storlek på dennA

mickemannen

Ny medlem
storlek på dennA
hEJ

vet att detta varit uppe men vill ändå fråga.

Om jag ska satsa på denna cykel, hAR ej möjlighet att prova. Vilken storlek är rätt

jag är 173,5 cm

Rahmenhöhe 16´´ = 410 mm; Oberrohrlänge 530 mm; Sitzwinkel 73,5°; Steuerrohrwinkel 71°; Kettenstrebenlänge 420 mm
Rahmenhöhe 18´´ = 460 mm; Oberrohrlänge 550 mm; Sitzwinkel 73,5°; Steuerrohrwinkel 71°; Kettenstrebenlänge 420 mm
Rahmenhöhe 20´´ = 510 mm; Oberrohrlänge 570 mm; Sitzwinkel 73,5°; Steuerrohrwinkel 71°; Kettenstrebenlänge 420 mm
Rahmenhöhe 22´´ = 560 mm; Oberrohrlänge 590 mm; Sitzwinkel 73,5°; Steuerrohrwinkel 71°; Kettenstrebenlänge 420 mm

Tacksam för svar!

storlek på dennA
20 och 22 kan du sortera bort på en gång. Vet inte om det är effiktiv topprörslängd eller faktiskt längd som siffrorna representerar. Det kan vara ganska stor skillnad i bland. Jag skulle funderar på 16 tummaren om jag vore dig. Ett tips är att mäta en befintlig cykel som du tycker är skön och utgår från den.

storlek på dennA
ok, problemet är att jag ej har någon befintlig mtb. ska köpa min första. Valet står mellan radon QLT 2 (heldämpad) eller radon Radon ZR Two Manitou Axel Comp RTWD, vilken är att föredra.

ang storlek så står det så här: (Die Rahmenhöhe wird von Mitte Tretlager bis Oberkante Sitzrohr gemessen)

hel eller halv dämpad???

Var inne på hel förut men kanske lite tveksam nu men tanke på vikt framför allt.

synpunkter???

Mvh Micke

Senast redigerad av en moderator:
storlek på dennA
Hoppas tanken på att meka med en cykel inte skrämmer dig, annars bör du faktiskt handla i butik. Tycker jag. Men är du någorlunda händig kommer du långt med Park Tools hemsida och HappyMTB!

Problemet är storleken...

storlek på dennA
Gå in i butik och provcykla... mät sedan effektiv överrörslängd (mitten på sadel till styret) samt faktiskt överrröslängd på den cykel du gillar bäst. Så får du en uppfattning. Svårt det där men det ger dig i alla fall en indikation.

storlek på dennA
mickemannen Skrev:
-------------------------------------------------------
> ok, problemet är att jag ej har någon befintlig
> mtb. ska köpa min första. Valet står mellan radon
> QLT 2 (heldämpad) eller radon Radon ZR Two Manitou
> Axel Comp RTWD, vilken är att föredra.
>
> ang storlek så står det så här: (Die Rahmenhöhe
> wird von Mitte Tretlager bis Oberkante Sitzrohr
> gemessen)
>
> hel eller halv dämpad???
>
> Var inne på hel förut men kanske lite tveksam nu
> men tanke på vikt framför allt.
>
> synpunkter???

Det var många frågor på en och samma gång. Har du cyklat med en framdämpad och/eller en heldämpad cykel i skogen någon gång? Om det är första cykeln du ska köpa och du inte ens är säker på om det här med mtb är något du kommer att ägna det mesta av din lediga fritid på så köp en framdämpad till att börja med. Blir du biten, ja då har du flera år på dig att fundera på vilken heldämpad cykel du sedan ska köpa senare. :-)

Kortfattat: Endast framdämpad cykel fungerar för allt, men blir i längden(nu pratar vi om långa skogsturer/långlopp) lite okomfortabel. En heldämpad cykel ger bättre komfort, men kostar mer och väger lite mer. Själv gillar jag båda typerna, båda har sina fördelar.

Ramstorlek, ja då kommer du en bra bit på vägen med Wrenchscience länken, men det bästa är att prova en cykel som sagt. Trots att du anger din längd så kan dina ben/armar vara kortare/längre än någon annans som rekommenderar antingen en 16 eller 18 tum. 20 och 22 tum kan du sålla bort direkt, de är på tok för stora för skogscykling, oftast även för personer som är runt 180cm långa.

/Leo

storlek på dennA
Jag är 174 cm på kvällen och min överrörslängd på racern är 54,5 cm vilket är perfekt för mig. På morgonen är jag 176 cm tror jag men ramen passar ändå.

Tillbaka
Topp