graeddtarta
Ny medlem
Storlekshjälp Radon ZR Race 29er
Sitter och kikar på en Radon ZR Race 29er 6.0 och är lite fundersam över storlekarna. Tidigare har jag insett att jag får vänta tills 2014 modellerna kommer i lager då det bara funnits små storlekar över från 2013. Men nu idag så visade det sig att det fanns ett par exemplar i storlek 22" över. Jag hade nog från början trott att en 20" hade varit mer i min storlek för en 29er, men jag kikade lite på ramgeometrin och jämförde med föreslagna mått på en mätning som jag gjorde på competitivecyclist och det verkar eventuellt kunna passa.
Köpte för ett par månader sen en landsvägshoj efter samma kroppsmått och det visade sig vara ganska bra passning för mig, undantaget att jag kommer byta till en något kortare styrstam då jag inte är alltför flexibel i ryggen. Jag har inte haft någon mtb tidigare och har bara cyklat på en bekants Scott Scale 40 -06~ i strl L tidigare, den kändes aningen liten för mig men då hade den 26 tums hjul och geometri därefter.
Jag undrar alltså om en 22" ZR Race 29er kan tänkas passa mig eller om man hellre tar en mindre storlek och eventuellt byter till längre styrstam eller vice versa, jag är som sagt grön på mountainbike så undervisa mig gärna. :)
Bifogar mina mått och rekommendationen för en XC hoj från competitive cyclist nedan:
Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 91
Trunk: 70.5
Forearm: 36
Arm: 72
Thigh: 64
Lower Leg: 60.5
Sternal Notch: 157
Total Body Height: 190.5
XC
Standover Height Range: 86.4 - 88.1 cm
Virtual Top Tube: 63.2 - 64.3 cm
Stem Length: 10.9 - 12.5 cm
BB-Saddle Position: 81.7 - 83.3cm
Saddle-Handlebar: 59.1 - 60.7 cm
Köpte för ett par månader sen en landsvägshoj efter samma kroppsmått och det visade sig vara ganska bra passning för mig, undantaget att jag kommer byta till en något kortare styrstam då jag inte är alltför flexibel i ryggen. Jag har inte haft någon mtb tidigare och har bara cyklat på en bekants Scott Scale 40 -06~ i strl L tidigare, den kändes aningen liten för mig men då hade den 26 tums hjul och geometri därefter.
Jag undrar alltså om en 22" ZR Race 29er kan tänkas passa mig eller om man hellre tar en mindre storlek och eventuellt byter till längre styrstam eller vice versa, jag är som sagt grön på mountainbike så undervisa mig gärna. :)
Bifogar mina mått och rekommendationen för en XC hoj från competitive cyclist nedan:
Measurements
Inseam: 91
Trunk: 70.5
Forearm: 36
Arm: 72
Thigh: 64
Lower Leg: 60.5
Sternal Notch: 157
Total Body Height: 190.5
XC