Storm City från 2017

Storm City från 2017
Skall idag besöka en liten lokal cykelhandlare i Malmö som annonserar ut en Strom för 6000:-
Som alltid ser det bra ut på bild men vad skall jag noga kontrollera?
Vad jag kan se på bilden är den utan en massa extra tillbehör förutom att förre ägaren har investerat i hydrauliska bromsar. Batteriet annonseras som 10AH och är tre år gammalt.
Prisbilden är jag mycket osäker på, en ny kostar ca DKK 10 000 enligt Stroms hemsida.
Ni som kan, hjälp mig i mitt försök till ett bra köp. Min gamla trotjänare byggd av Pedalatleten i Köpenhamn för ca 20 år sedan kommer naturligtvis att leva kvar. Både "Atleten" som hustrun kallar den och undertecknad är till åren, själv (73 vårar) och Atleten kommer fortsättningsvis att användas i Malmös stadstrafik. Tanken med elcykel är att fara ut på längre turer ner mot Skanör och Falsterbo och som alla vet har vi enbart motvind här nere i Skåne.
Ludde
 

Tompot

Medlem
Storm City från 2017
Dels är det en billig cykelmodell med motor i bakhjulet.
Det är en mindre sofistikerad motortyp som också drar mer energi eftersom den inte kan nyttja växlarna till att gå med ett bra varvtal.

Sen är batteriet på tok för litet om du ska ner till Falsterbo från Malmö, det är 3 mil enkel väg. Skulle tippa på att du kommer 3 mil med det där batteriet på den där cykeln.

Skulle försökt hitta en cykel med motorn i vevpartiet (s.k. mittmotor) samt med 500 Wh batteri (ca 14 Ah). Då har du en rimlig chans att klara 3 mil fram och tillbaks.
 
Storm City från 2017
Hej
Tack för dina synpunkter.
Jag tar det till mig. Det är inte aktuellt för mig att enbart använda el vid mina turer utanför Malmö. El kopplar jag in vid sega backar eller när motvinden blir för hård.
Cykelturerna är ett komplement till gymmet då jag även eftersträvar kondition och inte enbart styrka.
Återkommer till forumet när jag har mer erfarenhet av el cykling.
Ludde
 
Storm City från 2017
Priset hade gått upp över natten och närmade sig 8000 kr
Förhandlade ner priset till 5500 kr då jag pekade på felaktigheter i annonsen.
Cykelhandlare vek ner sig omedelbart. Nu har jag beställt ett nytt batteri 14Ah tillsammans med pakethållare och rejält lås från Strom i Glostrup.
Jag vet att jag blev varnad för navdift men som en första elcykel tycker jag att den är prisvärd. I övrigt är cykeln mycket välskött utan några som helst skavanker.
Ludde
 

Tompot

Medlem
Storm City från 2017
Lycka till, vad roligt det ska bli för dig att testa på detta.
Hör av dig i tråden med dina erfarenheter. Det är inte bästa cykelsäsong nu precis men det går fort mot bättre tider.
 

rois

Aktiv medlem
Storm City från 2017
Se till att batterierna är uppladdade till ca 50%. Om batterierna är nära fullt/tömt tillstånd degenereras de snabbare.
 
Storm City från 2017
Nu har jag fått mer erfarenhet av min Ström el cykel.
Mycket nöjd än så länge. Service och underhåll med bl a nya hydrauliska bromsar (fantastisk skillnad) Ny kedja och växelkassett gör att cyklingen har blivit smidig.
Ingen kedja som hoppar av eller växlar som missas i kritiska ögonblick. Nytt batterilås eftersom någon hade försökt att stjäla batteriet. Trista typer men så är det att bo i Malmö. Lite High Chaparral runt centrum. Har lärt mig att ta batteriet med mig när jag behöver lämna cykel på stan när jag handlar. Har investerat i kombinationslås från ABUS. Rejäla ting som inte kan brytas så lätt.
Nackdelar: Fortfarande ett dåligt batteri. Ström har problem med leveranser av det "stora" batteriet 14AH p g a
Covid-9.
Hoppas på leverans så snart det fylls på i deras lager. Behöver demontera kedjeskyddet idag är nämligen väldigt trött på det oväsen från kedjan när växlar och trampar på sjunde växeln eller ettan.
Lite pill men jag har verktyg för ändamålet. Vill även ge Ström beröm för deras support och varulager.
Det kostar men produkterna är super tycker jag.
:sneaky:(y)
Ludde
 
Senast ändrad:
Storm City från 2017
Det har gått en månad sedan min senaste betraktelse i slutet av Maj.
Kedjeskyddet är demonterat sedan en sedan en tid tillbaka och jag njuter av att det inte skramlar när jag kör på högsta växel. Men det finns alltid ett men med när du är ute och cyklar. Utan förvarning slutade elmotorn att knuffa på i en väldigt brant och lång uppförsbacke. (vi har sådan i Skåne)
Min display blinkade frenetiskt och strömuttaget var utan pardon låst i nr 5 m a o det högsta för motorn som var död.
Skam den som ger sig, jag trampade på och kom uppför backen något andfådd men upp skulle jag.
Jag tog mig en funderare och tänkte att det kan vara glappkontakt. Det brukar vara att minus sidan i regel som tappas bort. Men nej allt var som det skulle och inga kablar var slitna eller trasiga. Batteriet sattes tillbaka på sin plats och si allt återgick till det normala. Glad i hågen for jag vidare.
Väl hemkommen hände det igen, cykel parkerades och någon lätt svordom kom säkert över mina läppar.
Ström DK (leverantören av support och delar) kontaktades via messenger.
Supporten vänliga som alltid hade inte hört om problemet tidigare utan förslog diverse inköp för x antal tusen Danska kronor. Jag kände inte för att spendera dess DYRA penningar utan började med att plocka sönder drivlinan för att mäta om ström kom fram eller inte. Det visade sig att trots att batteriet är fulladdat fick inte elmotorn en enda ynka volt.
Då gick det upp ett ljus för gubben, är det glappkontakt i batterilådan. Lyckan blev fullständig när jag såg att batteriet visade sig ca 2 mm för kort för att passa 100%. Jag skar till en kvadratisk gummipuck på 3 mm fäste pucken i batterilådans bakkant och rackarns det var exakt vad som behövdes för att återställa strömförsörjningen.
Nu fungerar allt som det ska igen och tänk vad 2 mm kan ställa till med.
Lång historia som kunde göras kortare men jag har nu lika mycket "flow" som min cykel.
All the best
Ludde
 

Idoru

Aktiv medlem
Storm City från 2017
Härligt att läsa, både att du är nöjd och om din jakt på felet du åtgärdade.

Jag cyklade själv på en Batavus med navdrift lite grann via jobbet för ett antal år sedan och har nyligen köpt mig en med mittmotor för pendling. Den jag trampar på nu tar mig 7-8 mil ToR, så jag investerade en del för att få en som höll för syftet, och måste säga att det känns bra.

Största skillnaden jag märker av beträffande motorn är hur cykeln beter sig. Navmotor upplevde jag mer likt moped, medan mittmotorn snarare är lite extra benmuskler i min mening. Sen är det i slutändan en fråga om när man vill ha in elassistansen, själv håller jag den gärna låg annat än i just motvind och uppförsbacke, men då är det gott att ha 🙂
 
Storm City från 2017
Härligt att läsa, både att du är nöjd och om din jakt på felet du åtgärdade.

Jag cyklade själv på en Batavus med navdrift lite grann via jobbet för ett antal år sedan och har nyligen köpt mig en med mittmotor för pendling. Den jag trampar på nu tar mig 7-8 mil ToR, så jag investerade en del för att få en som höll för syftet, och måste säga att det känns bra.

Största skillnaden jag märker av beträffande motorn är hur cykeln beter sig. Navmotor upplevde jag mer likt moped, medan mittmotorn snarare är lite extra benmuskler i min mening. Sen är det i slutändan en fråga om när man vill ha in elassistansen, själv håller jag den gärna låg annat än i just motvind och uppförsbacke, men då är det gott att ha 🙂
Även jag är sparsam med elen och använder el endast då det blir för motigt då vinden på skåneslätten sliter i cykeln och backen blir för brant.
Ludde
 
Storm City från 2017
Idag gick det riktigt åt pipsvängen. Blöta brunnslock är livsfarliga. Jag får skylla mig själv.
Hustrun och jag var på tur med våra cyklar, hustrun på en vacker långfärdscykel och undertecknad på min Ström City Bike. Våra döttrar har nämligen köpt en kolonilott lite utanför Malmö och vi skulle överraska med gott bröd och hemmagjord jordgubb/rabarbermarmelad. Vägen gick genom ett somrigt Malmö ut mot Klagshamn m a o livet lekte.
Nåväl, nästa framme vid kolonin försvann min cykel under mig och jag stöp i backen med en smäll. Smällen som jag inte riktigt förstod, var när min Hövding 2.0 utlöstes och tur var väl det att jag hade denna livförsäkring för utan min Hövding hade jag inte skrivit dessa rader. Folk rusade till och jag och något omtumlad blev väl omhändertagen med plåster och sårrengöring och annat som hör till. Får lite att förklara för barnbarnen om varför morfar har så många plåster på händer bl. a. Allt har gått bra med lite ömhet här och där som går över vad det lider.
Brödet var gott även marmeladen. Om någon läser dessa rader och inte använder hjälm eller annat skydd för huvudet rekommenderar jag varmt att investera i något som skyddar det mest ömtåliga vi har. När det händer går det otroligt fort. Brunnslocket var fuktigt, någon hade säkert tvättat sin bil, och jag missade det fuktiga då jag såg mig om inför svängen. Borde kanske skaffa en backspegel.
All the best
Ludde
Hövding.JPG

Hövding med blodstänk och allt.
 
Senast ändrad:
Storm City från 2017
Som jag tidigare nämnt har jag haft lite problem med att min elmotor slutar fungera och det händer naturligtvis när jag som bäst behöver hjälp. Problemet har jag ventilerat med ett par cykelreparatörer som specialiserat sig på just elcyklar.
Svaren jag fått har varit att "lämna in cykeln så får jag se vad jag kan göra" och när jag frågat vad en felsökning kostar har jag fått svar "det beror på felet". Skam den som ger sig. Efter att ha letat som en galning på bl. a Internet har jag hittat hur felet skall åtgärdas. Elmotorn tror att jag bromsar (hydraulisk broms fram och bak) när jag inte gör det.
Problemet löses med en enkel justering av magneten i respektive handbromshandtag. Det finns en liten 7 mm justerskruv på varje handtag. När felet "error 25H" visas i displayen skall man koppla bort först den ena kontakten sedan den andra for att konstatera vilken handbroms som påverkar motorn. Det kan naturligtvis vara båda som behöver justeras men i mitt fall var det den vänstra, felkoden 25H slocknade när jag kopplade bort den vänstra handbromsen. Efter stängt av batteriet och satt på det igen justerade jag "skruven" och problemet var löst för denna gång i alla fall.
Internet är inte att förkasta trots allt skräp som dyker upp där när du som minst anar det.
I mitt fall blev det lite surfande och en "gratis" reparation.
All de best
Ludde
1595277648557.png
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer