[Strava] Är det skillnad på mobil vs. dedikerad gps?

durietz sa:
Nu är det ju inte riktigt som ni beskriver med hur Strava beräknar tider på segment. Dom gör på bästa sätt med den data de får in. Dvs att för start och slut på segment så interpolerar den punkten för när man passerade genom att beräkna trolig tid mellan gps-punkterna som finns loggade. Felmarginalen ligger i att du inte nödvändigtvis haft konstant hastighet mellan gps-punkterna och att gps-punkterna inte är exakta, vilket också gör att Strava måste tillåta visst "område" för vad som är start och stopp på segment. Det är absolut inte pålitligt, men det är det bästa Strava kan åstadkomma med datan som finns att tillgå. Men som Makten säger så är det ändå förvånansvärt konsekvent i mätningar trots alla felmarginaler.

Kanske är det så nu, men för ett par år sen: absolut inte!

Om segmentet dessutom har många och tajta svängar "tillåter" matchningsalgoritmen rätt friska genvägar. Som det är nu tycker jag vissa Strava-segment i skogen funkar rätt kass eftersom resultatlistan både kan innehålla dem som kört en annan väg (både längre och kortare) än segmentets sträckning. På vägen håller man sig ju oftast mer naturligt på vägen...

NLC sa:
Makten sa:
NLC sa:
Min poäng var snarare att korta (och långsamma) nedförssegment inte riktigt fyller någon större funktion som jag ser det. Då kan man lika gärna kasta mobilen/GPSen och ser vem som kom "först".

Du har uppenbarligen aldrig cyklat i skogen.

Stora ord. Kolla min Strava-profil om du undrar ;-)

Jag kan rimligen inte se din Strava-profil eftersom jag inte vet vad du heter, men du har rätt, det var "stora ord" och ett onödigt påhopp. Dock trodde jag faktiskt det; att du inte cyklar i skogen, med tanke på vad du skrev. Jag ber om ursäkt och hoppas att du ändå förstår hur jag menar:-)

Men det kanske beror på var man cyklar också. Häromkring är alla nedförssegment korta, även om just det jag visade är ett av de allra kortaste. Man får helt enkelt köpa att loggningen är osäker, eller som jag bara tycka att det är en kul grej att det faktiskt går att logga, trots att tillförlitligheten är dålig.

Edit: Sravfnel.

Senast ändrad:
Aijt, sett vad du menar och visst är det den lokala terrängen som avgör hur långa nedförs- (och uppförs)backar som bjuds.

Samtidigt ser jag inte riktigt poängen i att ha KOM över korta och långsamma nedförskörningar (ungefär som att det blir lite fånigt skapa skogssegment uppförs där det går snabbare att springa), men det är ju mest min åsikt.

Bjussar på länken till Strava i min profil (och här) https://www.strava.com/athletes/162771, men ska sanningen fram är jag nog mer av ett XC-svetto än en trenduromulle.

Tillbaka
Topp