Storlek Canyon Ultimate AL !?

• Trådstartare Trådstartare ABL
  • Start datum Start datum

ABL

Medlem
Har bestämt mig för att beställa en Canyon Ulrimate AL, har nyligen haft funderingar på vilken av dom men det är en annan fråga.

Har inte allt för mycket vana av racer, bara cyklat några hundra mil på en Bianchi 1885 nu i sommar.

Nu tvekar jag på storlek, Canyon säger MEDIUM men cykeln jag haft är mer lik LARGE i storlek. Har läst runt på nätet men blir inte klok.
Lutar åt att jag beställer en LARGE men med en kortare styrstam, detta för att jag vill sitta mer upprätt mm.

Så tänkte därför se om några som har modellen kan ge sina intryck av storleken på dom, även om dom som ej har just den cykeln men som vill dela av sig med sin åsikt.

Mina mått är: 180 lång, 84-85 benlängd....cyklar skog på en Specialized Epic LARGE med kortare styrstam :)

Senast ändrad:
Jag är lika lång som du och kör en cannondale supersix 54 så hade nog valt medium. Är man mellan två storlekar bör man i regel gå på den mindre.

Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är lika lång som du och kör en cannondale
> supersix 54 så hade nog valt medium.

Geometrierna skiljer en del mellan Cannondale Super Six och Canyon Ultimate AL

> Är man
> mellan två storlekar bör man i regel gå på den
> mindre.

Nja, det är en alldeles för enkel tumregel för att den skall fungera bra för de flesta.
Men i just det här fallet håller jag med dig.

ABL
Baserat på dina mått 180/84 så TROR jag att både en Ultimate AL i M och L kan fungera bra för dig, men eftersom det är lättare att anpassa 'upp' en M jmf med att anpassa 'ned' en L,
så TROR jag att en M har större chans att passa dig.
Men vilken storlek du skulle uppleva som bäst för dig i verkligheten, istf på ett cykelforum, beror väldigt mkt på dina egna preferenser och de kan ingen annan än du veta.

/Håkan

earnstrom skrev:
> Om det hjälper, här är bilder på mig på min
> Ultimate AL:
> https://plus.google.com/photos/1001011927462321231
> 91/albums/5816512690152275985
> Jag är 181cm med 86cm ben, och cykeln är M.

Grymt! Inte för jag ska ha nån cykel i M nu men det måste vara värdefullt att få se sittpositionen tillsammans med dina mått du uppgav. Så borde alla göra. :)

Canyon har ju inför 2013 nya storlekar och nya geometrier på vissa modeller. Och om jag förstått det rätt så har nya Ultimate CF SLX en geometri som liknar Ultimate AL väldigt mycket.

Utan vetenskapliga belägg verkar det som Canyon generellt sett i sitt Perfect Positioning System rekommenderar den mindre storleken.

T.ex. så rekommenderar de mig via PPS en small på Ultimate CF SLX och jag är 174 cm med 79 cm benlängd. Personligen tror jag att jag också hade passat på en medium. Det här kan bli knivigt om man inte kan provköra innan köp. Visst kan man returnera och byta men, men...

Senast ändrad:
pewe skrev:

> Utan vetenskapliga belägg verkar det som Canyon
> generellt sett i sitt Perfect Positioning System
> rekommenderar den mindre storleken.

Jag tycker precis tvärtom. Jag får gå ner i storlek på i princip alla modeller. Beror antagligen på mina långa ben. Går jag ner 1 cm i benlängd så hoppar den ner i storleksrekommendationer.

earnstrom skrev:
> Om det hjälper, här är bilder på mig på min
> Ultimate AL:
> 91/albums/5816512690152275985
> Jag är 181cm med 86cm ben, och cykeln är M.

Väldigt nyttigt!

Du verkar ha ett rejält drop och ganska nära fram till styret? Får mig att tänka L / 56 för mig (177/83)

tobiascyklar skrev:
> earnstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det hjälper, här är bilder på mig på
> min
> > Ultimate AL:
> >
>
> > 91/albums/5816512690152275985
> > Jag är 181cm med 86cm ben, och cykeln är M.
>
>
> Väldigt nyttigt!
>
> Du verkar ha ett rejält drop och ganska nära
> fram till styret? Får mig att tänka L / 56 för
> mig (177/83)

M är ju 56 enl. Canyon. Men jag ska nog byta ut styrstammen från 100 till 120.

189cm lång och 90 i grenmått jag tror stenhårt på en Large för mig, vad tror ni? Och lägger man ihop övre röret med styrstammen så blir det ju 67,6 vilket är EXAKTA måttet på min Stålracer från 1986. Helt sjukt att det blir exakt, så det här med kortare styrstam som många snackar om förstår jag inte riktigt? Kanske jag har längre överkropp än flera andra?

/D

Den borde funka, enl "tabellrekommendationerna" åtminstone.
Men det är skillnad i sittställning mellan Ultimate AL SLX i L och en Lapierre Sensium i L.

/Håkan

Håkan, kungen av geometrin hehe, Läste nyss ett test och blir osäker om det inte är XL som gäller ändå. (På canyon)

Van vid stora ramar däremot inte vid mindre. Skönt när hojen är köpt så slipper ni mina trådar sen. Kanske bidrar med lite bildtrådar istället då vilket är mkt roligare än detta eviga dravlande.

Istf för ännu en tråd fortsätter jag här

Enkelt uttryckt "bestämmer" grenmåttet ramhöjden, dvs stack
Medans överkroppslängden "bestämmer" ramlängden, dvs reach.
Detta är förstås MYCKET förenklat

Vad är då stack och reach
reach-stack.gif

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Redigerat:
Enklast för dig, som redan har en cykel, är att mäta dess stack och reach och sedan jmf med de cyklar du funderar på.

/Håkan

Senast ändrad:
Dock så snuddar ramens övre rör skrevet när jag står grensle över den, kanske köra en L ändå. Jävla gissel det här.

Styrhuvudet har det står betydelse? På dagens gamla racer har jag 22 medans på en L i canyon är 17 och på en XL 19.

Är det viktigt att tänka på eller är det som du skrev ovan Reach och Stack viktigast?

Ringen skrev:
> Styrhuvudet har det står betydelse? På dagens
> gamla racer har jag 22 medans på en L i canyon
> är 17 och på en XL 19.

Vad menar du med 22, 17 och 19?
Däremot bör du ta hänsyn till att Canyons styrlager är 16mm och att cykeln levereras med 25mm distanser ovanpå.
Men varför inte kolla detaljer, och annat, med deras svenska support?
filename=Screenshot_from_2015-04-02_12_04_32.png

/Håkan

Tillbaka
Topp