Strava

m3lk3r

Aktiv medlem
Strava
Idag fick varken jag eller min polare några stravasegment fastän vi cyklade igenom 10-12 st jag brukar få på denna sträcka. En är på en raksträcka som jag tar som transportväg men inte ens den.. Kollade några flybys i skogen och flera st har inte heller fått några segment. Vissa har så det kan vara att de har stängt av segment? Varken jag eller min vän har dock. Lugnt tempo idag men vill gärna se det med för statistiken..
Detta är gbg förövrigt och vädret var tvärdåligt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Strava
m3lk3r sa:
Idag fick varken jag eller min polare några stravasegment fastän vi cyklade igenom 10-12 st jag brukar få på denna sträcka. En är på en raksträcka som jag tar som transportväg men inte ens den.. Kollade några flybys i skogen och flera st har inte heller fått några segment. Vissa har så det kan vara att de har stängt av segment? Varken jag eller min vän har dock. Lugnt tempo idag men vill gärna se det med för statistiken..
Dom kommer om en stund, var lika för oss.

Makten

Aktiv medlem
Strava
m3lk3r sa:
Samma här, i Stockholm. Det är nog nåt tillfälligt vajsing bara.

Screenshot2020-01-11at15.36.22.png

JesperA

Medlem
Strava
Verkar som jag rest tillbaka i tiden idag då jag fått brottas mot teknologin:

Hoppade på motionscykeln häromdagen & eftersom skiten är gammal härk så tog jag fram min Elemnt Bolt för att åtminstone logga tid, rpm & hr, bytte till "indoor" i inställningarna på Bolt:en, allt var frid & fröjd:

Skärmavbild 2020-01-30 kl. 11.39.22.png

Å idag hoppade jag på igen, började veva, men när jag laddade upp träningen till Strava så blev det såhär istället:

Skärmavbild 2020-01-30 kl. 11.39.31.png

Jag insåg då mitt misstag: jag trodde vi levde år 2020 där cykeldatorerna skulle vara smarta nog att spara dom senast använda inställningarna men icke, när jag startade Bolt:en så defaultade den till "Outdoor".

Gjorde vad jag kunde, bytte både till "Kickr" & "Motioncykel" i Elemnt appen på telefonen & sen laddade upp till Strava igen men icke, Strava vägrar byta till "Indoor", t.om ändrade i inställningarna på Strava men:

Skärmavbild 2020-01-30 kl. 11.39.50.png

Det hjälpte inte heller...skiten loggar distans & hastighet osv ändå...Hittade några trådar i deras forum osv att det skulle gå ändra mellan outdoor/indoor men som vanligt är jag blind & hittar inget mer än det jag hittat ovan...

Så, är man körd på Strava om man råkade logga "Outdoor" istället för "Indoor" vid träningen?

JesperA

Medlem
Strava
Är "indoor" fortfarande vald? Det ser ut som "indoor" automatiskt nollställs om "sport" ändras.
Japp, indoor är valt, lyckades få bort kartan tillslut & av någon anledning byttes hastighet ut mot kraft, vilket jag förvisso är tacksam för eftersom jag inte ens är i närheten av den siffran :D

Skärmavbild 2020-01-30 kl. 13.00.00.png

Men, hmm, får väl kanske ladda ner GPX filen, redigera bort positionsdata osv & sen manuellt ladda upp GPX filen då

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Strava
Bara på skoj så kollade jag stravas jobbannonser (sitter på ”andra sidan” så det är intressant att kolla vad SF-företag skriver i sina annonser), och märkte följande:

About Strava

Strava is Swedish for “strive,” which epitomizes our attitude and ambition: We're a passionate and committed team, unified by our mission to build the most engaged community of athletes in the world.

(Källa:https://boards.greenhouse.io/strava/jobs/1892428)

Jag hade ingen aning om att de tog namnet från svenskans sträva.

weldion

Aktiv medlem
Strava
Bara på skoj så kollade jag stravas jobbannonser (sitter på ”andra sidan” så det är intressant att kolla vad SF-företag skriver i sina annonser), och märkte följande:

About Strava

Strava is Swedish for “strive,” which epitomizes our attitude and ambition: We're a passionate and committed team, unified by our mission to build the most engaged community of athletes in the world.

(Källa:https://boards.greenhouse.io/strava/jobs/1892428)

Jag hade ingen aning om att de tog namnet från svenskans sträva.
Varför de inte då en "Motörhead" eller "Mötley Crüe" och döper det till just "Sträva"? Så känns allt mycket mer hårdrock.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Strava
Varför de inte då en "Motörhead" eller "Mötley Crüe" och döper det till just "Sträva"? Så känns allt mycket mer hårdrock.
Själv tycker jag att det ser ohyggligt töntigt utnär anglovärlden sätter umlauts på bokstäver; till och med när det är bra band, typ Hüsker Dü. Så jag är rätt glad att Strava hoppade över det tilltaget.

bellasoda

Aktiv medlem
Strava
Är det någon annan som tappat några mil under "This year: antal km hittills/mål" ?

Jag noterade att jag passerade 100 mils-strecket för ett par veckor sen, men nu så ligger jag nere på 90 igen. Kan det vara så att strava slutat summera aktiviteter som är satta som "private" eller som "virtual"?

Smaland1

Medlem
Strava
Är det någon annan som tappat några mil under "This year: antal km hittills/mål" ?

Jag noterade att jag passerade 100 mils-strecket för ett par veckor sen, men nu så ligger jag nere på 90 igen. Kan det vara så att strava slutat summera aktiviteter som är satta som "private" eller som "virtual"?
Jag vet inte om så är fallet för dig, men för mig hade Strava behållt sådan tid/distans som råkat bli dubbletter (ex. en fil från Zwift och en från Garmin) på mitt konto vilket gjorde att jag tyckte att jag hade lite väl många träningstimmar i slutet på 2019. ”Refreshade” då min statistiskt och voilà så stämde tid/distans med exempelvis TrainingPeaks.
Men är du säker på att den ursprungliga distansen är/var den korrekta så vet jag inte..

bellasoda

Aktiv medlem
Strava
Jag vet inte om så är fallet för dig, men för mig hade Strava behållt sådan tid/distans som råkat bli dubbletter (ex. en fil från Zwift och en från Garmin) på mitt konto vilket gjorde att jag tyckte att jag hade lite väl många träningstimmar i slutet på 2019. ”Refreshade” då min statistiskt och voilà så stämde tid/distans med exempelvis TrainingPeaks.
Men är du säker på att den ursprungliga distansen är/var den korrekta så vet jag inte..
Jag brukar alltid ta bort eventuella dubbla pass. I training calender så lyckas strava summera till rätt. Men det saknas alltså c:a 17 mil till mitt "this year" under profilsidan.

Smaland1

Medlem
Strava
Jag brukar alltid ta bort eventuella dubbla pass. I training calender så lyckas strava summera till rätt. Men det saknas alltså c:a 17 mil till mitt "this year" under profilsidan.
Ja precis!
Det är det jag också gör, men jag har märkt att vissa av dessa legat kvar under "My Stats" ändå trots att aktiviteten som sådan är raderad och detta förblir så till dess att jag tryckt på "Refresh Stats" knappen under "My Stats". Du har ingen annan app för eventuell validering?
En annan tanke;
I "Training Calender" summerar Strava alla typer av aktiviteter, medan det på startsidan enbart är summeringen av cykling, löpning eller simning som visas. Jag har exempelvis 100h i min kalender, men bara 95h på min startsida eftersom i kalendern har även mina 5h gym adderats.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
GPS-hopp.
Kom (hehe...) precis hem från en runda och nu är där en riktig spikrak kråka fram och tillbaka några kilometer. Hur tar jag bort en bit mitt i rundan i efterhand, eller går det ens?

Jag tar en suröl medan jag väntar på hjälp. Se Lagom Kall-tråden. Tack på förhand!

moros

Aktiv medlem
Strava
Ölen är väl slut nu? Vetifan om man kan ta bort en bit i mitten, Strava låter ju en ta bort början och slut. Men om du använder "split" funktionen till att dela upp den i tre rundor, sen raderar du den kassa. Då får du i alla fall två bra rundor istället för en dålig.

DanielS

Aktiv medlem
Strava
GPS-hopp.
Kom (hehe...) precis hem från en runda och nu är där en riktig spikrak kråka fram och tillbaka några kilometer. Hur tar jag bort en bit mitt i rundan i efterhand, eller går det ens?

Jag tar en suröl medan jag väntar på hjälp. Se Lagom Kall-tråden. Tack på förhand!
Min Garmin-klocka gör så ibland, nedanstående (löp-)runda påbörjades och avslutades på samma ställe. Sträckningen på GPS-spåret är ok, tempo, sträcka, tempo osv ser korrekt ut men start och stopp-punkt är helt galet (startade och stoppade på samma ställe vid den gröna punkten).
1584775309186.png

Det ser ut att hända samtidigt som klockan skriver fel tidsstämplar i fit-filen. Ibland visas helt felaktigt tempo under tiden men oftast så visas ett hyggligt korrekt tempo under själva rundan, men sedan ser gps-spåret konstigt ut när jag kommer hem.

I nästa exempel är utseendet på spåret ganska ok men det har skett ett hopp i spåret och nästa sektion ligger några hundra meter öster om det verkliga spåret. Rött spår är vad klockan registrerat och blått är vad jag verkligen sprang.

1584776069364.png

Jag har varit i kontakt med Garmins support om detta men de kan inte hjälpa till och vägrar svara på om detta är en bug i klockans programvara eller inte. De erbjuder mig att skicka in klockan men om de inte hittar något fel så får jag väl förmodligen betala för felsökning vilket jag inte har lust med.

Jag har försökt använda olika verktyg för att justera datat, verktyget som NLC länkar funkar bra för enklare operationer som att ta bort början och slutet eller en vila som inte registrerats korrekt. Men när GPS-datat blir konstigt som i mina exempel brukar det vara svårt att lösa. Jag har provat GPX Editor (https://sourceforge.net/projects/gpxeditor/) men det är väldigt omständligt och svårt att få det helt bra. Jag brukar ta bort rundan från strava och registrera sträcka och tid manuellt, samt lägga med en screenshot av kartan.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
Jag använder appen, på en halvgammal iPhone. Och hoppet blev alltså en rejäl knix mitt i rundan. Har hänt någon gång innan, men inte lika grovt, och nästan alltid i samband med att jag använder telefonens kamera.
2E7868D5-6828-406B-8443-070F00284D01.jpeg

Eddy

Medlem
Strava
Min Garmin-klocka gör så ibland, nedanstående (löp-)runda påbörjades och avslutades på samma ställe. Sträckningen på GPS-spåret är ok, tempo, sträcka, tempo osv ser korrekt ut men start och stopp-punkt är helt galet (startade och stoppade på samma ställe vid den gröna punkten).
Visa bilaga 406767

Det ser ut att hända samtidigt som klockan skriver fel tidsstämplar i fit-filen. Ibland visas helt felaktigt tempo under tiden men oftast så visas ett hyggligt korrekt tempo under själva rundan, men sedan ser gps-spåret konstigt ut när jag kommer hem.

I nästa exempel är utseendet på spåret ganska ok men det har skett ett hopp i spåret och nästa sektion ligger några hundra meter öster om det verkliga spåret. Rött spår är vad klockan registrerat och blått är vad jag verkligen sprang.

Visa bilaga 406776

Jag har varit i kontakt med Garmins support om detta men de kan inte hjälpa till och vägrar svara på om detta är en bug i klockans programvara eller inte. De erbjuder mig att skicka in klockan men om de inte hittar något fel så får jag väl förmodligen betala för felsökning vilket jag inte har lust med.

Jag har försökt använda olika verktyg för att justera datat, verktyget som NLC länkar funkar bra för enklare operationer som att ta bort början och slutet eller en vila som inte registrerats korrekt. Men när GPS-datat blir konstigt som i mina exempel brukar det vara svårt att lösa. Jag har provat GPX Editor (https://sourceforge.net/projects/gpxeditor/) men det är väldigt omständligt och svårt att få det helt bra. Jag brukar ta bort rundan från strava och registrera sträcka och tid manuellt, samt lägga med en screenshot av kartan.
Jag har skickat in min klocka utan att de hittade något fel(ville inte automatiskt ladda upp senaste pass)
De krävde inget för felsökning.
Mvh F

DanielS

Aktiv medlem
Strava
Jag använder appen, på en halvgammal iPhone. Och hoppet blev alltså en rejäl knix mitt i rundan. Har hänt någon gång innan, men inte lika grovt, och nästan alltid i samband med att jag använder telefonens kamera.Visa bilaga 406837
Kameran brukar ju slå igång GPS:n, kanske görs någon "reset" av positionen i samband med det. Eller så går positioneringen över på mobilnätet vid foto? Kanske går att slå av position för kameran om du kan leva med att inte ha GPS-positionen på fotot.

Jag har skickat in min klocka utan att de hittade något fel(ville inte automatiskt ladda upp senaste pass)
De krävde inget för felsökning.
Mvh F
Ja jag skulle precis springa marathon när jag var i kontakt med supporten senast och det var ju inte direkt läge att vara utan klockan.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
min Iphoneapp visar alltid ca 1 km/h lägre snittfart än andra apparater. Båda har autopaus. Felet ökar inte med distansen.

Hur blir det såhär? Går det att göra något?

DanielS

Aktiv medlem
Strava
min Iphoneapp visar alltid ca 1 km/h lägre snittfart än andra apparater. Båda har autopaus. Felet ökar inte med distansen.

Hur blir det såhär? Går det att göra något?
Intressant fråga, man hittar ju lite diskussion om det när man söker. Finns ju en väldigt många olika variabler som kan skilja:

För att göra något åt saken måste man väl först förstå vad som är problemet.

Man kan ju tänka sig att kolla hur GPS-spåren för de olika apparaterna ser ut. iPhonen kanske registrerar längre sträcka pga sämre GPS-signal? Vilket leder till lägre medelhastighet? Skiljer sig sträckan som registrerats?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
Intressant fråga, man hittar ju lite diskussion om det när man söker. Finns ju en väldigt många olika variabler som kan skilja:

För att göra något åt saken måste man väl först förstå vad som är problemet.

Man kan ju tänka sig att kolla hur GPS-spåren för de olika apparaterna ser ut. iPhonen kanske registrerar längre sträcka pga sämre GPS-signal? Vilket leder till lägre medelhastighet? Skiljer sig sträckan som registrerats?
min kamrat med apparat reggade 210,9 km, jag med app 211,7. 800 m skillnad över 21 mil. Han hade åktid 7:06:43 och jag 7:22:06. Det är i åktiden skillnaden ligger. Appenverkar ha skruvat åt autopaus hårt.

DanielS

Aktiv medlem
Strava
min kamrat med apparat reggade 210,9 km, jag med app 211,7. 800 m skillnad över 21 mil. Han hade åktid 7:06:43 och jag 7:22:06. Det är i åktiden skillnaden ligger. Appenverkar ha skruvat åt autopaus hårt.
Ja det är ju svårt att göra något åt mer än att rapportera det som ett problem till strava...tyvärr verkar de inte så responsiva på att fixa saker om man läser runt lite på deras forum.

Ang. autopause i allmänhet så verkar det svårt att få till perfekt, t ex när jag kör mtb går det ju så långsamt att autopause (på min garmin edge) ofta går igång utan att jag stannat. Det påverkar ju att GPS-signal är mer osäker när man befinner sig under träd osv. Då får jag använda manuell paus istället för att slippa det ständiga pipandet. På lvg fungerar autopause som det ska.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
Jag vet att min gamla Garmin 800 har autopaus på 5,5 km/h. Strava anger bara att autopause går igång vid rörelse. Vidare anger Strava-supporten att appen går i spinn när man t ex rör sig inomhus t ex vid fika. Tre innefika igår kan ha ställt till det. Det förklarar dock inte alla turer tär jag har kunnat matcha Garmin och App utan fika men där det ändå skiljer i åksträcka/snittfart.

Det är väl att leva med.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
Oftare och oftare nuförtiden tycker jag Strava (eller telefonens GPS, har en gammal iPhone SE) ballar ur. Små korta hopp upp till någon felkoordinat och tillbaka - eller som idag; när den bara slutade mäta mitt i rundan fastän tiden fortsatte (har alltså inte råkat stänga av den). Såg när jag stannade att den hade slutat mäta sträcka mitt i men fortsatt räkna tid.

Blir det bättre om jag uppdaterar iOS och appen, tro?

DanielS

Aktiv medlem
Strava
Oftare och oftare nuförtiden tycker jag Strava (eller telefonens GPS, har en gammal iPhone SE) ballar ur. Små korta hopp upp till någon felkoordinat och tillbaka - eller som idag; när den bara slutade mäta mitt i rundan fastän tiden fortsatte (har alltså inte råkat stänga av den). Såg när jag stannade att den hade slutat mäta sträcka mitt i men fortsatt räkna tid.

Blir det bättre om jag uppdaterar iOS och appen, tro?
Det kan ju vara att nyare versioner av iOS inte fungerar bra på en så gammal mobil.

Men om det fungerar så dåligt har du väl inte så mycket på att förlora på att uppdatera? Uppdatera en sak i taget (börja med app:en) och testkör sedan så du vet vad som funkar och vad som inte fungerar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
Igår lyckates jag få min gamla 800 och min iPhone-app att visa samma data sånär som på en decimal över 2 tim gruscykling. Då stoppade jag 2 gånger och klev av cykeln en gång. Följer man länken jag hade med ovan är det tydligt att gå in med appen påslagen kan ge ordentlig felvisning. Det stämmer på mig i lördags. De tre fikastoppen ser ut som garnnystan på kartan.

Edit: testandet går vidare

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Strava
Det kan ju vara att nyare versioner av iOS inte fungerar bra på en så gammal mobil.

Men om det fungerar så dåligt har du väl inte så mycket på att förlora på att uppdatera? Uppdatera en sak i taget (börja med app:en) och testkör sedan så du vet vad som funkar och vad som inte fungerar.
Åker väl på en ny telefon snart är jag rädd. Trist att behöva betala fem lax eller mycket mer i många fall för att köpa något man redan har. Apples jävla planerade åldrande gör mig vansinnig.

Vad kan man annars göra för att slippa problem med Strava-fel i appen?

DanielS

Aktiv medlem
Strava
Åker väl på en ny telefon snart är jag rädd. Trist att behöva betala fem lax eller mycket mer i många fall för att köpa något man redan har. Apples jävla planerade åldrande gör mig vansinnig.

Vad kan man annars göra för att slippa problem med Strava-fel i appen?
Om du har en iPhone SE så var det ju ett tag sedan du bytte antar jag..

Tyvärr svårt att göra något speciellt åt dåligt fungerande app:ar om man nu inte råkar hitta något på deras support-forum. Det man kan prova att göra är en återställning/nollställning av telefonen så man blir av med allt gammalt skräp och app:ar som inte används. Men jag skulle inte ha några större förhoppningar om att det löser problemen. Om du hittar en version av av iOS och Strava som fungerar stabilt så kanske du ska låta bli att uppdatera.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer