 600.
SRAM har gjort en del skräp, men det mesta funkar helt ok. Min nu ganska daterade erfarenhet av Suntour (XC pro tidigt 90-tal) var positiv men de känns ute ur leken nu får man väl säga.
Jag har nu haft fem Campagrupper, från ungefär 1998 till kanske 2010. Sedan blir de för dyra.

Samtliga har varit problematiska och fungerat sämre än sina japanska motsvarigheter. Min erfarenhet är att gamla, slitna Shimanogrejer bara fortsätter fungera, medan halvnya Campa i jättefint skick har en tendens att krångla. Att ställa växlar är en baggis på Shimano, men kan vara ett helvete på Campa. Känsliga system som reagerar på minsta millimeterförändring i kedjelinjen.

Jag har Campa Record 10-delad grupp på min Cannondale. Den fungerar bra, men det smäller och låter och den överväxlar gärna ibland. Shimano Dura-Ace 7900, som sitter på min Colnago, fick dåliga omdömen överallt men är ändå så mycket bättre än Campas motsvarande prylar ur samma generation.

Jag har nu haft fem Campagrupper, från ungefär 1998 till kanske 2010. Sedan blir de för dyra.

Samtliga har varit problematiska och fungerat sämre än sina japanska motsvarigheter. Min erfarenhet är att gamla, slitna Shimanogrejer bara fortsätter fungera, medan halvnya Campa i jättefint skick har en tendens att krångla. Att ställa växlar är en baggis på Shimano, men kan vara ett helvete på Campa. Känsliga system som reagerar på minsta millimeterförändring i kedjelinjen.

Jag har Campa Record 10-delad grupp på min Cannondale. Den fungerar bra, men det smäller och låter och den överväxlar gärna ibland. Shimano Dura-Ace 7900, som sitter på min Colnago, fick dåliga omdömen överallt men är ändå så mycket bättre än Campas motsvarande prylar ur samma generation.
Du verkar ha haft otur jämfört med mig och de flesta (?) andra.

Du verkar ha haft otur jämfört med mig och de flesta (?) andra.
Inte de flesta, tror jag. Campa är notoriskt känsliga, men dessvärre verkar människors omdöme fördunklas av att de har en rik tävlingshistoria och känns mer ”indie”.

Jag tror att de har spelat ut sin roll som innovatörer, i dag är det ett löjligt dyrt snobbmärke för entusiaster.

Ska tillägga att deras Ergopowerreglage är väldigt mycket sämre kvalitetsmässigt än Shimanos brifters. Framförallt knappen för att växla upp är känslig och slits gärna ut efter några år. Som tur är finns det fortfarande vissa reservdelar att köpa.

Håller med om att Campa har bättre kompabilitet mellan grupperna än Shimano. SRAM har jag ingen erfarenhet av alls.

Senast redigerad av en moderator:
Inte de flesta, tror jag. Campa är notoriskt känsliga, men dessvärre verkar människors omdöme fördunklas av att de har en rik tävlingshistoria och känns mer ”indie”.

Jag tror att de har spelat ut sin roll som innovatörer, i dag är det ett löjligt dyrt snobbmärke för entusiaster.
Jag ger dig rätt i den första delen av det sista stycket, men att de skulle vara känsligare eller mindre hållbara än Shimano tror jag helt enkelt är fel. Inte bara baserat på min egen erfarenhet. Dessutom är de ju inte dyrare än motsvarande nivå på Shimano eller SRAM. (Eller är Super Record kanske liiite dyrare än DA numera?)

Shimano 12-delad är väl inte samma body som Shimano 11-delad? Åtminstone inte DA väl?

Nja, Shimano 12-delade kassetter passar på 11-delade body. Men Shimano 12-delade kassetter har högre utsnitt för splines och Shimano 12-delade body har högre splines så att man kan köra alu-body utan mycket inskärning.

Är det någon i Göteborgsområdet som har en gammal cykelkärra liggande?
Gärna nån enklare variant i stål och inte nån avancerad sportig sak. Skicket på allt utom ram och att hjulen snurrar är mindre intressant då den ändå ska modifieras.

Tillbaka
Topp