Storleksalternativ på vevlager

DErling

Medlem
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp. Byter vevlager men inte hittar exakt samma axellängd.
Idag sitter det en "Femin FP-B906SCT" på en Scott Scale 20" 2019 (barncykel)
Det är ett vevlager med fyrkantig axel. Jag mäter axeln till 119.5mm med skjutmått. Men jag kan inte hitta den axellängden som "standard". Lagerlängden är 68mm.

Har ni några lösningsförslag?

Du får kolla på kedjelinjen osv för att se om det skulle fungera med en annan bredd. Verkar som att det finns 117,5 och 122.5 som alternativ.

Om jag inte minns helt fel så tror jag att jag bytte till fel axel bredd på någon av mina förra cyklar och det fungerade precis lika bra som innan. Det var dock 8 delat, hade det varit 11/12 delat så hade det kanske gjort skillnad.

Du får kolla på kedjelinjen osv för att se om det skulle fungera med en annan bredd. Verkar som att det finns 117,5 och 122.5 som alternativ.

Om jag inte minns helt fel så tror jag att jag bytte till fel axel bredd på någon av mina förra cyklar och det fungerade precis lika bra som innan. Det var dock 8 delat, hade det varit 11/12 delat så hade det kanske gjort skillnad.
Googlade vidare lite. Tror du inte Fintema hade ett :D

Obs att längden av axeln inte säger allt. Utsticket behöver inte vara symmetriskt och kan vara längre på vänster eller högersidan!

Tillbaka
Topp