Strava

OrjanX

Ny medlem
OrjanX sa:
När jag letar segment på Strava (web-browser på dator) så får man se max 10 stycken i kartrutan. I ett späckat område blir det då ganska lätt att missamånga som helt enkelt inte visas. Vet någon hur/om man komma runt denna begräsning på 10 stycken på något sätt? Och när man zoomar in så räcker det att segmentets start eller stopp det allra minsta hamnar utanför kartrutan för att det skall försvinna. Det är så jeddrans dumt. Hur gör ni? /Örjan
Svarar på min egen fråga. Hittade denna sida som på ett bättre sätt kan visa "alla" (den visar de 100 första) segmenten i en trakt. Man kan behöva zooma in/ut några gånger över ett intressant område för att den skall ladda färdigt. Man kan filtrera och sortera de olika kolumnerna.
https://www.doogal.co.uk/strava.php

stravaseg.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
OrjanX sa:
OrjanX sa:
När jag letar segment på Strava (web-browser på dator) så får man se max 10 stycken i kartrutan. I ett späckat område blir det då ganska lätt att missamånga som helt enkelt inte visas. Vet någon hur/om man komma runt denna begräsning på 10 stycken på något sätt? Och när man zoomar in så räcker det att segmentets start eller stopp det allra minsta hamnar utanför kartrutan för att det skall försvinna. Det är så jeddrans dumt. Hur gör ni? /Örjan
Svarar på min egen fråga. Hittade denna sida som på ett bättre sätt kan visa "alla" (den visar de 100 första) segmenten i en trakt. Man kan behöva zooma in/ut några gånger över ett intressant område för att den skall ladda färdigt. Man kan filtrera och sortera de olika kolumnerna.
https://www.doogal.co.uk/strava.php
coolt! den var ju rätt bra ja! tack för tipset

-----------

skulle försöka leta efter någon med lite bättre statistik per cykel, verkar svårt att hitta, men hittade en sida som har samlat en massa andra plugins, finns en hel del intressanta:
http://www.scarletfire.co.uk/strava-sites/

eketjall

Ny medlem

marr

Aktiv medlem
eketjall sa:
NLC sa:
Stumpy sa:
Fast det handlar väl mer om att utbilda sin personal så att de inte delar med sig av GPS-data inifrån baser etc, inte att civila "joggare" utgör ett militärt hot - https://www.theguardian.com/world/2018/jan/28/fitness-tracking-app-gives-away-location-of-secret-us-army-bases
Inte utan att man funderar på vilket säkerhetshot själva joggingturen i sig utgör.
Snacka om att misslyckats med OPSEC

tuta

Medlem
Blev lite nyfiken. Hidden zones är uppenbarligen inte med då det inte finns ett enda spår till mitt hus. Däremot till några av grannarna som använder Strava betydligt mer sällan. (Kanske framgick av någon artikel som jag inte har läst.)

NLC

Aktiv medlem
Att sätta en "Privacy Zone" runt ens eget hus hjälper ju inte om man får besök av andra Strava-användare (som möjligen har en zon uppsatt runt sitt eget hus).

NLC

Aktiv medlem
marr sa:
eketjall sa:
NLC sa:
Stumpy sa:
Fast det handlar väl mer om att utbilda sin personal så att de inte delar med sig av GPS-data inifrån baser etc, inte att civila "joggare" utgör ett militärt hot - https://www.theguardian.com/world/2018/jan/28/fitness-tracking-app-gives-away-location-of-secret-us-army-bases
Inte utan att man funderar på vilket säkerhetshot själva joggingturen i sig utgör.
Snacka om att misslyckats med OPSEC
En annan vinkel på problemet (att det inte är användarnas fel) https://live.engadget.com/2018/02/02/strava-s-fitness-heatmaps-are-a-potential-catastrophe/

Lingon

Aktiv medlem
NLC sa:
Hennes poäng är väl att defaulinställningarna i många appar "stjäl" information om ditt beteende.
1. Utan att du vet om det
2. Det är nästintill omöjligt att ändra inställningarna själv utan en steg-för-steg guide
Håller med om att detta är ett stort problem med väldigt många appar. Sen kanske inte det borde vara överraskande för användarna av just Strava att deras positionsdata sprids.
Det är kanske mer överraskande att du delar positionsdata och en massa annat till tex Adobe när du installerar Photoshop.

NLC

Aktiv medlem
Åas, så länge det finns de som inte klarar av att beskära sin aktivitet när de glömt stänga av GPSen innan de sätter sig i bilen hem och därmed avslöjar fortkörning så kanske steget till att läsa "terms and conditions" är rätt långt.

_20180204_141808.JPG

(och nej, det är inte 90-skyltat)

geologen

Aktiv medlem
Har nån annan upplevt att Strava tar många timmar på sig att lägga till tid/sträcka i totalen (för året) efter att man lagt in ett pass? Jag har nyss lagt in två timmar men totaltiden står fortfarande kvar på samma som i morse. Har sett det tidigare också.

geologen sa:
Har nån annan upplevt att Strava tar många timmar på sig att lägga till tid/sträcka i totalen (för året) efter att man lagt in ett pass? Jag har nyss lagt in två timmar men totaltiden står fortfarande kvar på samma som i morse. Har sett det tidigare också.
Ja, jag har oxå märkt det den senaste tiden. Avslutade dagens pass kl.17 och nu 3h senare har totaltiden fortfarande inte uppdaterats, trots i och ut-loggning i appen som man ska göra enligt FAQ’n

Så som det ser ut så har jag alltså cyklat helt i onödan idag ?

Edit: Nu är tot tiden efter min runda uppdaterad. Alltså 3h och 45 minuter efter avslutat och inläst pass!

Senast ändrad:
geologen sa:
Ja. Tar en 2-3 timmar att uppdatera nu.

rekrevs

Aktiv medlem
Är det fler än jag som har problem med Segment Explore i Strava? Viss områden där man tidigare såg massor av segment är numera helt tomma trots att segmenten finns kvar.

Konkret

Ny medlem
NLC sa:
Åas, så länge det finns de som inte klarar av att beskära sin aktivitet när de glömt stänga av GPSen innan de sätter sig i bilen hem och därmed avslöjar fortkörning så kanske steget till att läsa "terms and conditions" är rätt långt.

(och nej, det är inte 90-skyltat)
Det går ju att anmäla!

xyklisten

Aktiv medlem
rekrevs sa:
Är det fler än jag som har problem med Segment Explore i Strava? Viss områden där man tidigare såg massor av segment är numera helt tomma trots att segmenten finns kvar.
Samma för mig. De enda segmenten som är kvar här i närheten är cykelvasan...

NLC

Aktiv medlem
Igår synkade mina aktiviteter mot GC så jag kom åt dem från appen och via webben men det kanske var export ut som var begränsat?

Shrue

Medlem
Har också problem med att min klocka synkar till Garmin connect utan problem, men sen tar det stopp. Den har inte synkat til Strava på flera dagar. Testar att bryta koppling mellan Garmin/Strava och koppla ihop igen, så får vi se om det löser problemet :(

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kör Edge - GC - Strava. Funkade igår men inte idag. Dock om jag laddade ner Fit-filen från GC och laddade upp manuellt till Strava så gick bra. Konstigt. Kanske det hände något hos Garmin då om det var strul hos dem.

NLC

Aktiv medlem
Ja synken mellan GC och Strava verkar funka nu. Men istället blir alla pass jag kört i TrainerRoad publika när de synas in i Strava fastän jag har "Private by default" påslaget...

Henrik_E

Aktiv medlem
NLC sa:
Ja synken mellan GC och Strava verkar funka nu. Men istället blir alla pass jag kört i TrainerRoad publika när de synas in i Strava fastän jag har "Private by default" påslaget...
Har precis skrivit ett långt argt Mail till Strava om samma sak.

Shrue

Medlem
Idag funkade iaf min synkning GC -> Strava som den skulle. Vet ej om garmin ändrat något eller om det hjälpte när jag återkopplade Garmin med Strava tidigare i veckan.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Shrue sa:
Idag funkade iaf min synkning GC -> Strava som den skulle. Vet ej om garmin ändrat något eller om det hjälpte när jag återkopplade Garmin med Strava tidigare i veckan.
...de har gjort någon uppdate som har med datalagringsdirektiv att göra. Så har den tappat kopplingen till Strava. Borde ha återkopplat sig själv men det blev visst inte så denna gång.

Märkte det då inte aktiviterna synkades över nu heller. Man åtgärdar det lätt genom att i Garmin-appen under Inställningar/Tredjepartsappar/Strava välja att Ansluta. Så ska det fungera igen precis som vanligt! :) det gjorde det iaf för mig.

Senast ändrad:

.A.

Medlem
Igår fungerade inte min synkning till att börja med. Jag gick in i GC på mobilen och var tvungen att bekräfta min position + ev ytterligare fråga. Därefter drog synkningen igång. Kan det vara något liknande problem för andra?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer