Storlek på Bmx till vuxen nybörjare

johan82

Aktiv medlem
Hej på er. Igår provade jag, vid 38 års ålder, bmx för första gången. Jäkligt annorlunda, skitsvårt men riktigt skoj. Funderar nu på att köpa en bmx men kan noll och ingenting om bmx-cyklar. Vad ska jag leta efter? Kommer uteslutande köra inomhus i skatehall på vinterhalvåret. Är 183 cm lång, 74 kg.
Har sett att det finns 20”, 22” och 24” hjul. Vad är egentligen den stora skillnaden förutom det uppenbara att hjulen är olika stora? Är de avsedda för olika typer av åkning?

Om du ska köra freestyle och street så blir nog en 20-tummare med 21-tums top tube bra.

24" brukar vara cruisers och race.

Edit: Och visst är det kul!

Kan nån berätta om detta med hjulstorlekar. Vad är 22" i mm? Och finns det nåt sätta att skilja på 20" 406 och 20" 451 i annonser?
Och vad är cruiser, racer och street? Och vad skiljer dom åt?
En länk som förklarar duger gott.

Kan nån berätta om detta med hjulstorlekar. Vad är 22" i mm? Och finns det nåt sätta att skilja på 20" 406 och 20" 451 i annonser?
Och vad är cruiser, racer och street? Och vad skiljer dom åt?
En länk som förklarar duger gott.

Cruiser: Cyklisten har stor halskedja, baseballtröja, truckerkeps och sleeves.
Racer: Cyklisten åker i motorcrosspyamas
Street: Cyklisten ser ut som en skateboardåkare

Cruiser: Åka mellan café, eller längs strandpromenaden
Racer: Tävling på dedikerad BMX-bana
Street: Åka på the Street och göra tricks, tänk skateboard. Fast cykel.

Cruiser: Cyklisten har stor halskedja, baseballtröja, truckerkeps och sleeves.
Racer: Cyklisten åker i motorcrosspyamas
Street: Cyklisten ser ut som en skateboardåkare

Cruiser: Åka mellan café, eller längs strandpromenaden
Racer: Tävling på dedikerad BMX-bana
Street: Åka på the Street och göra tricks, tänk skateboard. Fast cykel.
Hur tävlar man med en cruiser då? Vända kepsen i farten?

Om du ska köra freestyle och street så blir nog en 20-tummare med 21-tums top tube bra.

24" brukar vara cruisers och race.

Edit: Och visst är det kul!

Jag började köra BMX vid 39-års ålder, sjukt skoj. Jag har en 20” med 21” top tube och den passar bra till mina 180 cm. Du skulle säkert kunna köra något längre med. Har en Subrosa Malum.

Numera finns ju freestyle BMX med större än 20” hjul (alltså inte cruisers som nämns i tråden). Har inte provat men gissar det är som med hjulstorlek på MTB, det är inte så stor skillnad men det ena kan ju passa lite bättre för vissa ändamål. Ska du köra i små hallar och parker (det mesta är ju byggt för skate) är mindre hjul kanske föredra men har du större ytor så kanske större hjul kan vara nice. Kan ju också vara trevligt vid längre transport och om du har dirt att köra i.

Se till att ha pedaler, barends och pegs i plast om du ska köra innomhus. Det är oftast ett krav. 21tt och 20 tums hjul är en bra combo.

Och börja med ett vanligt baknav. Freecoasters upplever jag som mycket svårare även om alla duktiga kör med det nu. Bakbroms är också bra även om även det anses töntigt bland de duktiga.

Jag är förövrigt 187cm lång och kör 20’’ med 21,5’’ TT. Hade mindre ram tidigare men upplevde att jag slog knäna i styret för jämnan. Använd hjälm också så klart.

Tillbaka
Topp