Storlekshjälp lång rygg korta ben

mjölnir

Medlem
Tänker köpa en begagnad racer eller gravel för mestadels lansdsväg och funderar på hur jag ska förhålla mig till storlekar. Tittar man på storleksguider utgår de mestadels från längd; jag har taxkonstitution, 180 cm lång och korta ben 81 cm, och undrar om jag ska hålla mig i över- eller underkant på storlekarna M respektive L. Tilläggas kan att jag mer ser mig som en komfort- än snabbracercyklist.
Erfarenheter mottages tacksamt!

Tänk på att M och L inte är några standardiserade storlekar. Kan skilja en hel del i geometri på två olika L-cyklar, inte minst om de kommer från olika tillverkare.

Med det sagt, ligger själv på 186 cm med någonstans runt 83 cm ben och kör L/58 på mina cyklar.

Lång rygg, i förhållande till längd, lång reach, korta ben i förhållande till längd, låg stack.
Alltså, racig geo. :) Den kommer att vara lite mer "endurance" för dig.
Komfortgeo gör att du sitter med sadeln för lågt och kanske för upprätt också.

Så, lite racigare geo borde passa som hand i handsken. Lång och låg.

I "normal" racerstorlek så gissar jag att.du kan få till en vettig ställning både på en 54a och en 56a, men du får kolla geometritabellen.

jag har taxkonstitution, 180 cm lång och korta ben 81 cm
Jag tror att du ligger någorlunda inom normalfördelningen, så olika modellers geometri och din personliga preferens ger nog mer utslag.
Nja
Inte enl det här diagrammet
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Vad gör det mig, med 183/78?
Ganska unik. Åtminstone enl bilden ovan liksom den nedan
Grenmått_längd 183_78.JPG

Bild från

@mjölnir, det finns fler trådar här från andra med mer eller mindre samma undran, tex;

Bilagor

• Grenmått_längd_178_77.JPG
    Grenmått_längd_178_77.JPG
    69.7 KB · Besök: 55
Vad gör det mig, med 183/78? ?
Välkommen i flocken!

Nja
Inte enl det här diagrammet
Underbart med fakta! Nu vet jag att jag ligger utanför normalfördelningen. Anade det när jag i cykeltillverkarnas guider kunde ställa in längd, men benlängd gick bara till ner 82 långa cm.

Tack för tips om tidigare tråd, fanns massa i den.
Lång rygg, i förhållande till längd, lång reach, korta ben i förhållande till längd, låg stack.

Så, lite racigare geo borde passa som hand i handsken. Lång och låg.
Nu ska jag studera ramgeometrier!

Tillbaka
Topp