Storlek på Giant XTC
Hej på er! Idag har jag varit och snokat i varenda cykelbutik i Stockholm för att försöka utreda vilken storlek jag bör ha på en Giant XTC? Jag är 184cm lång. Enl geometritabellen så borde jag kunna ha en medium(594mm i effektiv topprörslängd). Den borde vara aningens större (längre) än min nuvarande ram som jag tycker är i minsta laget. När jag tillslut hittade en medium som var monterad (ej lös ram) så verkar det som om avståndet sadel styre var ganska kort ändå? Det har väl med vinklarna att göra. Det är svårbedömt på en lös ram eftersom den är så pass slopad.
Hur gör ni som köper lösa ramar, chansar ni eller försöker ni hitta en komplett hoj att provhoja? Det verkar vara lättare sagt än gjort....
Till saken hör att jag tidigare i våras köpte en ridley-ram som är 610mm i effektiv topprörslängd. Den var på tok förstor och nu vill jag inte göra flera felköp!
Hur gör ni som köper lösa ramar, chansar ni eller försöker ni hitta en komplett hoj att provhoja? Det verkar vara lättare sagt än gjort....
Till saken hör att jag tidigare i våras köpte en ridley-ram som är 610mm i effektiv topprörslängd. Den var på tok förstor och nu vill jag inte göra flera felköp!