Storlek på BMX

Kimpa951

Aktiv medlem
Storlek på BMX
Jag har försökt söka fram olika storleks guider på BMX cyklar. Jag funderar på att köpa en själv. Men blir inte riktigt klok på vilken strlk jag ska ha. Nån som har koll? Jag är 186cm.
Vissa guider säger 20", medans andra säger att 20" är en junior cykel..?

Senast ändrad:
Storlek på BMX
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> Så jobbigt är det inte att skriva storlek, med
> både o och e.

Nej det är det inte.
Faktist mindre jobbigt än att skriva ett drygt inlägg.
Har ändrat i rubriken nu så att du mår bra

Storlek på BMX
20" är storlek på hjul o även vuxencykel. Dom mäter alltid överörs måttet på bmx så du skall kanske ha 20"i längd oxå. Kolla tabeller. Finns sen en klass som heter cruiser o den har 24" hjul. Är lite krångligt det med bmx storlekar. Men skulle tippa att du skulle ha kring 20-21" tum. Är xl. Vad för märke skall du köpa?

Storlek på BMX
Colnago WC skrev:
-------------------------------------------------------
> 20" är storlek på hjul o även vuxencykel. Dom
> mäter alltid överörs måttet på bmx så du
> skall kanske ha 20"i längd oxå. Kolla tabeller.
> Finns sen en klass som heter cruiser o den har 24"
> hjul. Är lite krångligt det med bmx storlekar.
> Men skulle tippa att du skulle ha kring 20-21"
> tum. Är xl. Vad för märke skall du köpa?

Tack! Vet inte riktigt, det är min 4 åriga son som tjatar att vi ska cykla i bmx parken här hemma. Jag kör bara LVG i vanliga fall. Jag har spanat lite på blocket och har hittat ett par Haro (cykelringen jag vet...) och det var deras tabell som jag tolkade att allt som hette 20" var jr..
Har du eller någon annan ett bra tips på nån bra så får ni gärna skriva det här. Enda kravet jag har är väl att det ska vara broms på den ( Förmodligen så blir jag helt trackad av alla kids, men hellre safe than sorry så att säga)

Storlek på BMX
jag hade en bmx med 21" topprör, men blev aldrig bekväm med den kändes som en liten barncykel, ja e några cm längre än du 193cm. 21" topprör är nästan så stort som går att köpa som komplett cykel, vill man ha större ram får man nog köpq en lös ram och bygga ihop något, eller satsa på en med 24" hjul, men då e man väl helt ute :)

Storlek på BMX
20,5-21 i längd borde vara OK.

Jag har två cheapo-BMX som jag kör när jag cyklar med barnen. En med 20" hjul och en 24" Cruiser. Klart värt ett köp; BMX är kul!

20" är klart roligast och livligast men med 20,25" topprör är den väääääldigt liten för mina 199cm. 24" cruiser har ca 22" topprör och är mer skön att åka på. Båda väger fläskmycket.

Jag har provat båda i ramp, jag är totalt kass, pumpar runt och kan inga tricks men det är kul ändå!

Planerar framöver att byta båda mot en lättare 24".

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    61.6 KB · Besök: 145
Tillbaka
Topp