Min Garmin-klocka gör så ibland, nedanstående (löp-)runda påbörjades och avslutades på samma ställe. Sträckningen på GPS-spåret är ok, tempo, sträcka, tempo osv ser korrekt ut men start och stopp-punkt är helt galet (startade och stoppade på samma ställe vid den gröna punkten).
Visa bilaga 406767
Det ser ut att hända samtidigt som klockan skriver fel tidsstämplar i fit-filen. Ibland visas helt felaktigt tempo under tiden men oftast så visas ett hyggligt korrekt tempo under själva rundan, men sedan ser gps-spåret konstigt ut när jag kommer hem.
I nästa exempel är utseendet på spåret ganska ok men det har skett ett hopp i spåret och nästa sektion ligger några hundra meter öster om det verkliga spåret. Rött spår är vad klockan registrerat och blått är vad jag verkligen sprang.
Visa bilaga 406776
Jag har varit i kontakt med Garmins support om detta men de kan inte hjälpa till och vägrar svara på om detta är en bug i klockans programvara eller inte. De erbjuder mig att skicka in klockan men om de inte hittar något fel så får jag väl förmodligen betala för felsökning vilket jag inte har lust med.
Jag har försökt använda olika verktyg för att justera datat, verktyget som NLC länkar funkar bra för enklare operationer som att ta bort början och slutet eller en vila som inte registrerats korrekt. Men när GPS-datat blir konstigt som i mina exempel brukar det vara svårt att lösa. Jag har provat GPX Editor (
https://sourceforge.net/projects/gpxeditor/) men det är väldigt omständligt och svårt att få det helt bra. Jag brukar ta bort rundan från strava och registrera sträcka och tid manuellt, samt lägga med en screenshot av kartan.