storleksråd Orbea oiz

64frehed

Medlem
storleksråd Orbea oiz
Sugen på att köpa en Orbea Oiz H20 2023, och är osäker på storlek. är inne på en L, men jag är 187 cm lång med innerben 87. cyklar mest stig/trail men blivit några CV. vad säger expertisen? Har en Spark 940 L, som jag upplever liten....

storleksråd Orbea oiz
Ol jag har hittat rätt Spark är reach 12 mm längre på Oiz. Men sadelrörsvinkel är nästan 3 grad brantare så att sadeln hamnar närmare styret än på Sparken. Så om du vill har en lite större cykel borde du tar XL.

storleksråd Orbea oiz
ok, spannet på en XL är enligt tabell 185-198, ingen risk att det blir en kollos att dra runt i skogen....?

Det berör på vad du föredrar. En stigcyklar är ännu större: mer slaglängd och flackare gaffelrörsvinkeln ger mycket längre hjulbas. Så frågan är om du vill har känslan mer åt XC eller åt stigcykel hållet.

Jag hade en cykel med geometrin och slaglängd mycket nära Oiz i L och tyckte att den var lite för kort till min 179 cm. Men då föredrar jag stigcykling över XC.

storleksråd Orbea oiz
Jag är 189cm lång och har XL. Tycker den känns supersmidig och bra i strlk. Jämför jag med min gamla Merida one-twenty så är den kortare i hjulbas vilket verligen märks.
Jag har satt en lite kortare styrstam bara men det beror mest på otränad bål/nacke.

storleksråd Orbea oiz
Tråkigt när det bara finns 4 ramstorlekar, blir lätt att man hamnar mitt emellan.
XL har ju korta kedjestag och är inte överdrivet hög fram, så jag hade valt den, men bytt till en kortare stam.

storleksråd Orbea oiz
Uppdatering 2, Fått mig några asfaltsrundor nu och överlag väldigt nöjd. Sadelstolpen åkte ner allt som gick för att få rätt höjd för mina ben (89cm). Fick dock ett problem. Cykeln är alldeles för snabb :-) och jag behöver mer moment. Köpte ett 34T drev som skulle monteras, men med nya drevet på så skaver det i ramen.. Någon som har en lösning på detta? Har redan bytt bak från 11-50 till 10-52..

storleksråd Orbea oiz
Uppdatering 2, Fått mig några asfaltsrundor nu och överlag väldigt nöjd. Sadelstolpen åkte ner allt som gick för att få rätt höjd för mina ben (89cm). Fick dock ett problem. Cykeln är alldeles för snabb :-) och jag behöver mer moment. Köpte ett 34T drev som skulle monteras, men med nya drevet på så skaver det i ramen.. Någon som har en lösning på detta? Har redan bytt bak från 11-50 till 10-52..
beroende på hur kedjelinjen ser ut kanske du kan köra ett framdrev med offset

Tillbaka
Topp