Största cykelbara stigning i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare jea
  • Start datum Start datum

jea

Ny medlem
I somras cyklade jag en tur på landsväg i Californien och cyklade då i en stigning med höjdskillnad på ca 400m på ca 15 km (dvs inte särskilt brant men uppför under en lång sammanhängande tid). Nu när jag är hemma igen så inser jag att det är nog inte så många ställen i landet där man kan cykla med samma höjdskillnader. OM man bara räknar sträckningar som går i Sverige (och därmed utesluter rutter som startar i Norge som tex Narvik- Riksgränsen, Mo I Rana-Hemavan, och Stjördal-Storlien) var finns då sveriges största cykelbara stigningar? Dels med racer (krav asfalterad väg i hyfsat skick) och dels med MTB (krav cykelbar stig)?

Kolla in appen strava, där kan man i alla fall sortera segment enligt kategori. HC kat exempelvis. Kan ge en fingervisning om var stigningar finns.

Ullådalsbacken i Åre är nog det längsta jag kört, men lär väl finnas betydligt värre här och där norröver.

Asfalterade vägen upp på Dundret i Gällivare är 5,3km med stigning på 370 m är en av de värre backarna. Under jord finns vägar till gruvan i Kiruna vilket borde var stigning på 1365m, längd okänd. Vet ej om det är asfalterat. Dock får man väl knappast cykla där i alla fall.

Fy fan va grymt det hade varit att ha en LVG-tävling där man cyklar i en gruva! Bergstempo med start på botten, något för Tour of Jämtland?

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Man har haft ett par tempolopp i en gruva här i
> Sverige men jag hittar ingen video med det, gör
> någon annan det?

Tjena!

Jopp, i Oskarshamn..

På endurotävlingen i Åre så var den längsta klättringen vi gjorde ca490höjdmeter och 6km lång.
Efter grusvägen då, men det va jobbigt

Kneecap skrev:
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man har haft ett par tempolopp i en gruva här
> i
> > Sverige men jag hittar ingen video med det,
> gör
> > någon annan det?
>
> Tjena!
>
> Jopp, i Oskarshamn..

Ärligt? Detta verkar så himla häftigt. Varför berättar ni inte mer? Vem vann? Hur långt körde man? När? Varför fortsätter man inte?

Om jag inte missminner mig så var det ngt slags lopp som anordnades i Äspölaboratoriets test gruva (eller vad man nu ska kalla den) av SKB...

Har googlat på det men inte hittat ngt som tyder på att de fortfarande kör det hela... Gick på lucia om jag inte har fel för mig.

Om man kör Ullådalen och copperhill men också undersåker upptill avfarten mot ottsjö får man en mkt trevlig tur med tre rejäla stigningar

Såhär på rak arm, på mtb är den längsta jag kan komma på Låkta anhalt på runt 485möh till Låktatjokka fjällstation 1228möh borde ge runt 748hm rätt teknisk men fullt cyklingsbar stig, tror sträckan är runt 8km.

Men kan man verkligen cykla hela den sträckan Luthman? Jag minns inte helt 100, men hade för mig att det var iaf ett parti jag puttade/bar, efter det flacka partiet i mitten, när man kör upp där klapperstenarna börjar på riktigt.

Miss Lycka skrev:
> Sälen by och förbi Högfjällshotellet är väl
> en dryg mil?

11 km / 410 hm om man kör gamla vägen upp så det blir extra bra stigning

Kan ju tipsa om en webbtjänst jag ramlade på tidigare i sommar som kan vara användbar när man kikar på stigningar: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx
På fliken "Map" kan man rita in en cykelsträcka och sen får man en höjdprofil på fliken "Summary". Nu är väl Googles höjddatabas som man använder inte särdeles exakt men man får en uppfattning om hur mycket det stiger åtminstone.

Tillbaka
Topp