Storlek på Giant XTC

Oggler

Aktiv medlem
Storlek på Giant XTC
Hej på er! Idag har jag varit och snokat i varenda cykelbutik i Stockholm för att försöka utreda vilken storlek jag bör ha på en Giant XTC? Jag är 184cm lång. Enl geometritabellen så borde jag kunna ha en medium(594mm i effektiv topprörslängd). Den borde vara aningens större (längre) än min nuvarande ram som jag tycker är i minsta laget. När jag tillslut hittade en medium som var monterad (ej lös ram) så verkar det som om avståndet sadel styre var ganska kort ändå? Det har väl med vinklarna att göra. Det är svårbedömt på en lös ram eftersom den är så pass slopad.

Hur gör ni som köper lösa ramar, chansar ni eller försöker ni hitta en komplett hoj att provhoja? Det verkar vara lättare sagt än gjort....

Till saken hör att jag tidigare i våras köpte en ridley-ram som är 610mm i effektiv topprörslängd. Den var på tok förstor och nu vill jag inte göra flera felköp!

Storlek på Giant XTC
Jag har en Giant XTC storlek M och är 182, jag skulle aldrig kunna ha större men nu är du ju lite längre och har kanske andra propotioner.
/jim

Storlek på Giant XTC
ja kollar på effektivt topprör, alltså om man drar ett helt horisontelt strek från främre kant på överör o bakåt (kommer korsa sadelstolpen o inte ramen), det är väll det som är intressant, speciellt på slopade ramar, o inte hur långt det faktiska överröret är. eller så tar ja overall reach, alltså hur långt det ä från stolpen till styret vilket går att ändra lite me styrstam

Storlek på Giant XTC
Tack för svar. Ni som kör på XTC strl M. Har ni mätt effektiv topprörslängd. Dvs det horisontella avståndet centrum styrrör - centrum sadelstolpe? Jag gjorde det idag på cyklar i butikerna. Jag får det inte till 594mm som det ska vara enl spec. Snarare kortare. Jag fattar inte hur dom är specade. Jag tycker det är konstigt. Min Ridley-ram däremot stämmer måttmässigt med spec(610mm) om man mäter som jag beskrev ovan. Jag fattar inte hur en ram som är 610 lång kan kännas så enormt lång när en som är 594 lång känns så kort?

Storlek på Giant XTC
jag har haft ett gäng giant i både M och S... vilket inte säger så mycket egentligen. topprörslängderna har legat mellan 575-590 mm. jag har aldrig någonsin provat en cykel eller ram innan jag köpt. av erfarenhet vet jag att jag vill ha en ram med horisontell topprörslängd på 590 mm. finns det inte en storlek som har så lång ram i kombination med ett lagom högt sadelrör så är det ingenting för mig helt enkelt.

min nuvarande focus-ram är 600 mm horisontellt, men det fungerar iomed att jag har flyttat fram sadeln till i år. hade jag inte flyttat fram sadeln hade jag använt en kortare styrstam eller inte köpt ramen.

jag är 176 cm.

Storlek på Giant XTC
Toppröret är 570 och effektiv 590, lite hastig mätt sådär... Men då du är 184 som jag så ska du ha en medium om du inte gillar att köra en traktor. Jag körde en large i fjol och den blev inte alls bra för mig.

Storlek på Giant XTC
Jag är 176cm och cyklar på en Giant XTC 3 storlek M - inga problem!
Genom att byta styrstam kan du få cykeln att kännas större eller mindre än vad den är.

En Medium passar nog utmärkt...

/Christopher

Storlek på Giant XTC
Jag kör på en large och är 186 med 90 i grenmått. ramen är ganska lång vilket innebär att jag fått monterat en 100mm stam. min förra ram var också en xtc men med den gammla geometrin och hade ett kortare överrör trots att large då var 21" mot nuvarande 20" den nya ramen är även mer slopad. Jag kör ramen med en fox 80mm och då blir den låg vid vevlagret men den klättrar grymt. Min åsikt är att ramen är en renodlad racing ram.
Olle

Storlek på Giant XTC
Tackar för synpunkter. Ös på bara!!

Det du skrev Olle, har jag också noterat, att XTCn är lite låg i vevpartiet. Jag tycker den är det även med en 100mm-gaffel. Ibland har jag hojat på andra låga ramar. Det klonkar rejält i sten annat innan man vant sig. Lite tråkigt att ha så lite markfrigång. På min nuvarande ram som jag kör med tills vidare så ligger centrum vevparti endast aningens lägre än hjulaxeln. 15-20mm kanske. Med den ramen kliver jag över allt känns det som.

Har för övrigt precis kommit hem efter en runda på 7,5 mil. MAT!

Storlek på Giant XTC
Jag har en XTC Team (alu-modellen) från -04 eller så i medium och är 1.78. Funkar bra tycker jag men kör rätt kort styrstam (10 cm) och stolpe utan setback.

Storlek på Giant XTC
Knuffar upp min egen tråd en aning... Jag har fått för mig att vevpartiet ligger aningens lågt på denna XTCn. Någon som kan bekräfta eller dementera? Om man vill ha en bra XC-ram med lite aningens flackare vinkel på gaffeln och ev aningens högre vevparti. Vad ska jag kolla på då?

Storlek på Giant XTC
Längre gaffel kanske?

För att svara på första frågan hur ajg gör när jag mäter ram. jag chansar avrje gång och har aldirg blivigt missnöjd.

Storlek på Giant XTC
Jag kan bekräfta att jag upplever att vevpartiet är lågt på min XTC. I alla fall jämfört med den Orange E4 jag hade innan. Måste dock säga att jag bara ser det som en fördel, men man får ha lite koll så man inte slår i pedalerna.

Storlek på Giant XTC
Då har jag äntligen införskaffat en XTC-ram. Det blev strl M. Jag provsatt en komplett hoj innan och jag tyckte nog att den var i mista laget. Provade en annan hoj också som bara var 8mm längre i effektiv topprörslängd och den kändes jättelång! Märkligt hur två nästan lika specade ramgeometrier kan kännas så olika??

Mitt stora problem är nu att få tag i en sadelstolpe till XTC-ramen. 30.9*400 med setback växer ju inte på träd precis. Modet går mot mer och mer slopade ramar. Men vart är dom långa stolparna?

Storlek på Giant XTC
Oggler: jag har en original Giant XTC sadelstolple som du kan få billigt. Den satt på min XTC strl L men som skrivits i den här tråden kändes den lite stor till mina 187 cm. Bytte till en stolpe utan setback och den känns riktigt bra på grusväg nu iaf, dock känns den fortfarande lite stor i skogen. Hör av dig om du vill ha stolpen!

Storlek på Giant XTC
Efter det att jag faktiskt fått tag på en sadelstolpe och monterat alla prylarna på ramen så har jag hunnit med en kortare provtur runt kvarteret. Längden på ramen känns helt OK. Perfekt fakiskt så här långt. Men det är med nöd och näppe att sadelstolpen når ner till ramen. Hur tänker Giant när dom gör så pass långa ramar så låga? Finns det stolpar som är längre än 400mm?? (undantaget thomson som är 410)

Tillbaka
Topp