Storlek Neuron?

Storlek Neuron?
Tjena!
Är sugen på en Canyon neuron al 7.0 men är tveksam över storleken..
Enligt Canyon ska jag ha en L men här på forumet verkar det som jag ska ha XL när man kollar runt, hade varit trevligt om någon kunnat ”räkna” ut vad jag ska ha egentligen..!??
Är 189cm med ett grenmått på 88,5cm (och långa armar, om det spelar roll)
Tacksam för hjälp!!?

Storlek Neuron?
Är 187cm och har XL mycket nöjd absolut inte mindre för mig. Tror mina ben är normal långa har ca 20mm till övers på droppern

Senast ändrad:
Storlek Neuron?
Kör på XL. Det kommer funka kanonbra! Jag har något kortare ben än dig och har inga som helst problem med sadelhöjden. Är 192 cm lång, men stel som en pinne och har inte heller världens längsta armar. Trots det känner jag absolut inte att jag skulle vilja ha en mindre storlek.

Jag är supernöjd med hojen. Har tagit den på ett par fjällturer och upplever att den klarar bra mycket stök både uppför och nedför.
Har bytt ut bakdäcket, men är rätt nöjd med grejerna på den i övrigt. Tror inte man kan hitta en bättre specad stigcykel för det priset.

Storlek Neuron?
Jag är 187 med normala ben och köpte en XL. Den är på gränsen i sadelhöjd. Funkar på landsväg med droppern i topp och stolpen i botten, men sänker ofta droppern några cm när jag lämnar vägen. Kanske hade varit bättre med L för mig. I övrigt mycket nöjd med cykeln. Känns som man får sjukt mycket för pengarna jämfört med t.ex Scott som jag hade innan.

Storlek Neuron?
Byt dropper! Man väljer inte en för kort ram bara för att sadelröret är för långt och droppern för dålig. Förmodar att Canyon fuldroppern som ingår stjäl/bygger ca 65 mm av det väldigt begränsade utrymmet som cykeln erbjuder. OneUp v2 klarar sig med bara 33 mm, du får alltså tillbaka runt 30 mm utrymme om du byter dropper, en dropper som dessutom går att "shimsa" i 10 mm intervaller från 100 till 210 mm slaglängd. https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2

Neuron AL i XL har 520 mm sadelrör, L och M har båda (!) 480 mm sadelrör. Hur tänkte man där?

190708_OneUp_2.jpg

Senast ändrad:
Storlek Neuron?
jonte987 sa:
Tyvärr verkar de bara shimsa max 20mm mot tidigare 50. Eller har du annan information? 50mm var rätt lagom tyckte jag

Man fick iallafall bara med för 20mm på v2. Det ser också annorlunda ut, nu shimsar man med metallstift. 10mm x 2. Så max 20mm.

Storlek Neuron?
marr sa:
jonte987 sa:
Tyvärr verkar de bara shimsa max 20mm mot tidigare 50. Eller har du annan information? 50mm var rätt lagom tyckte jag

Man fick iallafall bara med för 20mm på v2. Det ser också annorlunda ut, nu shimsar man med metallstift. 10mm x 2. Så max 20mm.

Ok. Då får vi vänta till nån kille vågar sticka ett spik i sin då.
Troligen Valhalla?

Storlek Neuron?
jonte987 sa:
marr sa:
jonte987 sa:

Ok. Då får vi vänta till nån kille vågar sticka ett spik i sin då.
Troligen Valhalla?

Där är nog slots, så de går inte med mer än max 20.

Storlek Neuron?
jonte987 sa:
Nya är bättre. För att underdelen är kortare. Nu finns fyra storlekar istället för som tidigare bara två, att shimsa gamla 150 till 100 mm funkade ofta dåligt i praktiken för att stolpen ändå inte fick plats i sadelröret.

(Alltså: de med platsbrist även inne i sadelröret fick inte ner hela 150:ans underdelen och var då tvungna att shimsa bort mera slaglängd, kanske ända ner till 100 mm. Med nya 120 mm får hela underdelen plats i cykeln och och 120 mm slaglängd kan användas. = bättre, 20 mm extra slaglängd med nya droppern)

Nu finns:
210 mm som kan shimsas till 200 eller 190
180 mm som kan shimsas till 170 eller 160
150 mm som kan shimsas till 140 eller 130
120 mm som kan shimsas till 110 eller 100

Dessutom bättre/högre/stabilare slider i stolpen. Och en ny (alternativ, kostnadsfri) actuator där wire istället för höljet rör sig. Ny/bättre remote i metall. Etc.

Bilagor

• Act.jpg
    Act.jpg
    28.6 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Storlek Neuron?
Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
Nya är bättre. För att underdelen är kortare. Nu finns fyra storlekar istället för som tidigare bara två, att shimsa gamla 150 till 100 mm funkade ofta dåligt i praktiken för att stolpen ändå inte fick plats i sadelröret.

Nu finns:
210 mm som kan shimsas till 200 eller 190
180 mm som kan shimsas till 170 eller 160
150 mm som kan shimsas till 140 eller 130
120 mm som kan shimsas till 110 eller 100

Dessutom bättre/högre/stabilare slider i stolpen. Och en ny (alternativ, kostnadsfri) actuator där wire istället för höljet rör sig. Ny/bättre remote i metall. Etc.

Jag har båda nya och gamla. Under förutsättning att den gamla får plats så kan jag inte säga att den nya är bättre. Likvärdiga däremot.
Nya har vi bara haft några veckor så det får ge sig med tiden.

Gemensamt för alla (4 som jag köpt) är att de är väldigt dåligt infettade vid leverans. Börjar kännas torra efter ett par rundor.
Men det är lätt åtgärdat med lite rs butter.

Storlek Neuron?
Jag skulle säga bättre på allt, jmf med förra generationen. I alla fall på pappret.
(äger ingen av förra generationen för att den hade för lång underdel för mitt behov)

Kortare underdel och lägre stack.
Shortest total length of any dropper
Shortest stack height of any dropper
New upper DU Bushing in the upper collar
Increased bushing overlap and durability
100-210 mm post lengths in 10 mm increments.
20 g lighter
Ny actuator
Ny remote
Enklare shims-process
Samma pris

Storlek Neuron?
Sixten Fors sa:
Jag skulle säga bättre på allt, jmf med förra generationen. I alla fall på pappret.
(äger ingen av förra generationen för att den hade för lång underdel för mitt behov)

Kortare underdel och lägre stack.
Shortest total length of any dropper
Shortest stack height of any dropper
New upper DU Bushing in the upper collar
Increased bushing overlap and durability
100-210 mm post lengths in 10 mm increments.
20 g lighter
Ny actuator
Ny remote
Enklare shims-process
Samma pris

Fast nu har du bara läst texten på oneups sida. Alltid rädd att de skär ner lite i v2 för att spara pengar. Men ja, tiden får utvisa :) de gamla har varit riktigt bra iallafall.

Storlek Neuron?
Den gamla gjorde inte jobbet för mina behov. Det gör den nya. = bättre. Jag kör iofs med CB Highline remote till min OneUp v2, så jag kan inte yttra mig om vare sig den gamla eller den nya reglaget från OneUp.

Jag är inte rädd för nedskärningar, jag *tror* att de är genuint intresserade av att utveckla och förbättra sin produkt och bibehålla/stärka sitt varumärke. Om det hade krävt $10 högre pris hade de nog höjt priset.

Det är ändå inte Spezialized vi talar om... som höjer priset och sänker kvalitén.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp