[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Är det nån som har ett 8-delat Alivio reglage med både broms och växel, svart, av äldre modell? Eller möjligen både höger och vänster matchande?

Farsans växelreglage kuggar över och det verkar vara svårt att hitta något nytt som passar utan att man behöver sätta dit separata bromsregalge?
har du fått tag på reglage? snubblade på dessa 3x8 då ja leta efter sram reglage
K4-fCDsB.webpKhToB90V.webpKQLDOYgL.webp

Tubelesskompatibel 29" 32h endurofälg med minst 30mm innerdiameter sökes.

Ohoppad, sprickfri och spikrak tack.

Helt underbart om den finns i Lund/Malmö-området med omnejd.

Prylar, pilsner eller pesetas finns att bytas mot 😊

Nån som bytt kassett och sitter på en 12-delad? SRAM eller Shimano. Gärna med kedja. Ska inte på något värstingprojekt, så är inte jättekräsen. Har prylar och kosing att byta mot

Halloj. Söker ett Växelreglage till min lillebrors cykel. SRAM 9-delat. Sitter ett X7 på nu.

Någon har ett till övers?

Väl mött!
Finns det några krav på dess skick? Jag har ett X0-reglage där indikatorn är kass och gummit är ersatt mot ett som passar halvdant. Fungerar så vitt jag vet i övrigt. Skickas mot fraktkostnad.

Bilagor

• DSC_1829.webp
    DSC_1829.webp
    240.3 KB · Besök: 42
  • DSC_1826.webp
    DSC_1826.webp
    280.9 KB · Besök: 46
Söker ett sram reglage för 7-delat.

Behöver inte vara gripshift.
Mitt reglage var snarlikt det på bild. Men tyvärr var det 8-delat. Någon som har koll på om det är samma cable-pull som 7-delat?

Annars erbjuds de till den som är intresserad av 8-delat.

Bilagor

• DSC_1822.webp
    DSC_1822.webp
    279.4 KB · Besök: 37
Mitt reglage var snarlikt det på bild. Men tyvärr var det 8-delat. Någon som har koll på om det är samma cable-pull som 7-delat?

Annars erbjuds de till den som är intresserad av 8-delat.
Tack för erbjudandet. Den som heter mrx har samma cable-pull som shimano, så den funkar tyvärr inte. Den andra skulle kanske funka, men jag klickade tyvärr hem ett reglage från amazon ett par minuter före du skrev.

Rätt säker på att jag har ett matchande par hemma i en låda - återkommer ikväll om det inte är ordnat innan dess 👍
@jomper - Kollade nyss: 8-delade måste fått en smäll i förvaringen, och det funkar inte att växla med pekfingerreglaget (samt att indikatorfönstret har släppt). Hoppas du löser på annat håll!

Försöker lösa bromsarna på grabbens 24” söker därmed något av detta:

Belägg-justerings-skruv? Till tektro mekaniskt skivbromsok.

Alternativt ett mekaniskt skivbromsok till fram 160mm.

Hydraulisk skivbroms med både handtag och ok.

Gärna om någon har i gömmorna i Stockholm då vi försöker lösa cykeln i helgen.

Försöker lösa bromsarna på grabbens 24” söker därmed något av detta:

Belägg-justerings-skruv? Till tektro mekaniskt skivbromsok.

Alternativt ett mekaniskt skivbromsok till fram 160mm.

Hydraulisk skivbroms med både handtag och ok.

Gärna om någon har i gömmorna i Stockholm då vi försöker lösa cykeln i helgen.
Jag tror jag kan ordna en enklare hydraulisk med handtag och ok. Kan fraktas till Sthlm nästa vecka i så fall.

De är helt nya, men de kanske inte passar? Det är Salt U-bromsen fram och XLCn bak. Och de här hjulen.

Välkommen till den konstiga delen av mountainbikeinternet! Har längtat efter att få dela med mig av mina äventyr i U-bromsdjungeln så här får du en liten föreläsning. Om jag har fel får ni gärna rätta mig, tycker det är viktigt att den här kunskapen bevaras till omvärlden.

Det där är nog inga höjdarklossar med tanke på att dyra klossar nästan kostar mer än den där bromsen ink. klossar. Alla (?) klossar behöver bromsas in innan de tar som de ska, så har du inte redan gjort det rekommenderar jag att du kör ett tag innan du byter till nya. Det är också viktigt att se till att båda armarna rör sig lika lätt och har samma utgångsläge när vajern är lossad. Det är inte heller ett problem med cantisar som ju har fjädrar som fäster i hål på ramen, men eftersom U-bromsen bara sitter med fästskruven kan olika hårt åtdragna skruvar göra att armarna inte nyper samtidigt.

Om du ändå inte är nöjd och är säker på att de är optimalt justerade är nya klossar nästa steg. Jag hade svårt att hitta såna korta gängade klossar till min U-broms, så jag köpte vanliga långa asymmetriska Koolstop på vinst och förlust. Det funkar bra - klart bättre än de 20+ år gamla XT-klossarna som jag hade tidigare. Jag fick mecka med lite olika distanser innan jag fick till det, men mäter du distansen mellan bromsyta och infästning innan du skruvar loss de gamla klossarna är det mycket lättare. Till skillnad från cantisar där man kan ha lite olika avstånd för olika känsla TROR jag U-bromsarna är gjorda för ett specifikt avstånd som man får automatiskt om man har rätt klossar.

Kan flagga för att det är inte lätt att justera U-bromsar och inte heller lätt få till rätt distans mellan kloss och fälg. När du väl får till det får du grym modulering och känsla, men du ska nog inte förvänta dig en broms som nyper direkt som en V-broms gör.

Wald-korg skänkes. Finns i Uddevalla. Har man med sig en bättre vinare eller en påse lösgodis från Systembolaget är det ok, men inte ett måste.

IMG_9666.webp

Välkommen till den konstiga delen av mountainbikeinternet! Har längtat efter att få dela med mig av mina äventyr i U-bromsdjungeln så här får du en liten föreläsning. Om jag har fel får ni gärna rätta mig, tycker det är viktigt att den här kunskapen bevaras till omvärlden.

Det där är nog inga höjdarklossar med tanke på att dyra klossar nästan kostar mer än den där bromsen ink. klossar. Alla (?) klossar behöver bromsas in innan de tar som de ska, så har du inte redan gjort det rekommenderar jag att du kör ett tag innan du byter till nya. Det är också viktigt att se till att båda armarna rör sig lika lätt och har samma utgångsläge när vajern är lossad. Det är inte heller ett problem med cantisar som ju har fjädrar som fäster i hål på ramen, men eftersom U-bromsen bara sitter med fästskruven kan olika hårt åtdragna skruvar göra att armarna inte nyper samtidigt.

Om du ändå inte är nöjd och är säker på att de är optimalt justerade är nya klossar nästa steg. Jag hade svårt att hitta såna korta gängade klossar till min U-broms, så jag köpte vanliga långa asymmetriska Koolstop på vinst och förlust. Det funkar bra - klart bättre än de 20+ år gamla XT-klossarna som jag hade tidigare. Jag fick mecka med lite olika distanser innan jag fick till det, men mäter du distansen mellan bromsyta och infästning innan du skruvar loss de gamla klossarna är det mycket lättare. Till skillnad från cantisar där man kan ha lite olika avstånd för olika känsla TROR jag U-bromsarna är gjorda för ett specifikt avstånd som man får automatiskt om man har rätt klossar.

Kan flagga för att det är inte lätt att justera U-bromsar och inte heller lätt få till rätt distans mellan kloss och fälg. När du väl får till det får du grym modulering och känsla, men du ska nog inte förvänta dig en broms som nyper direkt som en V-broms gör.
Bra sagt! ☝️Tack för att du delar med dig!
Jag har också testat mycket med U-bromsar för att få de funka bra.
Rengör fälgen, de gillar inte dam eller smuts.
Sedan finns det genomskinliga bmx klossar som tar väldigt bra men låter mycket.
En annan grej man kan göra också som funkar bra är att dra lite glue stick på fälgen.

Bortskänkes/ bytes.
Välhållna 3x7 -kombireglage.
Ett oanvänt högerreglage
Ett betydligt mer använt, icke matchande vänster
Båda växlarna saknar mutter och bricka till justerskruven och skulle behöva en tvätt.

Är ute efter ett 10v växelreglaget från Shimano att byta mot

Bilagor

• PXL_20250816_084856905.webp
    PXL_20250816_084856905.webp
    380.6 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
testar ett långskott igen söker en bakväxel äldre modell fäste för dropouts i krom-silver ska vara long cage o i hyffsat bra skick

testar ett långskott igen söker en bakväxel äldre modell fäste för dropouts i krom-silver ska vara long cage o i hyffsat bra skick
Jag har en sån häringa RD-M650, om den passar dina kriterier lämnar jag öppet

Bilagor

• 20250816_145615.webp
    20250816_145615.webp
    129.9 KB · Besök: 44
  • 20250816_145557.webp
    20250816_145557.webp
    178.2 KB · Besök: 47
1000000713.webpIMG_20250815_122222.webp
Tröja har jag klippt bort ettiketten på, gissningsvis L, kanske XL. Byxor XL. Vill någon ha så är det enda jobbiga att behöva komma förbi Högdalen. De är i bra skick skulle jag säga, använts något för några år sedan, nu ligger de bara i garderoben.

Tack för ett superutförligt svar, det blir att labba lite då!

Skänkes två Shimano framväxlare: Tourney (2×) och XT (2×/3×), och ett framväxelsreglage Shimano.
FD-M786
FD-TY710-2
SL-M780

Allt skänkes (gratis!), kan även skicka med posten om frakt betalas. Bäst om ni hämtar allt inom en vecka. Därefter slänger jag grejerna.

IMG_20250817_123443286.webp

IMG_20250817_123530853.webp
IMG_20250817_123601046.webp

Senast ändrad:
(Detta är löst nu)

Grabben o jag hjälper svär/mormor med damcykeln.
Vi söker Nexus 3vxl innanmäte, alt. helt nav då flera olika delar spruckit i godset.
Helt hjul funkar också med 622/700c fälg.

Har mycket kul i byta med:
Halvgamla cykeldelar.
Ett par bra Crankbrothers platta skor i strl 42.
Svarv, fräs och svetstjänster.
Öl i kylen, eller en slant.

Senast ändrad:
Finns det någon som har ett pad set till Met Vinci liggande? Kanske från en skrotad hjälm? Behöver inte vara en Vinci utan jag söker främst den bakre och den verkar samma för alla Met med samma spänne.

1755500984390.webp

Dags att ta tag i Projekt Stig. Stig är en fin gammal stålram (nån slags Crescent från 50-talet troligtvis) jag ärvt här i tråden.
1755544666767.webp

Stig behöver följande:
- Vevparti med vevlager.
Alt a.

En Fauber (Jag tror att det är Fauber, men är lite osäker nu när jag försöker hitta rätt på BB-Wiki) vevparti med rätt dimensioner. (Innerdiameter gängorna ø45mm, BB-bredd 64mm.) Enligt Wiki ska fauber vara press-fit utan gängor, ø45x68, men det känns skumt. Och det finns inget annat som skulle vara i närheten av M46-47ishx64 där.
1755543795113.webp
1755543887756.webp

Alt b.
En Fauber adapter och nåt standardvevlager + vevparti.
1755544216775.webp
1755544279962.webp

Egentligen borde jag kunna svarva fram ett par såna där, så har du ett bättre begagnat vevlager med ITA eller BSA gängor och tillhörande 1x eller 2x vevparti kan det vara funkis.

- Frambroms.
Nån gammal long reach sak. Gärna centerpull, men absolut inget krav.

- Framhjul
Med navdynamo. Fälgbromsad (obv.), 28''. (622)

- Styre
Nåt liknande:
1755545066969.webp

- Växelreglage
Det medföljde ett bakhjul med 3-växlat torpedo-nav med rullbroms. Passande växelreglage är jag ute efter.

En fördel om prylarna är nära Göteborg, men jag betalar gärna frakt för rätt pryl. Det finns gott om cykelprylar att byta med/mot, men finöl eller SEK funkar också.

Tillbaka
Topp