storlek på mtb?

john_

Ny medlem
storlek på mtb?
hej, ska köpa en mtb till sommaren, men har inte så stor koll på storlekar och jag har ingen cykelaffär direkt nära mig, så ska därför köpa via internet.

cykeln jag tänkte köpa är en Marin cross country och har storlekarna 13-22 " (mätt från vevaxeln till sadelstolpen vad jag förstår)

jag är ca 1.77 lång och 79~ cm innerben. cykeln ska mest användas till att köras i skog, men kommer också köra en del på vanlig asfaltsväg under rätt långa sträckor från punkt A till B, men det huvudsakliga användningsområdet är skogen.

vilken storlek tycker ni att jag ska ta, och varför?

Senast redigerad av en moderator:
storlek på mtb?
Jag är lika lång som du, men har 87 långa ben. Jag har en 19" och en 17,5", som är inställda så att alla väsentliga mått är lika, tycker båda funkar bra, möjligtvis att det är lite lättare med den mindre när det är tekniskt i skogen, men å andra sidan är det knappt att sadelstolpen räcker till!
Skulle tro att 17- eller 18" blir lagom åt dej, du kan ju köra längre styrstam om den blir kort för överkroppen. 19" skulle nog funka också, men skulle kanske vara onödigt otymplig i skogen, bättre för liten än för stor!

storlek på mtb?
Marin har av tradition varit ganska stora i storleken. Jag köpte på mig en vintage 17,5a från dom som jag mätte upp till att vara typ 19,5 normalt sätt. Visa sig att jag skulle haft en håll i dig 15,5a för att den skulle vara som en normal 17,5a typ.

men max 18" om det inte är en liten 19". beror lite på hur terrängen är du kör i, jag är lika lång som dig och kör en 19" från giant o den är rätt lagom.

storlek på mtb?
tack för svaren. men captain8track, jag ser inte riktigt varför just marin skulle ha annat. tum är tum, liksom. säger dom att mått från vevaxel till sadelstolpe är ett visst antal tum så är det väl det.

storlek på mtb?
En gammal sanning är att oavsett vad du köper som första cykel blir det "fel", åtminstone i meningen att när du cyklat några år kommer du att vilja ha en annan (eller en till!) cykel.
Helt enkelt därför att man behöver ett tag på sig för att veta vad man gillar, både vad gäller typ av åkning och typ av cykel.

En annan tumregel är att en mindre ram är roligare i skogen (inom rimliga gränser; du måste t ex kunna få upp sadeln tillräckligt högt, men det finns ju 400mm stolpar...). Man kan justera sittställningen rätt mycket med annan styrtapp och sadelinställning.

Sen är sadelrörslängd det minst intressanta måttet på en cykel; (effektiv) topprörslängd och vinklar betyder mer för hur den känns. (Detta har diskuterats hur många gånger som helst, sök och du skall finna). Därför kan två cyklar med "samma" storlek kännas väldigt olika stora. (+ att tillverkarna mäter lite som de vill...)

Om du pallar har kebarb skrivit mycket klokt här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/691594/

storlek på mtb?
john_ skrev:
-------------------------------------------------------
> tack för svaren. men captain8track, jag ser inte
> riktigt varför just marin skulle ha annat. tum
> är tum, liksom. säger dom att mått från
> vevaxel till sadelstolpe är ett visst antal tum
> så är det väl det.

säger bara att du ska kolla noga, dom har genom tiderna mätt lite halvmysko.

Tillbaka
Topp