Storlek på barncykel ? Möjligen Islabike

RetteP

Medlem
Funderar på att köpa en islabike till sonen som är 3 år. Fyller fyra till hösten.
Men vilken storlek ska jag välje ? Han har cyklat på en mindre cykel hela förra sommaren så cykla kan han.

Han är rätt stor för sin ålder.

111cm lång
Grenmått 48cm

Hade tänkt köpa Cnoc 16 men kommer han att växa ur den för fort?
Och kommer Beinn 20 small att bli för stor och vinglig? Och växlar?

Vad tycker ni som vet ?

16-tummaren blir nog perfekt. Jag har för mig att min grabb var i den längden när jag köpte hans.

Tack för hjälpen.

Ville egentligen bara få bekräftat det jag redan visste.
Blir en 16 till att börja med. :-)

Vad rekomenderas om man inte köper islabike ? Dvs annat märke ? Eller är det den som gäller !?

Vad som helst kommer funka bra i den storleken. Så små barn cyklar sällan varken speciell tekniskt eller backigt. Det är väl max två år som cykeln kommer användas. Jag hade köpt någon begnagad oväxlad BMX-aktig hoj.

det är en enorm skillnad på random barncykel och islabike, särskilt för försiktiga barn med dålig teknik. När barnet kört in tre gånger i en tegelvägg för att bromsar och geometri är för dåliga och vägrar att försöka cykla är en Islabike räddningen för att återfå cykelglädjen.

Jag vet inte vilka andra barncyklar som finns, men faktum är att Islabike ligger prismässigt i ungefär samma klass som en Crescent så jag ser ingen anledning att titta på något annat.

Jag köpte just en cnoc16 till min dotter som blev fyra i Februari, den levererades hem till dörren, jag bor i skogen i Trosa, på mindre än 1 vecka till samma pengar som att köpa en vanlig hoj i en butik i närheten (nästan).
Galet fin kvalitet och jag tror att andrahandsmarknaden lätt sväljer cykeln när dottern vuxit ur så jag rekommenderar ett köp!

Vad storlek beträffar så är dem noga med att du mätt in grabben med längd och grenmått innan du får beställa. Jag sa att -jaja det blir bra med en cnoc16... men utan grenmått fick jag inte genomföra beställningen :)

Låter bra ! :-)

Har tittar runt lite på begat och nya i butik i sverige men det skilljer inte så mycket i pris så det lutar åt en cnoc16. Den lilla bmx cykeln han har nu väger typ mer än min egen fs. Känns fel på nått sätt.

Bor i umeå men är i uppsala fram till på söndag. Ev provsittning i bromma låter lockande, återkommer i ärendet.

Ungarna på gården väljer pojkens cnoc 16 hela tiden om han släpper den och de vet inte vad det är för cykel de väljer den för att den är smidigare än alla andra cyklar! Lite kul är det också att alla föräldrar som rynkade panna åt att vi valde handbromsat till femåringen fått på nosen! Ska aldrig ha något annat till mina barn!

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> För en liten peng kan man uppgradera däcken till
> Conti explorer också.

Pang på det... Och då får man även med de lite mindre tuffa vägdäcken (som aldrig används)...

Jag kommer absolut köpa en Islabike när det är dags. Har tittat på hemsidan och gillar verkligen deras tänk.

Råkade tyvärr "bli med en" beggad Logan från Coop i höstas och efter att ha kämpat med den blyklumpen ett tag och nu för någon månad sen faktiskt lärt sig att cykla och trampa vill dottern hellre fortsätta med den lätta Puky springcykeln. Så fel cykel förstör cykelglädjen helt klart....

Kristoffer R skrev:
> Råkade tyvärr "bli med en" beggad Logan från
> Coop i höstas och efter att ha kämpat med den
> blyklumpen ett tag och nu för någon månad sen
> faktiskt lärt sig att cykla och trampa vill
> dottern hellre fortsätta med den lätta Puky
> springcykeln. Så fel cykel förstör
> cykelglädjen helt klart....

Gjorde samma resa. Kände mig rätt fånig när min grabb inte fick till det med cyklingen på cykelringen-cykeln, för att sedan sätta sig på en islabike och sedan bara cykla och cykla. Beställde en CNOC 16 samma kväll.

Min dotter har harvat på en Crescent med fjärilar på, när hon en dag testade lillebrors cnoc 16 såg hon ut som ett frågetecken och cyklade runt i tvära svängar på skolplan bara för att det gick. Nu har hon kört isla 20-tummare ett år och hon får spontana kommentarer från killarna i klassen om att hon har tuff cykel, (den blåa, vald av henne själv, snyggaste färgen tycker jag)

Kanske den billigaste cykeln av alla om man ser till andrahansdvärdet?

Det behövs uppenbarligen inga fler Islaevangelister här, men jag kan inte låta bli. Har två, snart tre till mina tre tjejer och när de kommit över att de inte har rosa krimskrams fungerar de perfekt. Valde att uppgradera till cx-däck till senaste cykeln (en BEINN 24) vilket funkar bättre allround än Conti Explorer som jag tidigare valt.

cola skrev:
> Ungarna på gården väljer pojkens cnoc 16 hela
> tiden om han släpper den och de vet inte vad det
> är för cykel de väljer den för att den är
> smidigare än alla andra cyklar! Lite kul är det
> också att alla föräldrar som rynkade panna åt
> att vi valde handbromsat till femåringen fått
> på nosen! Ska aldrig ha något annat till mina
> barn!

Känner igen det där med bromsarna... Det är ingen skillnad att lära sig handbroms eller fotbroms när man är liten. En stor skillnad är dock att om dom tappar fotfästet på pedalerna så kan dom fortfarande bromsa om dom har handbromsar...

Jag köpte en cnoc 16 till sonen för ett år sen. Nu är han 5 och den funkar även denna sommar.
Bästa cykel jag köpt. Mkt kul att vi kan byta mellan olika däck på den ihop oxå. "Pappa, ska vi byta till skogsdäcken?"
Glöm inte att lägga till namndekal :)

johan44 skrev:
> cx-däck, nåt som finns på typ chainreaction?
> Pojken har önskat smalare snabbare däck till
> 20-tummaren.

Jag köpte cx-däcken som tillval när jag beställde från Isla. Finns under "Customise your Islabike" för Beinn 24, men tydligen bara från 24'' eftersom det inte finns under de mindre modellerna.

Tack för svar, fanns en hel del fina 20-tumsdäck på chainreaction såg jag senare, nu ska det bli fart på lillcykeln!

Daddy D.Lux skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cx-däck, nåt som finns på typ chainreaction?
> > Pojken har önskat smalare snabbare däck till
> > 20-tummaren.
>
> Jag köpte cx-däcken som tillval när jag
> beställde från Isla. Finns under "Customise your
> Islabike" för Beinn 24, men tydligen bara från
> 24'' eftersom det inte finns under de mindre
> modellerna.

Första provturen.
Gick super bra. Fattade direkt hur handbromsen fungerade. Full fart och sen sladd. :-)

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    344.8 KB · Besök: 67
Ser fin ut i blått! Jag är också frälst Islait sedan en vecka tillbaka. Grabben fick en Cnoc16, kom på en vecka. Vilken helt genomtänkt cykel för ett barn! Bromsarna underbara och han fattade direkt och ingen fotbroms som riskerar låsa hjulet om man som nybörjare råkar trampa åt fel håll. Nu susar han fram och tillbaka på vår lilla väg. Upplever också att grannbarnen hellre väljer islan än sina egna cyklar när de får.

Efter en rätt rejäl krasch för några månader sen med springcykeln har det stått still för min fyraåring. Hon har vägrat att cykla i backar eller ens titta på trampcykeln, vill bara ha stödhjul för det har grannpojken på sin.

Men häromdagen "råkade" jag beställa en Rose cykeltröja som hon sen gick runt med hela dagen. Vet inte om det hängde ihop, men på em när vi gick ut ville hon ta fram trampcykeln, så det gjorde vi. Lånade även grannflickans alldeles för stora Yosemite (som ser rätt "fin" ut men måste vara gjord i solitt gjutjärn fö) med stödhjul och så höll hon på och trampade runt . Knappt det gick att få fart på aset. Men hon lärde sig verkligen trampa.

När hon till slut tog fram sin (för) lilla 12" Coop Logan (också blytung) kändes väl den som en raket. Jag startade henne och hon trampade 4-5 meter och tappade balansen. Men helt plötsligt när jag stod och pratade med grannen kom hon cyklande, hade själv startat och körde förbi, klarade 15-20 meter. En liten stund senare körde hon runt runt och var så sjukt superstolt. Riktigt härligt att se!!

Nu har jag mätt henne så det blir en Islabikes Cnoc 16 i lila tänkte jag.

Bilagor

• Fullskärmsinfångning 2012-04-13 080901.bmp.jpg
    Fullskärmsinfångning 2012-04-13 080901.bmp.jpg
    52.8 KB · Besök: 70
Kristoffer: En sådan cykel borde ju vara förbjuden.
Vår pojk började med springcykel som tvååring, han balanserad perfekt sommaren han fyllde 2.
En vecka efter han fyllde tre cyklade han perfekt på sin Cnoc 14. Trampningen lärde han sig med trampbilen han fick i treårspresent.
Cnoc 14 får hänga med ett år till. Sen blir det en Beinn 20 nästa år.
Främst för att det går alldeles för fort på lilla Cnocen redan.

Jag tycker föräldrastång på sadelstolpen har varit bra som alternativ till stödhjul när det går lite vingligt i början.

Har du använt föräldrastång efter att barnet haft springcykel? Min lilla erfarenhet är att det helt enkelt inte behövs men det är säkert olika.

Skit i stång och liknande.
Om barnet inte kan trampa så ta bort pedalerna. Då kan barnet springa omkring. Fäst ett snöre i cykeln så kan ni dra omkring barnet utan att behöva putta på. Jag höll på så ett par veckor förra året innan barnet kan trampa.
Börjar man med hjälpmedel som stång och stödhjul så slutar ju barnet balansera och lutar mot hjälpmedlet.

kave skrev:
> Börjar man med hjälpmedel som stång och
> stödhjul så slutar ju barnet balansera och lutar
> mot hjälpmedlet.

Jag hade stången för att rädda situationer när grabben var på väg att gå omkull. Däremellan fick han balansera själv. Min grabb behövde stången för att känna sig trygg nog att våga försöka på egen hand.

Vi har kört:

Balanscykel med stång (Puky som är jättebra tycker jag )
Balanscykel utan stång
Trampcykel med stödhjul (komplett onödigt, men eftersom grannpojken har stödhjul på sin körde hon på den hela tiden... jag HATAR faktiskt stödhjulen, det märks direkt att hon glömt hur man håller balansen efter att ha kört med den ett tag.
Trampcykel utan pedaler och utan stödhjul.
Trampcykel med pedaler

(Jag tror alla sätt funkar, men att det är helt fel med stödhjul, alltid. Ett sätt att förbereda som jag skall göra med minsta-tjejen är en Kettler Smoovy. Det ser ut som en fyrhjulig trehjuling utan pedaler ungefär.)

Vi tränade med balanscykeln stillastående först - att sitta på den och sätta ut en fot.

Jag håller med dig kave. Rycker det är overkligt dåligt med barncyklar som väger fläsk och framförallt med bromsar som inte går att använda. Logancykeln köptes beg av en välmenande släkting, hade inte gjort det köpet själv. Det otroliga är att jag kan cykla på den och jag är 197 cm och väger 95 kg. Det är absolut noll flex i den cykeln... solitt stål typ.

Jo förresten, hon har givetvis varken hjälm eller handskar på sig på bilden, hon hade tagit av sig det för att leka med annat. Jag blev så uppspelt när hon kom åkande själv så jag slet fram kameran....

I morgon fyller min flicka 4 år, hennes islabike står i ett fint paket på vinden och väntar.
Hon cyklade utan stödhjul hela förra sommaren på en "extreme" från team sportia, ska bli så kul att se henne cykla på sin nya cykel. Tror att pappa längtar mer till morgondagen... :-)

Beställde 2 st Islabikes igår, en 20" och en 24". Fick dock svar från dem att de inte kan ta emot några ordrar från internationella kunder just nu pga av högt ordertryck.

De bad mig återkomma om 2 månader då de nog hade bättre koll på situationen.
Riktigt tråkigt nu när man har suttit och bestämt sig för en Isla och sonen verkligen behöver en ny cykel.
Ska se om jag kan be en kompis i England försöka beställa en hoj och sedan skicka över den hit privat. Nån som vet vilket fraktbolag som är bra/prisvärt för privatpersoner från UK.

Tillbaka
Topp