Storlek på Canyon Endurance Allroad?

Uburoi

Medlem
Tänkte beställa en Canyon Endurance Allroad för alternativ träning och pendling. Deras kalkylator säger att jag ska ha en XL. Har dock hört att att de kan vara stora i storlekarna och vill inte köpa en för lång cykel. Är 194 lång och har en inseam på 90 cm. Är det någon här som har några erfarenheter som kan hjälpa mig? Har inte cyklat på typ 25 år så jag har ingen befintlig cykel att jämföra med.

Jag tycker deras rek. utifrån kroppsängd stämmer väldigt bra om man inte ligger mitt emellan två storlekar. Kalkylatorn med benängd mm kan dock ge knasiga svar.
Jag är 186 och har två canyon i storlek L som passar klockrent.

Tänkte beställa en Canyon Endurance Allroad för alternativ träning och pendling.
Har inte cyklat på typ 25 år så jag har ingen befintlig cykel att jämföra med.
Canyon gör bra cyklar men just Allroad-modellen kommer utrustad med Shimano Cues 10-delat och den har en utväxling som inte är särskilt lämplig för landsvägscykling
Tyvärr går det inte att enkelt o billigt byta Cues-delarna som ger denna begränsning, Cues är sin egen värld.
Cues har varit uppe här tidigare flera ggr, sök om du vill läsa mer

Om allroad har liknande geometri som äldre Endurace så kanske mina mått ger ngt.
Kör M på Endurace slx 2021 med 10mm längre styrkombo.
Var 182/88 när jag köpte, är 184/88 nu och passar fortfarande.

Samma längd som du, men en cm kortare inseam. Hade en vanlig Endurace tidigare. Den kändes absolut större än både min tidigare Ultimate, såväl som Aeroad. Men inte så stor att det inte passade mig bra.

Tillbaka
Topp