Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> 0.883 gånger innerbenslängd brukar vara bra
> utgångsläge för sadelhöjd.
>
> Här har du en guide för att ställa in cykeln.
> Jag påstår inte att det är sanningen, men det
> är inte helt fel iaf.
Det låter väldigt, väldigt lågt om man skulle mäta från pedalaxeln. Och att mäta från vevlagret är ju bara konstigt.
Och ursäkta, men hur i hela friden tänker man när man skriver så här ↓?
[Grenmått*0.883] är den höjd du ska placera din sadel på mätt från mitten av vevaxeln längs sadelröret till toppen av sadeln på din racercykel. Lägg till 2–5 mm om du har långa ben i förhållande till din längd.
Vi har ju redan tagit hänsyn till eventuellt onormalt långa ben genom att, typ lixom, asså, mäta benlängden isolerat...
Och
tre(!) decimaler? Det är skaplig precision på en tumregelformel man inte alls redovisar hur man kommit fram till.
Som dessutom inte tar hänsyn till att vevarmarna är olika långa. Och inte tar hänsyn till att vevarmarnas förhållande till benlängden varierar för en fast vevarmslängd. En kort person kommer få sadeln mycket "högre" än en lång person med den här slaskformeln, givet samma vevarmslängd.
Med tanke på
de andra rekommendationerna skulle jag säga att alla de där är ren rapakalja. Om jag lägger armbågen mot sadelspetsen (som om alla sadlar var lika långa...) har jag två tvärhänder fram till hoodsen, och en till platten.
Om...
2,5-3 cm: I stort sett ingen komfort. För tävlingscykling.
... så måste jag vara en riktig extremsportar-Tour de France-tävlings-elitpendlare med mina sjukt aggressiva "styrstänger".
---
Rakt ben med hälen på pedalen är min grundregel för sadelhöjd.