storlek racer

dobby

Ny medlem
storlek racer
Hejsan!
Jag håller på och kikar efter en landsvägscykel och är lite osäker på vilken storlek som passar bäst. Jag har bara kört på en gammal mtb tidigare så har inte så mycket att jämföra med. Jag är 177 och har en benlängd på 86.
Funderar på att köpa en vitus razor och enligt storlekstabellen ska jag ha 56-60 beroende på om man går efter kroppslängd eller benlängd. vad tror ni passar bäst?
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-razor-road-bike-2018/rp-prod159732

storlek racer
Tror att du ska ha en strl 56. Själv är jag 178 och benlängd 86 och kör på strl 56 sedan "urminnes" tider vilket passar mig perfekt.

storlek racer
tack för svar!
Sitter man mer framåtlutad med en mindre storlek eller vad blir skillnaden? styret borde väl komma närmare men längre ner med en lite en storlek?

storlek racer
176cm med 82cm korta ben, kör storlek 53.

Det generella rådet med lvg-cyklar är att välja en mindre storlek om man är osäker, det är lättare att kompensera för.

storlek racer
dobby sa:
tack för svar!
Sitter man mer framåtlutad med en mindre storlek eller vad blir skillnaden? styret borde väl komma närmare men längre ner med en lite en storlek?

Om allt annat är lika så blir man mer framåtlutad på en mindre storlek. Ofta väljer man annan längd på styrstam (längre) på en mindre storlek så att styret hamnar på rätt avstånd.

Mindre storlek = högre sadel (lägre styre), också mer krävande för rygg och nacke. Fast mindre frontalarea och mindre luftmotstånd.

storlek racer
Geometrin är jättekonstigt på den cykel. Skillnaden i reach mellan 52 och 54 och 54 och 56 är bara 1 mm. So du kan inte välja längden av cykeln, bara höjden, som skiljer sej hela 20 mm mellan storleken. Också styrvinkeln blir 0.5 grad mindre brant med storleken. Stam är 100 på 52 och 110 på 54/56.
Cykeln verkar lång för dej. Jag skulle rekommendera 54, så har du mer utrymme för att ändra styrhöjden och också lite i längden.

storlek racer
+1
Det är en sån där äldre cykel med omodern geo. Stl 52/54/56/58 är typ lika långa (reach, hjulbas) men olika höga (styrhuvud, sadelrör). Eftersom du är rätt kort brukar dessa ramtyper funka ok, för långa personer är det värdelöst. Välj storlek efter höjd på styrhuvud, hur högt vill du ha styret?

Den har inte heller skivbroms. År 2019?

storlek racer
Till modesixten: Vad snackar du för skit? (Nu igen!) Överröret växer ju 3/4'' när sadelröret växer 3/4'' per storlek.

Till TS: 54cm får min röst som "lagom".
(Att kan kan kasta bort allt förutom ramen om man tycker det är det minsta kul får man väl ta på så billiga cyklar.)

storlek racer
emmer sa:
Till modesixten: Vad snackar du för skit? (Nu igen!) Överröret växer ju 3/4'' när sadelröret växer 3/4'' per storlek.

Ursäkta, tittade fel. Styrvinkel är samma på alla storlekar, bara sittvinkel blir mindre om storleken växlar. Därför blir överröret längre. Men det gör ingenting, för att man kompenserar med sadelpostioneringen på stolpen.

storlek racer
emmer sa:
Höjden:
Från stl 52 till 54 till 56 blir sadelröret 2 cm högre per storlek, från 52 till 54 till 56 cm, vilket liksom hörs på namnet.
Samma med styrhuvudet +2 cm höjd per storlek.

Längden:
Hjulbas +0,5 resp +0,3 cm.
Reach +0,2 resp +0,1 cm.

Alltså typ lika korta men olika höga.

Vem bryr sig om längd på överröret? Totalt meningslöst mått.

För övrigt tror jag också att stl 54 blir bra.

Senast ändrad:
storlek racer
emmer sa:
Berk sa:
Styrvinkel är samma på alla storlekar,
Jo, man gör ju så på billigare cyklar för att slippa tillverka mer än en gaffel.
Det medför ju att antingen reach växer lite lite eller axelavstånd växer lite mycket.
Samma styrvinkel är helrätt. Inte alla omoderna tillverkare har fattat det ännu. BMC t.ex. har de på alla sina top-of-the-line racers. Hyfsat framgångsrika i pro tour.

storlek racer
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Höjden:
Från stl 52 till 54 till 56 blir sadelröret 2 cm högre per storlek, från 52 till 54 till 56 cm, vilket liksom hörs på namnet.
Samma med styrhuvudet +2 cm höjd per storlek.

Längden:
Hjulbas +0,5 resp +0,3 cm.
Reach +0,2 resp +0,1 cm.

Alltså typ lika korta men olika höga.

Vart hittar ni geometritabell för cykeln i fråga? Är jag blind, fanns det i länken högst upp?

storlek racer
bellasoda sa:
Sixten Fors sa:

Vart hittar ni geometritabell för cykeln i fråga? Är jag blind, fanns det i länken högst upp?

På vitusbikes.co.uk

Ja, 54 är bra. Tror att du inte kan få sadeln tillräckligt framåt på 56. Kanske är stammen för lång, men den kan man enkelt bytta. 52 skulle också passa, men är lågt (jag tycker om det, men många inte).

storlek racer
Berk sa:
bellasoda sa:
Sixten Fors sa:

På vitusbikes.co.uk

Ja, 54 är bra. Tror att du inte kan få sadeln tillräckligt framåt på 56. Kanske är stammen för lång, men den kan man enkelt bytta. 52 skulle också passa, men är lågt (jag tycker om det, men många inte).

Tack!

Jag röstar också för 54!

storlek racer
När ändå alla geometriexperter är samlade: vad är syftet med kedjestagets (marginellt) ökade längd på den minsta storleken av ram jämfört med alla de andra ramarna? 412mm jämfört med 410mm.

storlek racer
Sixten Fors sa:

Tjena!

Inte på en LVG-hoj om man vill sitta rätt. Visst man kan jämföra SA med reach och få fram samma siffra, men det är lättare att bara kolla på TT.
Och kom inte med något jävla dravel om att det bara är att justera sadelns position, för det handlar inte bara om förhållandet till styret. Det handla väldigt mycket om benens vinklar under pedalvarv för att få så bra effektivitet och få så lite skador som möjligt.

storlek racer
Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

Inte på en LVG-hoj om man vill sitta rätt. Visst man kan jämföra SA med reach och få fram samma siffra, men det är lättare att bara kolla på TT.
Och kom inte med något jävla dravel om att det bara är att justera sadelns position, för det handlar inte bara om förhållandet till styret. Det handla väldigt mycket om benens vinklar under pedalvarv för att få så bra effektivitet och få så lite skador som möjligt.

Längd på överrör är ett ointressant mått. Det blir det det blir som ett resultat av de andra måtten, som är intressanta/relevanta. Att gå omvägen via överrör tillför inget. Det är ett ointressant mått.

storlek racer
"Your top tube length is irrelevant"
och då förstås även
jimmythefly-bikegeo.gif

Från: http://www.biketinker.com/2011/bike-resources/bike-fit-geometry-relationships/

/Håkan

storlek racer
Det låter som det är 54 eller kanske 56 som passar bäst då. Är storlekstabellen konstig eller hur kommer det sig att den rekommenderar 56-60? Med tanke på priset så inser jag att den inte är jätte bra men hoppas att man märker ganska stor skillnad jämfört med en gammal mtb? Eller måste man upp mer i pris för att man ska uppleva någon förbättring? Hade tänkt mig en cykel för ca 5k men är det kanske är värt att köpa en lite dyrare direkt.

Senast ändrad:
storlek racer
Sixten Fors sa:
+1
Det är en sån där äldre cykel med omodern geo. Stl 52/54/56/58 är typ lika långa (reach, hjulbas) men olika höga (styrhuvud, sadelrör). Eftersom du är rätt kort brukar dessa ramtyper funka ok, för långa personer är det värdelöst. Välj storlek efter höjd på styrhuvud, hur högt vill du ha styret?

Varför vill man ha skivbroms när man kör landsväg? Det är väl bara tyngre och dyrare plus man bromsar ju knappt?

storlek racer
dobby sa:
Sixten Fors sa:
+1

Varför vill man ha skivbroms när man kör landsväg? Det är väl bara tyngre och dyrare plus man bromsar ju knappt?

Nä. Självklart. Bara muppar tror att de behöver dödskivor på landsvägen.

storlek racer
dobby sa:
Sixten Fors sa:
+1

Det har du 100% rätt i!

storlek racer
Drosa sa:
dobby sa:
Sixten Fors sa:
+1

Det har du 100% rätt i!

+1 (dvs 200%)

storlek racer
dobby sa:
Sixten Fors sa:
+1

Bredare däck ( mer komfort mindre rullmotstånd bättre fäste) bättre modellering av bromskraft (säkerhet), sparar fälgarna.
Nackdelar högre vikt och dyrare.

storlek racer
dobby sa:
Det låter som det är 54 eller kanske 56 som passar bäst då. Är storlekstabellen konstig eller hur kommer det sig att den rekommenderar 56-60? Med tanke på priset så inser jag att den inte är jätte bra men hoppas att man märker ganska stor skillnad jämfört med en gammal mtb? Bifogar en bild på min nuvarande cykel. Eller måste man upp mer i pris för att man ska uppleva någon förbättring? Hade tänkt mig en cykel för ca 5k men är det kanske är värt att köpa en lite dyrare direkt.

Jag vet inte vad storlekstabellen kommer från men jag tror att folk i tråden jämför sin egen kroppslängd och sina cyklar med din kroppslängd och ditt val av cykel. Vill du veta på riktigt så måste du nog prova en cykel med jämförbar Stack+Reach-mått.

Som av en slump så har jag cyklat runt med 8-delade claris bakväxel nu i en månad, och jag skulle tro att det är den du kommer störa dig på mest. Bromsar, framväxel och reglage kommer nog att fungera fint. Övriga val av komponenter kommer nog mest påverka totalvikten på ekipaget.

Som tur är så är det billigt att köpa en ny bakväxel för några hundralappar, t ex en Shimano 105 för tiodelat som behöver lika mycket vajerdrag som en 8-delad Claris, och då kommer det kännas som en väldigt välfungerande hoj.

Svaret är alltså att du inte behöver upp i pris för att uppleva en förbättring. Den största förbättringen sker nog med lättrullade däck och framåtlutad sittposition.

storlek racer
landen sa:
Men ska du verkligen köpa en lvg hoj som väger nästan 11kg med pedaler? Det blir ju aldrig kul, oavsett rätt strl eller ej.

Det är ju som min stålpendlare...

inte för att vikt är så viktigt, men svintung är ju inte kul. Något kilo lättare borde väl gå att hitta?

storlek racer
Tar man och uppgraderar allt utom ramen så blir det nog vettig vikt - fast inte så billigt längre...
...och inte så bra som att köpa något lite dyrare med en gång.

[eller som jag skrev ovan: (Att kan kan kasta bort allt förutom ramen om man tycker det är det minsta kul får man väl ta på så billiga cyklar.)]

storlek racer
Jag tänkte väl att vikten inte har så stor betydelse såvida det inte är en massa backar. Har ni några tips på prisvärda cyklar som inte är överdrivet dyra? Vitus brukar ju rekommenderas i alla mtb köpråds trådar så därför gissade jag på att de är relativt prisvärda även på landsvägscyklar men det kanske finns bättre märken?

storlek racer
Om du inte har bråttom så kan man ha lite koll på XXL tycker jag. Dom kör rätt sjuka reor där emellanåt. Köpte själv en Focus med 105 grupp för 5000:- för några vintrar sedan. Den där Merida Claris brukar ofta ligga på 4999:- har jag sett.

Kanske inte bättre men man kan testa och få rätt storlek.

Senast ändrad:
storlek racer
Ivar sa:
landen sa:

Tänker att det finns ungefär 8 500 skäl varför TS inte skulle vilja göra det?

+1

Det är inte säkert att TS upplever någon skillnad alls mellan dessa två cyklar. Det bästa är nog att prova cyklar i butik.

Verkar Shimano 105 växla såpass mycket bättre än Claris så överväg att skaffa en sån cykel (alternativt uppgradera bakväxeln för ~300kr). Om den tyngre cykeln upplevs accelerera otroligt trögt så överväg den lättare cykeln.

Men man ska inte bli lurad att cykeln som kostar det tredubbla kommer att gå snabbare överhuvudtaget. Drivlinorna är precis lika effektiva med väldigt små energiförluster. Den lilla viktbesparingen man får i svenska uppförsbackar skapar nog betydelselösa tidsvinster.

storlek racer
Ivar sa:
landen sa:

Tänker att det finns ungefär 8 500 skäl varför TS inte skulle vilja göra det?

Det verkar vara några här som jobbar på Elgiganten?

-Den där du tittar på är ju bra men om du tar den här modellen så blir det såå mycket bättre! Den kostar ju bara lite mer men..

Tillbaka
Topp