Strava

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Funkar för mig. Nu iaf. Förut hade de någon update på gång som gjorde att det inte funkade. Får se nu imorrn om det muppat ur igen eller om det klarade sig denna gången ?

kl65

Ny medlem
Hej
Nån som vet varför pulsdata inte visas i min telefon
( samsung ), dock i kompisens iPhone.
Synkar från garminconnect till strava.
Skiljer det på Android-appen ?
Leif

H.

Aktiv medlem
Nu funkar strava men jag får inte in mitt pass som reggats på garmin connect under tiden strava låg nere...

Zwinto10mm

Ny medlem
Tjenare! Har ni några skogssegment på eran "segment explore" ? mina har varit borta ett bra tag nu. Även dem jag gjort själv är borta. Dem enda som syns är sånna som "källvikens svarta" i Falun.

rekrevs

Aktiv medlem
Mailade och frågade varför så få segmentet syns Segment Explore och fick svaret:

"We are reviewing features that were originally designed for athlete motivation and inspiration to ensure they cannot be compromised by people with bad intent."

NLC

Aktiv medlem
Hoppas det kommer något bra ut av den genomgången, typ segment area gatekeepers eller liknande med lokalt förankrade personer som kontinuerligt kan hjälpa till att städa.

geologen

Aktiv medlem
NLC sa:
Hoppas det kommer något bra ut av den genomgången, typ segment area gatekeepers eller liknande med lokalt förankrade personer som kontinuerligt kan hjälpa till att städa.
Det låter som en otroligt dålig idé!!!

Finns ingen anledning att ändra dagens system.

geologen

Aktiv medlem
Däremot vore det bra om de tar bort möjligheten att flagga ett segment som osäkert av bara EN person. Det borde krävas att minst 5-10 anmäler det, som själva cyklat segmentet, för att det ska begränsas. Det är förhoppningsvis den typen av sabotage de ska stävja.

NLC

Aktiv medlem
geologen sa:
NLC sa:

Vi har väl olika syn på saken helt enkelt, men nog behövs det något för att öka kvalitén på segmenten - dels för att göra dem säkrare både för cyklister och andra användare av segmentsträckan men också smartare så att man slipper 4-5 varianter av samma segment.

durietz

Ny medlem
Det största dagliga problemet för mig är att man inte kan separera road-segment från offroad. Förutom att man borde tvingas tagga detta när man skapar det så skulle man kunna matcha det mot vägnätet för att sortera upp, åtminstone som en "beta" funktion. Helt omöjligt att hitta mtb-segment på kartan för alla lvg-segment.

.A.

Medlem
NLC sa:
geologen sa:
NLC sa:

Vi har väl olika syn på saken helt enkelt, men nog behövs det något för att öka kvalitén på segmenten - dels för att göra dem säkrare både för cyklister och andra användare av segmentsträckan men också smartare så att man slipper 4-5 varianter av samma segment.
Vem avgör vad som är bra kvalitet? Jo, det gör vi användare. Ett dåligt segment kommer inte cyklas och ett farligt segment kan flaggas. En bra funktion är att segment kan gömmas. Då slipper man se de dåliga ;-)

Strava vore ingenting utan användare som skapar segment. Det är styrkan i ett användardrivet system. Svagheterna finns där också, men det är helt fel att tänka sig någon domare som godkänner segment. Strava är dessutom redan lokalt förankrat. Det går inte att skapa segment utan att ha cyklat sträckan. Vem är bäst lämpad att bedöma segment?

NLC

Aktiv medlem
.A. sa:
NLC sa:
geologen sa:
NLC sa:

Vem avgör vad som är bra kvalitet? Jo, det gör vi användare. Ett dåligt segment kommer inte cyklas och ett farligt segment kan flaggas. En bra funktion är att segment kan gömmas. Då slipper man se de dåliga ;-)

Strava vore ingenting utan användare som skapar segment. Det är styrkan i ett användardrivet system. Svagheterna finns där också, men det är helt fel att tänka sig någon domare som godkänner segment. Strava är dessutom redan lokalt förankrat. Det går inte att skapa segment utan att ha cyklat sträckan. Vem är bäst lämpad att bedöma segment?
Visst är Strava användardrivet men att inte kika på hur andra communities (t.ex. open source) utan istället köra någon slags polsk riksdag fungerar tror jag inte är den bästa lösningen. Ett upplägg där t.ex. flaggningar av segment först granskas av någon lokal Strava-användare tror jag funkar bättre än att någon i SF.

Ett dåligt segment kan dessutom mycket väl cyklas, om än av misstag, så att förlita sig på något naturligt urval tror jag inte på och så länge inte Strava stödjer att filtrera segmentsökningar på t.ex. längd eller "popularitetet" utan bara på namn och/eller område spelar det ju inte någon roll hur välycklat ett segment är - sökningen blir ändå havregrynsgröt. Utan sirap.

Lingon

Aktiv medlem
Hur går det till när segment blir dolda? Har märkt att många gamla klassiska segment häromkring på sistone förpassats ner till listan av "hidden segments" där även dom flaggade segmenten finns.
Har segmenten ett bäst före datum? 5 år, sen åker dom ner bland dom dolda? :D

eketjall

Ny medlem
kl65 sa:
Hej
Nån som vet varför pulsdata inte visas i min telefon
( samsung ), dock i kompisens iPhone.
Synkar från garminconnect till strava.
Skiljer det på Android-appen ?
Leif
Om det är en aktivitet utan distansdata så ser man tyvärr ingen puls. Iaf inte i Android appen. Grafen visas bara med distans på x-axeln och alternativ att välja tid på x-axeln finns inte.

.A.

Medlem
Lingon sa:
Hur går det till när segment blir dolda? Har märkt att många gamla klassiska segment häromkring på sistone förpassats ner till listan av "hidden segments" där även dom flaggade segmenten finns.
Har segmenten ett bäst före datum? 5 år, sen åker dom ner bland dom dolda? :D
Jag vet inte hur segmenten automatiskt ramlar ner bland de dolda. Det verkar mest vara de flaggade som hamnar där. De segment jag själv valt att gömma eller slutat gömma har inte ändrats. Det kanske är ett Stravavirus som härjar ;-)

.A.

Medlem
NLC sa:
.A. sa:
NLC sa:
geologen sa:
NLC sa:

Visst är Strava användardrivet men att inte kika på hur andra communities (t.ex. open source) utan istället köra någon slags polsk riksdag fungerar tror jag inte är den bästa lösningen. Ett upplägg där t.ex. flaggningar av segment först granskas av någon lokal Strava-användare tror jag funkar bättre än att någon i SF.

Ett dåligt segment kan dessutom mycket väl cyklas, om än av misstag, så att förlita sig på något naturligt urval tror jag inte på och så länge inte Strava stödjer att filtrera segmentsökningar på t.ex. längd eller "popularitetet" utan bara på namn och/eller område spelar det ju inte någon roll hur välycklat ett segment är - sökningen blir ändå havregrynsgröt. Utan sirap.
Jag tycker det är en avsevärd skillnad mellan open source och segment i Strava. Open source syftar till fungerande kod, medan segment i Strava enbart mäter aktivitet. Vem ska vara Segment-führer i Stockholm? Ju fler segment desto bättre. Alla segment passar inte alla.

Jag håller med om att det kan vara svårt att hitta segment, men det bästa man kan göra är att cykla mycket. Hittar man en bra sträckning är det lätt att skapa ett segment när man kommer hem och kan köra igen. Man kan inte alltid lita på att någon annan ska göra jobbet.

görveln

Ny medlem
.A. sa:
Jag tycker det är en avsevärd skillnad mellan open source och segment i Strava. Open source syftar till fungerande kod, medan segment i Strava enbart mäter aktivitet. Vem ska vara Segment-führer i Stockholm? Ju fler segment desto bättre. Alla segment passar inte alla.
Tycker det beror på vad de ska göra. Möjligt att det har blivit bättre (i så fall hur?) men det har ju tidagare funnits en massa segment över nestan samma sträcka, ibland är namnet dårligt och ibland är tracken dårlig. När det fortfarande lagades automat segment så var det i en del områden flera helt olika segment med samma dårliga namn och en del segment var rätt meningslösa. Den enda som kan göra ändringar är den som lagade segmentet.

För att få ordning på allt detta tror jag att det är bra om det fanns ett system där någon eller några kunde fixa till segmenten så att de blev någorlunda bra. Man kan ju ha en diskussion om vad som ska göras.

Det handlar väl inte om att ta bort fristående segment som några inte gillar utan att få ordning på de som finns.

durietz

Ny medlem
görveln sa:
.A. sa:
Tycker det beror på vad de ska göra. Möjligt att det har blivit bättre (i så fall hur?) men det har ju tidagare funnits en massa segment över nestan samma sträcka, ibland är namnet dårligt och ibland är tracken dårlig. När det fortfarande lagades automat segment så var det i en del områden flera helt olika segment med samma dårliga namn och en del segment var rätt meningslösa. Den enda som kan göra ändringar är den som lagade segmentet.

För att få ordning på allt detta tror jag att det är bra om det fanns ett system där någon eller några kunde fixa till segmenten så att de blev någorlunda bra. Man kan ju ha en diskussion om vad som ska göras.

Det handlar väl inte om att ta bort fristående segment som några inte gillar utan att få ordning på de som finns.
Bara att få möjligheten att se, eller åtminstone anonymt kunna kontakta den som skapade ett segment för att be om ändringar vore ju något. Men crowdsourcing av vilka segment som är bra och dåliga skulle vara bäst. Typ tumme upp tumme ner eller ännu enklare se vilket segment som flest plockar bra tider på av dubletter eller liknande.

Att gå på siffror kräver dock ännu mera att man separerar MTB och landsväg för att nu när man kör Segment Explore så syns bara LVG-segment där jag troligen just för att de satt någon gräns på popularitet och på Mallorca går det 10 lvg-cyklister på varje MTB-cyklist.

Såg en artikel någonstans på internet om att de saknade segmenten hör ihop med de amerikanska militärerna som använde Strava för löprundorna på sin militärbas i Afghanistan, och röjde infrastrukturen inne på basen. Gissningsvis blev Strava kontaktade, sket knäck, och införde ett "popularitetsfilter" på segments. Segmenten som hade för få resultat togs helt enkelt bort från databasen.

Så otroligt idiotiskt. Utan en fungerande segment explorer försvinner ju mycket av nytta med Strava. Det är ju otroligt smidigt när man ska åka till ett ställe man inte har varit på, och få se var folk cyklar där.

Henrik83

Aktiv medlem
Vad sysslar dom med på Strava eg.? Massor av segment i Stockholms södra skogar som försvunnit från både Explore & sökfunktionen. Dom verkar t.o.m. ha plockat bort Kristin i Järvsö vilket är en katastrof utan dess like!

DE6996BB-5EF4-457D-90AA-29495D0F444F.jpeg

Se mitt inlägg precis ovanför. De verkar ha infört någon "popularitetsfilter" som gör att i princip bara stråk som folk pendlar dagligdags är kvar.

.A.

Medlem
Segment explorern har aldrig varit särskilt bra. Sökrutan har aldrig fungerat något vidare heller. Man måste alltid zooma in ordentligt för att se hitta segment. De som inte får plats i kartfönstret är svåra att hitta. Jag hittar fortfarande ett gäng i t ex Gömmarskogen och i Järvsö. Något har de gjort, men det går fortfarande att hitta massor av segment. Ut och cykla istället för att sitta inne på trainern ;-)

Henrik83

Aktiv medlem
Fast om du tar Gömmaren som exempel så har ju samtliga SBR-sträckor försvunnit från södra delen av skogen. Det som finns kvar är ju bara segment som ligger längs svart-vita spåret. I Flottsbro har man släckt Azerbadjan, Träramp, Två träpall & övriga ESS-sträckor m.fl. Sjukt kasst.

.A.

Medlem
Henrik83 sa:
Fast om du tar Gömmaren som exempel så har ju samtliga SBR-sträckor försvunnit från södra delen av skogen. Det som finns kvar är ju bara segment som ligger längs svart-vita spåret. I Flottsbro har man släckt Azerbadjan, Träramp, Två träpall & övriga ESS-sträckor m.fl. Sjukt kasst.
Vad menar du med släckt? Segmenten finns ju kvar. Segment explorern är som sagt inte världsbäst, den här är mycket bättre:
https://www.doogal.co.uk/strava.php

Screenshot2018-03-0111.20.00.png

Screenshot2018-03-0111.20.23.png

Henrik83 sa:
Hemma i väsby finns det i dagsläget 3 segment kvar när man söker i Runbyskogen.
Samtliga tre ligger på pendlingsstråk.

Men går jag in bland favoriter så kan jag hitta samtliga.
Så förmodligen har de enbart raderat sökfunktionen för segment som de inte har mängder av data på.

Kanske för att lugna de som är mest upprörda över att deras personal offentliggör löprundor på operativt område. ?

Segmentet verkar inte försvunnit, heller. Jag hittar den via Doogal-länken ovan, och jag ser den listat bland mina KOMs i Strava, men den finns inte i explorer. Får se om den dyker upp när man cyklar där i vår.

.A.

Medlem
gerrardsdobbar sa:
Segmentet verkar inte försvunnit, heller. Jag hittar den via Doogal-länken ovan, och jag ser den listat bland mina KOMs i Strava, men den finns inte i explorer. Får se om den dyker upp när man cyklar där i vår.
Så länge jag använt Strava har det aldrig varit möjligt att komma åt alla segment via Segment explorer. Fast det är färre nu. Men segmenten finns ju kvar, för den som cyklat där tidigare är det knappast något problem. Med Live segments får man ju dessutom förvarning.

andrewmtb

Ny medlem
Kan man filtrera bort cyklister som åkt i klunga på segmenten?

Känns lite dumt att jämf1öra sin tid man åkt ensam mot någon som åkt i klunga med 8 personer :p

görveln

Ny medlem
Synd att segment explorern har blivit nestan helt värdelös (ibland verkar inte strava tänka alls när de inför något nytt) men om man vill hitta nya rutter så fungerar den senaste versionen av deras global heat map bra.

NickPick

Aktiv medlem
På fuerteventura i februari var det tomt i Strava. Körde Trailforks och Wikiloc för att hitta rutter, fungerade bra men lite jobb med fler appar.

NLC

Aktiv medlem
Jag hade gärna sett att man kunde filtrera sin dashboard för att sortera ut/fram olika typer av aktiviteter, som t.ex. att slippa se Zwiftandet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer