storlek på MTB

Lule

Ny medlem
storlek på MTB
Tjena! Tänkte beställa en Mongoose Teocali Elite i veckan men är osäker på om jag ska ha en size M eller L. Ligger med mina 176cm någonstans på gränsen av de båda. Känns som att en M kommer vara lite mer lättmanövrerad. men jag kanske har fel. Någon som kan tipsa mig om jag ska köpa en större eller en mindre cykel. Ha d!

Bilagor

• 51.50.M6_TEOCALI_ELITE_ONG.jpg
    51.50.M6_TEOCALI_ELITE_ONG.jpg
    52.8 KB · Besök: 20
storlek på MTB
jag personligen skulle satsa på en mindre hojj. fördelen med det är att det blir mycket smidigare.

Men om du är ett sk. svetto(som alla på happy är *vinkar glatt*) så skall du ha en stor cykel, och fördelen med en stor cykel är att det går snabbare på platten och uppför.

storlek på MTB
Jag kör en Teocali Elite -05 i storlek M (18"). Den passar mina 182 cm perfekt. Jag har även kortat stammen fr 110mm till 75mm för att få rätt känsla

Skulle jag vara 176cm skulle jag välja mellan en S eller M, aldrig en L

storlek på MTB
L låter knäppt till 176 cm. Jag är 187 och anser mig ligga på gränsen mellan M & L på flera ramar jag tittat på. Håller med om att du hellre borde överväga en S.

storlek på MTB
Jag är 186 och kör med en hojj i storleken L men skulle igentligen ha en storlek med viktningen 90% L och 10% M så här med facit i hand med vilken cykling jag trivs bäst med. Brorsan är lika lång som du och han kör med en M i lite mer AM stil. Så jag skulle rekommendera en i M eller i S beroende på vad du vill köra med den. Se Scrap kommentar ovan.

Dessutom så kan man i vissa fall beroende på vinkeln på sadelstolpsröret använda en höj- och sänkbar sadelstolpe så som Maverick Speedball (R) (Anders på www.veloform.se tar hem sådana) för att sänka sadeln när det blir tekniskt och höja sadeln när det blir platta XC-stigar. Dvs man jysterar den effektiva topprörslängden adaptivt. Tyvärr är dessa rätt dyra.

Du kan även påverka den effektiva topprörslängden med olika längder på styrstam. Dock så ger en kort styrstam en mer manuvrerbar hojj som kan uppträda lite nervöst i högre hastigheter. Mendan en lång styrstam ger en stabilare hojj men mindre manuvrerbar.

Senast redigerad av en moderator:
storlek på MTB
med en liten storlek kan man hoppa med bättre kontrol, men större kan man köra med bättre kontrol. Valet är enkelt beroende på vilken kör stil du har.

Hoppar du mycket, kör på S.
Kör du mycket UTAN att hoppa och leka, kör M.

storlek på MTB
Jag är 179 lång och har valt en 17,5" återkommer om en vecka när jag fått cykeln om den är perfekt eller om jag skulle valt en 19,5".

Tillbaka
Topp