Storlek på barncykel ? Möjligen Islabike

Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Har lagt en order, försökt ringa (olika nummer)
> och mailat om orderbekräftelse. Ingen respons.
>
> Söker en CNOC 16.

De har nog en jäkla massa o göra nu. Jag har fått svar efter 3-4 dar den senaste tiden (månaden).

Fick hem en cnoc 16 som står i garaget och väntar på dotterns födelsedag om en månad. Tur att jag beställde i tid ser jag :)

Dottern har kört på en hotwalk springcykel sen hon var 2. Lånat grannens yosemite 12 tum och hon cyklade iväg direkt. Hon har ju tränat att trampa på trehjulingen så det var inga problem. Skönt att slippa stödhjuloch stång!

Får jag be intresseklubben notera att mina barn väntar på en röd Beinn 26 small och en blå Beinn 26 large. De har tidigare haft Beinn 20 och 24 (som kunnats säljas med endast ganska modest värdeminskning).

Vad jag märkte när de började växa ur sina cyklar är att styrena hamnar ganska långt ned vilket mina barn a/ tycker är läskigt när de kör nedför skogsbackar och b/ frestar på ryggarna en del. Ngt att tänka på. Jag har förstås mest sagt åt dem att htfu.

Gammal tråd, men är det någon av er lyckliga Islabike-ägare som har en 16" eller 20" som ska säljas? Skicka gärna ett pm eller mail till mig...!

Edit: Grabben ska tydligen ha en 20" enl Islabikes size-chart. Låter sjukt stort. Han är 4 och är 111-114 cm lång. Vad säger ni andra?

Senast redigerad av en moderator:
Liknande fråga. Tänkte beställa cykel i höst från Islabike (de verkar inte så pigga på att ta utländska beställningar under högsäsong) till grabben som fyller fyra i februari?
Han är lång för sin ålder (107cm) och storleksmässigt skulle han nog kunna ha Beinn 20" small. Men fixar en fyraåring handbromsar och utanpåliggande växlar? Han är väldigt duktig på att cykla för att vara 3,5 år men cykeln han har nu är enväxlad med fotbroms.

http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn20.html

Islas tabeller har stämt väldigt bra på min grabb, kolla insida ben oxå. När jag tyckte att hans 16 " blev för liten kollade jag måtten och var han precis på deras översta gräns. Jag har två isla hemma och när kompisar kommer på besök vill de alltid cykla och de fixar både växlar och bromsar efter någon minut. Spridningen på kassetten till deras 20" large är kanon, grabben tar sig fram överallt! Jag tro att en fyraårig fixar allt det utan problem även om min store inte växte ur sin 16" förrän han fyllde 7, gick då över till beinn 20" L.

Vet inte om det var till någon hjälp, lita på isla och tro på ungarna.

cola skrev:
> Jag har
> två isla hemma och när kompisar kommer på
> besök vill de alltid cykla och de fixar både
> växlar och bromsar efter någon minut.

Hur gamla är dom?

Supertramp skrev:
> Men fixar en fyraåring handbromsar och
> utanpåliggande växlar? Han är väldigt duktig
> på att cykla för att vara 3,5 år men cykeln han
> har nu är enväxlad med fotbroms.

Tekniken fixar barnen snabbt. Det svåra för dem är att de har små och svaga händer och handleder. Om reglagen är för stora eller för tröga funkar det inte oavsett hur gamla de är.

Pojken var knappt fyra när han började med bakåttramp, plockade upp tekniken med en gång och har sett så många ungar lära sig det nu att det inte finns några tvivel oavsett om de cyklat med fotbroms i flera år, de lär sig med en gång. Islas bromsar är fenomenala för små händer jämfört med allt annat jag sett. Växeln är gripshift så det är inga problem. Den stora vinsten är att bromsverkan blir så bra, ffa eftersom de ibland tappar fötterna från pedalerna och då är de ju körda om de bara har fotbroms.

Just bakåt trampet är något jag letade efter då jag hittade Isla. Saken är den att min grabb (4.5 år) har från första tramptaget använt frambromsen. Fotbromsen vet han knappt att den existerar..

Jag letar efter en Bein 20" small, då han dessutom är rätt lång (ca 115-120 cm) för sin ålder.

Tillbaka
Topp