Största drev på Nexus 8?

dabac

Aktiv medlem
Största drev på Nexus 8?
Hej Happy,
Jag har en bekant med en cykel där han bytt från utanpåliggande växlar till ett Nexus 8 nav. Men med tilltagande ålder (och vikt) så skulle han vilja ha lägre utväxling. Och cykeln har redan ett 22T drev.
Jag hittar inget användbart större drev för Nexus. Finns det ngt annat som kan passa?
Tittade på ett för Inter-5 nav som såg hyggligt likt ut med 27T. Dock med 6 invändiga ”flikar” för att greppa navet istf 3. Men det finns ju filar o Dremel.
Jag är inte orolig för vridmomentsbegränsningen för navet då han har kvar originalklingan fram på 48T.
Byta klinga vevparti vore trevligt att undvika då det är en äldre liggcykel med ganska speciell vevlagerlösning.

Största drev på Nexus 8?
det var kanske ett sånt här 27t du såg? borde vara problemfritt slipa bort varannan fästklack.

BF2CDC81-F151-4B35-8CCA-B552583BF327.jpeg

nöjer han sig med 24 finns t ex detta.

Största drev på Nexus 8?
det var kanske ett sånt här 27t du såg? borde vara problemfritt slipa bort varannan fästklack.

Visa bilaga 429491
Jag tror 27T skulle vara en lagom ökning.
Och ja, det är ett sånt drev jag tittat på.
Det VERKAR ju som om det skulle passa med varannan flik bortslipad.
Men det här är ju cykelbranschen vi pratar om.
Det skulle ju inte vara första gången den har tagit fram till förvillelse lika delar som ändå är tillräckligt olika för att inte vara kompatibla.

Största drev på Nexus 8?
Tror tyvärr inte ett byte från 22-24 skulle ge det önskade resultatet. Han säger att han vill ha det ”en växel lägre”, och då är 2T nog för litet.
Men tack för erbjudandet.

Håller med. Max man kan får från Shimano verkar vara 23t. Jag har en Sram automatix som är kompatibel och max 24t. Tror inte att det finns större utan mekkande.

Största drev på Nexus 8?
Väcker liv i tråden! Jag har en NEXUS CS-C7000-nav på min elcykel som tar drev som har 6 st ”piggar”. Det verkar dock vara helt omöjligt att hitta 24T-drev (till en rimlig peng på en hundralapp). De få säljarna som påstår ha den i lager vill ha drygt 400kr i skrivande stund.

Någon som har en liggandes eller har bättre Google-skills än undertecknad?

Senast ändrad:
Största drev på Nexus 8?
Väcker liv i tråden! Jag har en NEXUS CS-C7000-nav på min elcykel som tar drev som har 6 st ”piggar”. Det verkar dock vara helt omöjligt att hitta 24T-drev (till en rimlig peng på en hundralapp). De få säljarna som påstår ha den i lager vill ha drygt 400kr i skrivande stund.

Någon som har en liggandes eller har bättre Google-skulle än undertecknad?
23verkar var den största https://www.bike24.com/p2138135.html

Största drev på Nexus 8?

Någon som har en liggandes eller har bättre Google-skulle än undertecknad?
24t 6 klackars för en hundralapp kan du fortsätta drömma om att hitta (inte elakt menat) shimanos rek.pris på dessa va sist ja kolla 499:- ink moms
24t 3 klackars går nog hitta billigt men kommer inte hålla lika länge på elcykel (3 klackars slits oftast ut i klackarna på elcyklar därav shimano släppte det uppdaterade elcykelnavet med 6 klackar för de ska hålla bättre för påfrestningen

Största drev på Nexus 8?
?

Bike-discount skriver 13 euro rek, priset 8 euro. Men är inte på lager just nu.
ja söker du runt kan du hitta massor med sidor med gamla listpriser men ej i lager... är ju ett av webbutikers äldsta knep att locka in klick på sidorna.... o visst de går hitta drevet i holland för 235:- dock med 180:- fraktkostnad hos dom handlarna dom som köpt in dessa innan shimano tokhöjde prislistorna på vissa delar..

Största drev på Nexus 8?
Tack för alla svar!

Jag lutar att jag köper varianten 23T med tre klackar och ”call it a day” trots att den kommer sitta på en elcykel.

Tänker jag fel?

Största drev på Nexus 8?
Tack för alla svar!

Jag lutar att jag köper varianten 23T med tre klackar och ”call it a day” trots att den kommer sitta på en elcykel.

Tänker jag fel?
Att öka från 22T till 23T ger ganska lite, ca 5%. Och det är lär vara mindre än alla förekommande steg mellan två närliggande växlar i navet. Jag tror att det inte kommer att märkas så mycket.
Kanske en kombination med byte av klinga (fram till mindre) och drev bak kan hjälpa. Bara en reflektion.

Största drev på Nexus 8?
Att öka från 22T till 23T ger ganska lite, ca 5%. Och det är lär vara mindre än alla förekommande steg mellan två närliggande växlar i navet. Jag tror att det inte kommer att märkas så mycket.
Kanske en kombination med byte av klinga (fram till mindre) och drev bak kan hjälpa. Bara en reflektion.
Jag går alltså från 24T med sex klackar till 23T med tre klackar. Utväxlingen är jag inte ett dugg orolig för, snarare kompatibilitet i klack-frågan.

Största drev på Nexus 8?
Jag går alltså från 24T med sex klackar till 23T med tre klackar. Utväxlingen är jag inte ett dugg orolig för, snarare kompatibilitet i klack-frågan.
Ok, men av ditt första inlägg så framgår det att du/ni går från 22T till något annat. Men det sitter kanske 24T på!?

Största drev på Nexus 8?
Jag kan avslöja att den med tre klackar inte passar den med sex klackar. De har helt olika innerdiameter. Se nedan.

IMG_5544.jpeg

Tillbaka
Topp