största drev på 2 delad XT-vev är nu 40 taggar bara?

gormomtb

Medlem
Hej...

Skulle beställa nytt XT 2-delat vevparti idag och såg att det största drevet var på max 40 taggar.

Är lite osäker på att köpa det nu, är inte 40 lite litet?

Är ingen kadens kung och jag vill inte veva ihjäl mig om jag kör långlopp eller cykel vasan.

Vad kör ni på? Tycker ni 40 är för litet eller är det bra?

Tyck till.

Mvh Gormo

Ska försöka testa någon cykel med 40 drev.

Jag brukar ligga på typ 90 kadens så det vore kul att veta vilken hastighet man skulle komma upp i då.

Jag var själv lite fundersam men köpte ett med 40T. Kört ett pass på fornstigen Ekerö och det var så jäkla juste med 40 klinga. Inga växlingar fram förutom på mycket branta backar.

Jag tror du kommer bli positivt överraskad precis som jag.

Ifall du tycker att utväxlingen är för klen kan du köpa nya klingor men du ska ha mycket krut i benen eller bygga en grusvägs-raket för att 40 inte ska räcka...

Jag 40 11-34 och tycker det funkar perfekt på alla typer av tävlingar. Riktigt gott att slippa växla fram. Till nästa år blir det nog singelklinga (40t) för att spara vikt :)

Hej hej igen.

Det blev beställning på en XT vev med 40 klinga och ett set av dom nya XT bromsarna.
Det vore ju gott om man kunde klara strupen här i skövde på stor klingan till våren.

Tack för alla svar.

Du kommer (förmodligen) att trampa ur på en och annan asfaltsutför på Cykelvasan, men det går att överleva och det finns andra fördelar med att ha en mindre storklinga, som nämnts ovan...

Kör själv 40/26T och i komb med 11-36 kassett betyder det att 40T kan användas 95% av tiden på långloppen. Suveränt helt enkelt.

ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kommer (förmodligen) att trampa ur på en och
> annan asfaltsutför på Cykelvasan, men det går
> att överleva och det finns andra fördelar med
> att ha en mindre storklinga, som nämnts ovan...

Släng på en 42t på cykelvasan så är det lugnt.

Jag bytte nyligen till 2-delat XT med 40 fram. Är också orolig om det kommer räcka med det visar sig på första långloppet, räcker det inte får man köpa en större klinga helt enkelt.

Nedför i klunga går det ju betydligt fortare än 40km/h... tur att man är en hlgkadensare =)

Tillbaka
Topp