Storleksråd shimano-mw80

Storleksråd shimano-mw80
Jag köpte 46 på gamla modellen, den före mw80, minns inte vad den heter. Jag har 45 på vanliga skor och 46 var aningen för litet för att få plats med tillräckligt med sockor. Nu har jag just fått hem ett par MT-91 i strl 47 och det känns mer lagom för vinterbruk.

Storleksråd shimano-mw80
Lägg på två storlekar, det räcker. Jag har normalt 43 och körde med 45 i Shimano vinterskor förut. Nu kör jag Lake och även där är det +2 i storlek som gäller för vinterskorna.

/Leo

Storleksråd shimano-mw80
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg på två storlekar, det räcker. Jag har
> normalt 43 och körde med 45 i Shimano vinterskor
> förut. Nu kör jag Lake och även där är det +2
> i storlek som gäller för vinterskorna.
>
> /Leo

+1

Storleksråd shimano-mw80
Oggler skrev:
> Annars så är de väl billigre på chainreaction?

Tackar!

Fast vågar man lita på irländare i dessa tider? Tidningarna skrev att de hade slut på penningar...

Storleksråd shimano-mw80
Som jag skrivit tidigare i någon annan tråd tror jag det räcker att gå upp en storlek jämfört med vad du har i andra "vanliga" skor. Jag har ett par Shimano MTB skor i storlek 45 som är på gränsen till för små och ett par Shimano LVG skor i storlek 46 som är på gränsen till för stora så antagligen ligger jag mitt mellan storlekarna. Jag köpte MV80 skor i storlek 46 och är supernöjd, man kan ha ett par lite tjockare vinterstrumpor i dom utan problem och dom är så pass varma att du aldrig lär behöva extra strumpor eller raggsockor om du inte är extremt frusen eller ska cykla till Nordpolen.

Storleksråd shimano-mw80
Vilka stora fötter ni har! :)

Jag köpte nyligen ett par MW80 och min erfarenhet är att de har precis samma storlek som alla andra Shimano-skor; de följer de mått som finns i deras storlekstabell.

Jag har 41 i alla Shimanoskor jag provat och de fyra par jag har hemma. Jag valde 42 för vinterskorna bara för att få plats med extra strumpor och det blev kanon.

En storlek upp säger jag.

Storleksråd shimano-mw80
Hade 44 i den gamla modellen (MW-50?), funkade dåligt.
I MW-80 kör jag nu 46 vilket är för stort med en tunn strumpa men det är ju en vintersko, så med en tunn och tjock skidstrumpa är perfekt. Blev inte ens det minsta kall idag i -10.
45:or har jag inte provat utan köpt dem beggade och chansade.
Jag har normalt 43,5-44 i skor dock inga andra Shimano cykelskor att jämföra med.

Edit: stavning

Senast redigerad av en moderator:
Storleksråd shimano-mw80
43,5 på Sidi och 42,5 på Specialized. 45 på MW80 - precis lagom med plats för mellantjocka ullsockar och ändå så man kan vicka på tårna. Köpte till ordinarie pris förra vintern - måste ändå räknas till ett av mina i särklass bästa köp. Hade tidigare föregångaren till MW80 - dels var den modellen smalare och dels köpte jag för små - antagligen mitt sämsta köp någonsin ... Gav bort till min far eftersom han har en storlek mindre fötter så de kom i alla fall till nytta trots allt ;)

Storleksråd shimano-mw80
Cleats till vadå? Själv använder jag Lookpedaler och förväntar mig inte att det ska följa med cleats till det. Tror du att de som använder Crank Brothers, Speedplay eller andra modeller gör det?

Storleksråd shimano-mw80
+2 är nog bra i genomsnitt - men med tanke på att för mig blev det +2.5 jämfört med Specialized och +1.5 jämfört med Sidi kan det ju alltid vara bra med ytterligare referenser ;)

Storleksråd shimano-mw80
Supersonic skrev:
> Cleats till vadå? Själv använder jag
> Lookpedaler och förväntar mig inte att det ska
> följa med cleats till det. Tror du att de som
> använder Crank Brothers, Speedplay eller andra
> modeller gör det?

Va?? Använder inte alla SPD?

Ok, det var väl en vettigt förklaring då då... Som tur är hittade jag ett par spd-cleats i reservdelslådan! Nu ska "bara" vevlagret komma på posten så jag prova skorna!

Storleksråd shimano-mw80
PerFormance skrev:
> Supersonic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cleats till vadå? Själv använder jag
> > Lookpedaler och förväntar mig inte att det
> ska
> > följa med cleats till det. Tror du att de som
> > använder Crank Brothers, Speedplay eller andra
> > modeller gör det?
>
> Va?? Använder inte alla SPD?
>
> Ok, det var väl en vettigt förklaring då då...
> Som tur är hittade jag ett par spd-cleats i
> reservdelslådan! Nu ska "bara" vevlagret komma
> på posten så jag prova skorna!

Precis! Det borde vara lag på att det kommer upp en stor fet varning när man köper skor och inte har med cleats i varukorgen. Skandal är vad det är.

(Men jag är inte bitter. Jag hittade också cleats i reservlådan :-)

/* Jörgen */

Storleksråd shimano-mw80
2 storlekar+ är nog ett måste om man vill ha det varmt, använder stl 45 normalt o köpte 46 o det bleiv lite trångt, funkar nog bra som höst o vår sko, om jag inte säljer de.

Storleksråd shimano-mw80
Svårt val mellan 43 och 44: Går man efter shimanos storleksguide ska jag ha 43, går jag efter Happy ska jag ha 44... Alla som köpt 2 storlekar större kanske bor i norra Sverige där det är kallare än här där jag bor; mitten av Skåne? Men större är nog bättre än för små (eller inte ;)

Storleksråd shimano-mw80
Royal T skrev:
> Svårt val mellan 43 och 44: Går man efter
> shimanos storleksguide ska jag ha 43, går jag
> efter Happy ska jag ha 44... Alla som köpt 2
> storlekar större kanske bor i norra Sverige där
> det är kallare än här där jag bor; mitten av
> Skåne? Men större är nog bättre än för små
> (eller inte ;)

Bor i Göteborg, +2 här också på vinterskorna. :-) +1 på sommarskorna.

Men om du endast ska använda ett par tunna strumpor i vinterskorna så funkar det säkert med +1. Jag kör med dubbla strumpor och då oftast också SealSkinz.

/Leo

Storleksråd shimano-mw80
Shimano SH-MW81 verkar ersätta MW80 och jag är lite sugen att skaffa mig ett par vinterskor. Är shimanoskorna fortfarande(?) mest prisvärda eller finns det andra alternativ för säsongen?

Storleksråd shimano-mw80
Jag skaffade ett par Northwave Celsius Arctic GTX http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57565 inför vintern och har använt dem några gånger nu.
Verkar vara riktigt bra kvallitet och de verkar vara riktigt varma.
Dagens happytur avslutades i ca 4 grader och vi körde i ganska mycket lera / vatten,
fötterna var nästan för varma och helt torra. Hade ett par Sealskin strumpor iof.

Tittade lite på Shimano MW81 innan jag bestämde mig men det verkar som att de inte åtgärdat
sömmarna som både jag och Poolis haft problem med på våra mw80 så jag valde annat märke.
Ville också ha ett par varmare skor eftersom jag tyckte att mw80 skorna inte riktigt höll
när temperaturen kröp ner under -10 grader. :)

Storleksråd shimano-mw80
Jag kommer i första hand köra där det är torrt så första hand är det värmen jag är ute efter. Men släpper skorna in vatten så är ju värmen förstörd så det låter ju inget vidare ändå för min del. Blir det för galet kallt i skorna kan man ju alltid dra över ett neoprenskydd från biltema, så länge de är torra...

hansson, vad har det varit för fel med sömmarna på shimanoskorna? Det var nytt för mig..

Storleksråd shimano-mw80
Andematt, har du sett mina vinterskor? Jag är föregångaren till Northwave Celsius Arctic GTX och de är riktigt varma och mysiga. De är också helt vattentäta. Funkat att gå och stå i vatten utan att det går in i skon.

Då till nackdelarna.
*På mina av äldre modell finns inget vattenskydd runt fotleden. Det verkar har gjorts om på senare modeller för mina fylls helt enkelt med vatten ovanifrån.
*Det är mkt foder på insidan som suger åt sig vatten och eftersom vattnet inte kommer ut så...

Storleksråd shimano-mw80
andematt skrev:
> vad har det varit för fel med sömmarna
> på shimanoskorna? Det var nytt för mig..

Mina gamla Shimano MW-02 sprack i sömmen på insidan som gneds mot vevarmen. De gick sönder inom ett år efter inköp och då användes de ju bara höst/vinter. Försökte få det på garantin men det nobbades av just anledningen att de nötts mot vevarmen.

På mina MW-80 som ändå är större i storlek har jag inte sett samma problem men det kanske kommer.. =)

Storleksråd shimano-mw80
Även jag börjar bli lite frusen om fossingarna. Jag funderar på det här med att det är lämpligt att gå upp 2 storlekar från sommarskorna. Mina shimano sh-m070 har storlek 47 och passar precis. Det går inte att få på sig tjocka strumpor i dem.

47+2 = 49. Jag hittar inte MW-81 i storlek 49 någonstans. Med tanke på att 47:orna är på gränsen redan så undrar jag om det är dumt att postorderköpa MW-81 i strlk 48. Vad säger experterna?

Mina SH-M070 är många år gamla. Storlekstabellen kanske har ändrats?
Edit: Jag mätte innersulan. Den är 30.5 cm från häl till tå, vilket enligt Shimanos tabell motsvarar 48. Men det är kanske inte innersulan man ska mäta?

Senast ändrad:
Storleksråd shimano-mw80
Fått svar från Shimano att MW-81 inte tillverkas i storlek 49 :(
Frågan kvarstår, ska jag våga köpa 48 (se föregående inlägg)?

Storleksråd shimano-mw80
Vad jag har hört så ökar stl med en hel centimeter mellan 47 och 48(de sa så på cykelcity i Lund). Jag har ett par shimano i stl 47 och ett par i 48, fast av olika modeller, och det där med en centimeter verkar stämma.

Storleksråd shimano-mw80
Om jag har stl 46 i vanliga skor och 48 i shimano-skor, vad ska jag då ha för storlek i Northwaves vinterskor? Vad är det för skillnad på Celsius Arctic GTX, Celsius GTX och Fahrenheit GTX? Mina fötter är riktigt frusna av sig...

Storleksråd shimano-mw80
Faceplant skrev:
> Farenheit är lvgskor och celsius är för mtb.
> Arctic GTX är gissningsvis varmare än GTX.

I see, tackar, har du koll på hur det är med storlekarna med?

Storleksråd shimano-mw80
Mycketvillhamer skrev:
> Faceplant skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Farenheit är lvgskor och celsius är för mtb.
> > Arctic GTX är gissningsvis varmare än GTX.
>
>
> I see, tackar, har du koll på hur det är med
> storlekarna med?
Nix, men om man läser kommentarerna på wiggle verkar konsensus vara en storlek större än vanliga skor. Jag tror jag chansar på det.

Storleksråd shimano-mw80
Oj, nu är det svårt, en eller två storlekar större. Verkar vara lite skilda bud. Jag lutar nog åt två storlekar större. Många som var nöjda med det och det var dessutom någon som skrev att 45:orna var lika stora som shimanos.

Storleksråd shimano-mw80
Efter lite mätande av shimanoskor och tittande i northwaves storlekstabeller blev det ett par 47, verkar som att de ska motsvara shimanos 48. Beställde från wiggle och koden EXTRA10-100 ger fortfarande 10£ rabatt.

Tillbaka
Topp