Storlek Specialized ("Ny" i skogen)

• Trådstartare Trådstartare KC2
  • Start datum Start datum

KC2

Ny medlem
Hej!
Är ny på forumet, och har läst en hel del på forumet.
Har börjat cykelpendla till jobbet, och har blivet grymt sugen på lite skogskörning igen. Har cyklat en hel del MTB, men det är typ 15 år sedan så det kan knappast räknas...
Körde tidigare Specialized Stumjumper 26" (har kvar den i delar i källaren). Men det känns som att det kanske inte är fel att uppgradera. Och man kan lugnt säga det har hänt lite på prylfronten.
Funderar på en Stumpjumper 29" HT, men är lite osäker på dels på storlek och om det egentligen är fulldämpat som gäller. Är 177, korta ben.
Jag var förbi en cykelaffär och klämma och känna, och enligt dem har jag ett mellanmått som gör att M eller L båda kan passa.
Helst skulle jag ta en hoj till skogen och pröva innan jag väljer, men det blir nog svårt.
Är 19" för stor?

Senast ändrad:
-Andy- skrev:
-------------------------------------------------------
> 19" låter väldigt stort. Enligt Evans så passar
> 18" bättre:
> http://www.evanscycles.com/product_document/file/5
> 77/f82/940/53/specialized-stumpjumper-sizing-chart
> .pdf
>
> Edit: Jag tycker du ska prova en Specialized Epic
> med brain som ger det bästa från HT och det
> bästa från FS.
Mitt i prick!
Om TS bor/kommer till Tjockhult kan du få prova min Epic i stl M. (Är själv 177)

Jag är också 177 och kör en Stumpjumer 29 Comp i strl M (17,5") sedan ett år tillbaka, är extremt nöjd med den och vågar lätt lova att det är storleken för dig också.
Går du upp en storlek är det inte bara ramen som växer, då är även bl.a. originalstyrstammen längre, så det är rätt stor skillnad på dem måttmässigt. Jag har en kompis som är en bit över 1.80 som har L, och jag upplever den som rätt mycket större när jag suttit på den.

Jag är 180cm och kör storlek medium på in Stumpjumper 29".

JAg tror att du kommer att uppleva Large alldeles för stor.

Jag tänkte köpa en specialized stumpjumper 29" i början av sommarn då dom hade rea på den men dom hade bara L kvar, jag upplevde den alldeles för stor med mina 179cm.

Satsa på M

/Micke

Tack för alla svar.
Var och testa lite olika cyklar, och M är helt säkert min storlek.
I slutändan landade jag i en Scott Genius 740 med 27.5". Känndes helt enkelt bättra och med twinlock även bra kontroll.
Får se om det var rätt val ...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp