Storlekshjälp Santa Cruz

thefinger

Aktiv medlem
Storlekshjälp Santa Cruz
Jag har bestämt mig för att köpa denna cykeln: http://www.santacruzbicycles.com/blurtr_carbon/

Problemet är att det inte finns några cyklar i landet så jag kan inte provcykla/sitta. Har frågat runt hos både santa cruz och ett flertal återförsäljare. I dagsläget har jag 3 st som säger att jag ska ha en medium och tre st som säger att en large passar mig bäst.

Så här säger SC själva:
"For general Trail riding at 179cm (approx 5'11") we would usually recommend
the Large size Blur- TRc frame. This is by far the most common size chosen
by other riders your size."

Competitivecyclist som överlägset har det mest seriösa storlekstestet säger:
Ok, looking at your fit calculator results, you need a frame with an ETT length between 23.4-23.8”. This puts you right in between the Medium and Large Santa Cruz frames.
Now, if you are racing or want a really quick handling bicycle I would recommend the smaller Medium sized frame. This will shorten the wheel base and keep the frame weight down for a more “race like” bike. If you are looking for a more XC/Trail bike that is just fun to ride for hours and hours then I would go with the Large size bike. This will elongate the wheelbase creating a more stable ride for more control on long downhills.
I mean if you classify yourself as a racer, IE your bicycle choice is driven by racing and racing performance and not general fitness and general fun. If you do not classify yourself as a racer then typically these riders value comfort and stability over snap handling and acceleration during climbing/sprinting.

Den danska återförsäljaren säger:
"You can use medium and large, you will get a more up right sitting position
on a medium and this is super for the TRc driving style:-)"

Är det någon här som har bra koll på olika geo/vinklar osv som kan hjälpa mig? Cykeln kommer att trampas mycket eftersom jag bor i Skåne. Vad skulle ni säga är fördelar/nackdelar om man jämför Medium och en Large ram?

Här finns geo på cykeln: http://www.santacruzbicycles.com/blurtr_carbon/#geo.php

Här är min geo om det är till någon hjälp:

Inseam: 85
Trunk: 64
Forearm: 37
Arm: 64
Thigh: 63
Lower Leg: 55
Sternal Notch: 149
Total Body Height: 179

Tack på förhand.

/P

Storlekshjälp Santa Cruz
Ingen sience men jag är 180 o gillar rel.långt överrör.
Har / har haft Superlight, VP-Free, Nomad och Chameleon, alla i large. Dessa passade mig bra utom Vp-Freen som var klart för stor (även mtp användngsområdet).
Kanske nån hjälp
/Santa

Storlekshjälp Santa Cruz
Vad har du för storlek på din cykel idag? Om du är van vid en lite större ram och gillar det ska du nog ta large och vise versa.

Storlekshjälp Santa Cruz
Janos skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för storlek på din cykel idag? Om du
> är van vid en lite större ram och gillar det ska
> du nog ta large och vise versa.

Jag har en Anthem X i storlek M som passar mig utmärkt. Den skiljer sig dock på alla mått och vinklar.
Testade precis en Stumpjumper FSR i storlek L. Själva cykeln såg stor och hög ut, men kändes väldigt rätt när jag satt på den.

Tillbaka
Topp