Storlekshjälp

Hanky

Ny medlem
Storlekshjälp
Hej.

Är på väg att beställa en Radon 29 men har kört fast på storleken. Jag är 181 cm och måttet upp till grenen är 84 cm. Det innebär att jag hamnar mitt emellan storlek 18 och 20. För att vara exakt storlek 18,94 enligt Radon/BD´s tabeller. Jag kommer cykla mestadels snabba stigpartier och skogsvägar och ibland en del trixigare stigar också. Vad tror ni kommer det att funka att köra på en 18"?

http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78454/zr-race-29er-5-0.html

Body size frame size (approx. corresponds in cm: )
150 - 160 cm 14" 35cm
160 - 170 cm 16" 41 cm
170 - 180 cm 18" 46 cm
180 - 190 cm 20" 51 cm
190 - 200 cm 22" 56 cm

Storlekshjälp
ja har samma problem fast på Racer då, vet inte om det går att jämföra då men ja köpte en M och det funkade bra men nu 3-4 år senare så bytte ja Racer och köpte en S och den passade mig än bättre :-)mao blir man lite ställd om vad man ska välja då man man ligger så så dumt i längd hehe

Storlekshjälp
ENligt min uppfattning är det mycket personliga preferenser som gör om det blir bra vilket val man gör när man ligger i mitten sådär. Det och geometrin på cykeln. Med en lite för stor cykel kan du korta styrstammen och sänka sadeln något och förmodligen sitter du då bra. Med en snäppet för liten så får du en cykel som känns trevligare och smidigare men risken är att du fårett lite högre drop (välj inte det om du har dålig rygg). Smaksak. Själv är jag 183 och kör på 20".

Storlekshjälp
Just när det kommer till stigcykling brukar det vara bättre att gå ner i storlek än upp, just för att man får en något smidigare cykel.

Storlekshjälp
En vän har en Radon 29 i storlek 20. Jag har samma mått som du, ungefär, och tycker att hans hoj är stor. En bra cykel som jag jag själv har funderat på, men stor. Köp 18 och fixa med styrstam etc.

Storlekshjälp
Det blev ursprungscykeln i stlk 18. Jag mätte lite på min nuvarande cykel och det skilde inte mycket. Jag hörde mig också för utanför happy med några radon ägare. Nu är den på väg, hur lång tid brukar det ta att få hem en cykel från BD?

Storlekshjälp
Är 190 lång med 90cm i benlängd och kör med 20" på min zr race 29. Jag kör mest i skogen och föredrar en rappare cykel och framåtlutad sittställning.
Med dina mått hade jag personligen valt 18", har svårt att se att den skulle bli för liten.

Storlekshjälp
Hanky skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är den på väg, hur
> lång tid brukar det ta att få hem en cykel från
> BD?

Jaa du, den som det visste.
Jag gjorde en beställning den 3:e Maj, och idag visar DHL's tracker att den är i Sverige i alla fall. Så jag antar att den kommer att levereras innan helgen. Nu har det väl iofs varit långhelg och sånt så det kanske har lagt på ett par dagar extra...

Storlekshjälp
Cykeln leverarades för en vecka sedan. Storleken känns kanon. En 20" hade blivit alldeles för stor. Har sadeln längst bak och jag kör med orginal styrstammen på 90mm.

Har dock haft problem med att Poplocen inte funkar. Det märks ingen skillnad alls. Jag har mailat till BD förra veckan och fortfarande inte fått svar efter påtryckningar. Någon som har haft liknande problem och som har ett tips?

Tillbaka
Topp