Strava

Strava
Är väl även så att olka GPS-chip har olika "noggrannhet" i brist på bättre ord. Köpte en Samsung Galaxy Watch, den har Strava inbyggt. Den fick ihop 2.2 km löpning på 10, telefonen grejade 9.6 och Polarklockan 10.1. Att dom inte visar samma är nog inte mycket att göra åt, man får välja en som är "facit" som man kör på. Äldre versioner fungerar sådär tyvärr, gäller nog både Android och ios.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
när det gäller distans så är det väl inte bara noggranhet hos GPS utan antalet punkter. Vilket jag tror har mer med battari att göra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Strava
Min Androidklocka loggar alldeles utmärkt, låter konstigt att Samsungs skulle vara sämre (även om de kör ett annat OS). Testa att starta om klockan och i värsta fall nollställa, det har jag behövt göra någon gång. Nått var knas.

Strava har ju lanserat en ny finess (tror jag) med rekommendationer, under Explore (verkar bara finnas i telefonen?) och Explore Routes kan man få förslag på rutter för löpning och cykling, antagligen baserat på heatmap. Har testat lite och det är rimliga och bra förslag i min hemtrakt tycker jag!

Antagligen mest användbart när man är på resa dock, så det är ju lanserat i lite fel tid. Men det var inte så lätt att veta för dem..

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
Om du har en iPhone SE så var det ju ett tag sedan du bytte antar jag..

Tyvärr svårt att göra något speciellt åt dåligt fungerande app:ar om man nu inte råkar hitta något på deras support-forum. Det man kan prova att göra är en återställning/nollställning av telefonen så man blir av med allt gammalt skräp och app:ar som inte används. Men jag skulle inte ha några större förhoppningar om att det löser problemen. Om du hittar en version av av iOS och Strava som fungerar stabilt så kanske du ska låta bli att uppdatera.
Den har fungerat i princip felfritt i flera år. Bara några enstaka störningar, speciellt om jag fotat med telefonen under rundan. I förrgår diffade stravan 180 meter mot hjulmätaren med magnet över drygt tre mil. Det får man säga är ok.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
Jag har försökt att söka i support-forum mm men hittar inte någon information om vad Strava ev. gör för optimeringar angående detta.
Det finns inbyggt i Garmin Edge att den antingen loggar bara de punkter som verkligen behövs (standardinställning), eller att den loggar precis alla punkter. Undrar om det gör skillnad i noggrannheten, för ibland tycker jag min nogrannhet är skrämmande dålig. Kan följa en cykelbana men ändå ser det ut i Strava som jag cyklat 15 m parallellt bredvid :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Strava
Nu vet jag inte hur det är med moderna Garminprylar men min frilufts-GPS (e-trex 30) var rätt duktig på att själv bedöma hur många punkter som behövdes. Den är numera rätt till åren men har ändå ANT+-stöd och rejält lång batteritid med AA-batterier, över ett dygn.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
Uppdaterade iOS i alla fall. Och nu verkar telefonen äta batteri.
1. Hur batterikrävande är senaste iOS på min gamla iPhone SE?
2. Funkar Strava om jag har telefonen i strömsparläge?

Spacekitty

Aktiv medlem
Strava
Uppdaterade iOS i alla fall. Och nu verkar telefonen äta batteri.
1. Hur batterikrävande är senaste iOS på min gamla iPhone SE?
2. Funkar Strava om jag har telefonen i strömsparläge?
Alla större uppdateringar äter mer batteri första dagarna pga omindexering av Spotlight och bilder.

GPS är avstängd i strömsparläge.

(Telefonen gör en relativt riktig bildanalys på alla bilder så att du kan skriva in tex cykel och få upp bara cyklar som sökresultat)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
Alla större uppdateringar äter mer batteri första dagarna pga omindexering av Spotlight och bilder.

GPS är avstängd i strömsparläge.

(Telefonen gör en relativt riktig bildanalys på alla bilder så att du kan skriva in tex cykel och få upp bara cyklar som sökresultat)
Så trots att min ”batterihälsa” är nere på 85% och telefonen börjar bli gammal, så kan det bli något bättre om nån dag?

ooms

Aktiv medlem
Strava
Så trots att min ”batterihälsa” är nere på 85% och telefonen börjar bli gammal, så kan det bli något bättre om nån dag?
Vid 85% kanske det börjar bli dags för ett nytt batteri också. Ska tydligen göra underverk för batteritiden. Jag tänker definitivt försöka hålla liv i min SE så länge det går, vill inte ha nån stor blaffa och tänker inte heller betala 5000kr för en ny mobil. Det är trots allt bara knappt 2 år sedan modellen utgick, så helt outdated bör den inte vara ännu. Sedan mår ju miljön bättre ju längre man behåller sin mobil, det slår ganska mycket på en LCA att behålla den i fyra år istf tre, och ännu mer tre år istf två. Och de som byter varje år är riktiga miljöbovar! Men det tänker väl inte kidsen på...

ooms

Aktiv medlem
Strava
Jaså? På en SE? (Enl killen i Apple-butiken måste man skicka iväg den.)
Ja, går du till Apple blir det dyrt. Men telefonen är väl ändå åtminstone 2-3 år gammal och garantin utgången, så då tycker jag man kan köra tredjeparts- eller OEM-prylar. Vet inte var du bor, men kolla ex.vis fixiphone.se eller Teknikmagasinet. Finns andra också. De har dropin, byter på ca 1 timme, och det kostar 299kr för en SE.

robbanj

Ny medlem
Strava
Jag försöker komma igång med min cykling men har lite svårt att hitta bra stigar.
Läste runt lite och tänkte att den här appen/communityn skulle vara ett bra verktyg!

Skulle behöva lite tips och hjälp för att komma igång med Stravan.
Hur laddar man in rutter som andra skapat?
Andra bra tips?
Någon kanske till och med sitter på en skön rutt kring mölndal?

// Ständigt vilsen i skogen.
Hej,
Jag kan tipsa om appen "Trailforks" för att hitta nya stigar och rutter.
Mvh
Robban

moros

Aktiv medlem
Strava
Konstigt, jag har också "Following" och "Klubbar" utöver de övriga vanliga leaderboardsen. Har summit, Android 10, app version 144.12

.A.

Aktiv medlem
Strava
Kan det vara så att varken du eller någon du följer har cyklat segmentet? Om ingen t ex har cyklat ett segment idag, dyker inte Today upp som valmöjlighet.

Andbo0123

Medlem
Strava
Nej, det var ett populärt segment. Men man kan ju köpa olika delar av summit, har kanske inte köpt hela paketet. Har dock haft dessa funktioner fram tills nyligen och de finns som sagt fortfarande på datorn... Mycket märkligt!

Hjulning

Medlem
Strava
Kollega får konstiga värden i Strava. Exempelvis högre snitthastighet än medelhastighet, väldigt olika tider för tid i rörelse och totaltid. I Suunto-appen får han korrekta värden men i Strava ser det ut som på bilden. Någon idé om vad som kan vara orsak?

Bilagor

freddag

Aktiv medlem
Strava
Kollega får konstiga värden i Strava. Exempelvis högre snitthastighet än medelhastighet, väldigt olika tider för tid i rörelse och totaltid. I Suunto-appen får han korrekta värden men i Strava ser det ut som på bilden. Någon idé om vad som kan vara orsak?
provat olika gps-inställningar i klockan? gissar vilt att typ för glesa gps-punkter kan få stravas moving time-algoritm att löpa amok.

DanielS

Aktiv medlem
Strava
provat olika gps-inställningar i klockan? gissar vilt att typ för glesa gps-punkter kan få stravas moving time-algoritm att löpa amok.
Prova att rapportera detta till strava också, det är ju uppenbart att något inte står rätt till..

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Strava
Strava har gjort om sin prenumeration och skit verkar det som, så nu finns det bara en subscription istället för några olika. Hela skiten eller inget, antar jag? Dåligt. Kan inte ens kolla mina tidigare resultat på olika segment längre utan att behöva skaffa prenumeration. Snudd på bojkott nu! :P

gsb

Aktiv medlem
Strava
I appen kan man generera rutter baserat på längd (Explore routes). Finns samma på webb-sidan?
Letat men är notoriskt dålig på att leta (säger frun)!

moros

Aktiv medlem
Strava
Tyckte jag fick nått mail eller notifieringar att nya Route Explorer hade släppts för Web också, men det kanske bara var på g.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer