Storlek Cyclocross

TheZed

Medlem
Storlek Cyclocross
Hej,

Ny på det här med Cyclocross, så ber om ursäkt i förväg för den kanske låga nivån på min fråga.

Jag funderar lite på storlek på Cyclocross och vilka eventuella negativa effekter man kan få av att köpa en för liten cykel?

Jag är ute efter en cykel att pendla med och eventuellt ta några träningsmil på vägen hem. Har hittat en cykel som verkar lovande och till ett bra pris men som är storlek 50 och jag är 176cm. Kommer jag ångra mig?

Kan man åtgärda den mindre ramstoeleken med en längre styrstam (eller vad det heter) eller får det inte samma effekt som rätt storlek från början?

Tacksam för svar på en kanske dum fråga.

Storlek Cyclocross
Utan att ta ställning till vad som är rätt och fel vill jag bara påminna om att tåöverlapp suger elefantballar. Alltså när foten tar i framhjulet om man trampar och svänger samtidigt. Ja, det går att leva med. Men det är betydligt trevligare att slippa tänka på det.

Hur hög ramen är spelar typ ingen roll så länge man får rimligt utstick på sadelstolpen, så koncentrera dig på hjulbas och reach istället. En lång cykel blir stabilare men känns förstås inte lika snärtig.

Storlek Cyclocross
Längre hjulbas gör cykeln stabilare och reach är måttet mätt horisontellt från vevpartiet till styrlagret.

Är också 176cm och kör på cyklar 49-54cm. Skulle inte kört 49-50cm om du inte verkligen hatar din rygg. Du kommer ha en kort och låg cykel med tåöverlapp. 52cm är ganska lagom ifall man gillar en halvaggressiv körställning och 54cm är rena komforten.

Det är bara en riktlinje. En 50cm kan vara större än 54cm och 52cm kan vara mindre än 50cm. När man fått ett hum om geometri för sig själv blir det lättare. Gå till en cykelhandlare som fokuserar sig på cyklar och köp cykeln där ifall du är osäker.

Storlek Cyclocross
Makten sa:
Utan att ta ställning till vad som är rätt och fel vill jag bara påminna om att tåöverlapp suger elefantballar. Alltså när foten tar i framhjulet om man trampar och svänger samtidigt. Ja, det går att leva med. Men det är betydligt trevligare att slippa tänka på det.
+100
När man väl rullar på i fart spelar det mindre roll. Men vid lågfartsmanöver, start/stopp etc. suger stort tåöverlapp fett.

Nu brukar cx-ramar vara lite flackare i gaffeln än en renodlad racer ofta och lite längre hjulbas, längre framtill även hänsyn taget till cx-ens något längre kedjestag. Det finns dock olika varianter av racers och cx cyklar som är olika långa.

Storlek Cyclocross
För pendling så lagom till gnuttan stor, för vettig användning så lagom eller gnuttan liten.
Tåöverlapp regleras i EU-norm för cyklar så det behöver man inte bekymra sig om om man inte har jätteblan eller trampar med hålfoten.

Storlek Cyclocross
När jag köpte CX 2009 köpte jag antagligen numret för lite ram. Men min erfarenhet är att det inte är en jättekatastrof för det går att 'växa' cykeln genom att fixa med inställningar och byta till längre stryrstam. Att 'krympa' en för stor cykel inbillar jag mig är svårare.

/Martin

Tillbaka
Topp