Strava

Strava
Bengt-re sa:
Bladin sa:
Jag har problem med min Strava. Den har funkat på den här luren (s8+) senast i februari. Men efter det så får jag bara raka streck i några sekunder på kartan. Sist så hade jag 675km/h i medelhastighet men 1,1km/h i maxfart. Jag har testat den i bilen med skärmen igång, och då verkar den funka. Har provat ominstallering. Har även testat olika gpsfunktioner i luren, hög precision (gps, wifi och mobilt nätverk) och bara gps funktionen i telefonen.
Nån som har nån aning om vad det kan bero på? Är det gps:en i luren som inte funkar, eller bara Stravan?

Powersave troligen.

Samsung: Access battery settings > app power saving > details > Strava > disabled

?? Tackar! Kom på att jag använder nån "batterisparfunktion". Så det du skrev är säkert lösningen.

Senast ändrad:
Strava
Anledningen till att fylla i "commute" är alltså att då taggas aktiviteten så att man kan söka enbart på "commute" när man kollar igenom aktiviteter i efterhand?
Har jag missat något? Nu döper jag dom till vissa ord och gör dom hemliga bara. Vill inte förstöra flödet med enmilspendling.

Strava
hur gör ni med commute om ni kör en runda som är, säg fem ggr längre bara för det är fint väder, är det fortfarande commute eller är det bara cykling? :)

(det blir dumt hur man är gör, Stravas sökfunktion suger)

Strava
Någon som har testat VirtuGo? Fick precis ett mail om att man fick vara betatestare, så inväntar installation här :)

Hittade en video där vinnarlaget i dagens Giro testar det

Strava
Vad använder Strava för karttjänst till förhandningsvisningen i flödet(Android) ?
Kan inte hitta en så detaljerad karta hos de vanliga.

Screenshot_20180723-154201.png

Strava
Jag stör mig på att Strava är så dåliga på att lyssna på användarna. Saker som är fullt rimliga, och redan borde funnits från början, ignoreras år efter år.

Jag vill t ex kunna välja vilka aktiviteter, antingen från fall till fall eller baserat på aktivitetstyp, som ska ingå i summering av tid och distans i statistiken. Jag har laddat upp en del seglingsturer som jag loggat med cykeldatorn, men jag vill inte räkna det som träningstid eller träningsdistans. Jag vill inte heller att styrketräning ska ingå i träningstid (där blir det ju ingen sträcka). Men detta går inte att justera, trots önskemål från användare under 5-6 år. Allt som händer är att Stravas puppetkonto "Elle Anderson" svarar att de jobbar på det, typ. Eller kommer med lösningar som inte fungerar som "hon" påstår.

Jag gillar verkligen Strava i grund och botten, men det är sjukt frustrerande att de mer eller mindre har slutat utveckla och förbättra tjänsten.

Strava
Det som verkligen saknas i Strava, och som många klagat på i flera år, är att kunna filtrera bort aktiviteter från flödet. T.ex. inomhuscykling, pendling, löpning och styrketräning.

Strava
Spacekitty sa:
Det som verkligen saknas i Strava, och som många klagat på i flera år, är att kunna filtrera bort aktiviteter från flödet. T.ex. inomhuscykling, pendling, löpning och styrketräning.

Fast nu får vi ju aktiviteter i icke-kronologisk ordning istället för det var verkligen nåt som alla ville ha!

(Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och lite bitterhet)

Strava
Trots att jag använder strava ofta och tkr det är en kul grej o motivstionshöjare, så tänker jag aldrig betala det höga priset. En app som kostar 7-800 per år. Rimligt vore 199kr per år. Då hade dom säkert fått fler abonnenter och börjat göra vinst.,

Strava
Aeromiten sa:
Vad använder Strava för karttjänst till förhandningsvisningen i flödet(Android) ?

I Android-appen används Google Maps men i webinterfacet används Openstreetmap (man kan byta i web-versionen till Google i bakgrunden)

Jag föredrar OSM som har mycket cykelvägar och stigar jmfrt med Google.

/A

Strava
skogsvakt sa:
Trots att jag använder strava ofta och tkr det är en kul grej o motivstionshöjare, så tänker jag aldrig betala det höga priset. En app som kostar 7-800 per år. Rimligt vore 199kr per år. Då hade dom säkert fått fler abonnenter och börjat göra vinst.,

49 kr/mån är det väl för Premium, men använder man inte effektmätare är Premium rätt onödigt. Resten är ju kostnadsfritt.

Strava
Aeromiten sa:

Kika på gröna kartan/terrängkartan om du vill ha riktigt detaljerade kartor. LocusMaps är en fin kartapp till Android där du kan få till det väldigt snyggt.

Strava
geologen sa:
skogsvakt sa:

49 kr/mån är det väl för Premium, men använder man inte effektmätare är Premium rätt onödigt. Resten är ju kostnadsfritt.

Det är väl snarare 85 kr för premium. Och jo, premium är rätt så onödigt, särskilt när man har en dedikerad GPS-dator från antingen Garmin eller Wahoo där all data redovisas ändå. I Wahoos fall så är dataträsket till och med ännu djupare än i Garmins fall.

Det _enda_ jag gillar med Premium är live-segmenten. Den där tv-spelskänslan av att man är nära eller till och med över ens senaste "highscore" för ett segment. Utöver det... meh.

Strava
CW sa:
geologen sa:
skogsvakt sa:

Det är väl snarare 85 kr för premium. Och jo, premium är rätt så onödigt, särskilt när man har en dedikerad GPS-dator från antingen Garmin eller Wahoo där all data redovisas ändå. I Wahoos fall så är dataträsket till och med ännu djupare än i Garmins fall.

Det _enda_ jag gillar med Premium är live-segmenten. Den där tv-spelskänslan av att man är nära eller till och med över ens senaste "highscore" för ett segment. Utöver det... meh.
Betalar man för ett år så kostar det för närvarande 54 kr/mån (649 för helåret). 85 kr är om man betalar en månad i taget.

Strava
tinkerbell sa:
Spacekitty sa:
Priset beror också på hur man betalar, dyrare i appen, billigare på hemsidan (helår 419 kr).
Udda, jag får 649 som pris när jag tittar på hemsidan. Vad har du som jag inte har?

Stil och flärd. Jag vet faktiskt inte. Kollade mitt senaste köp i internetbanken från i våras, där står 419.
Jag kan köpa ett år premium till vänner för samma summa om jag trycker på den knappen.

Här är någon annan som också betalar 419kr. https://happyride.se/forum/read.php/1/2888844/3176954#msg-3176954

Strava
Vid "Explore segments" i Strava visas inte alla tillgängliga segment, inte ens vid inzoomning.
Strava visar numera bara populära segment. Ditt segment syns inte.

Förslag:
Lägg upp dina stigar på Trailforks och koppla segment till stigarna.
Stig och segment måste inte överensstämma, vare sig i namn eller längd.
Strava är inget verktyg att organisera stignät i.
Trailforks är ett verktyg att organisera stignät i, och finns både som app och på web.

Se mitt exempel på en stig med kopplade segment:
https://www.trailforks.com/trails/bergsblues/

Cinder2i40 sa:
Mitt problem med strava är att det aldrig är någon som cyklar dom segment jag lägger ut.

https://strava.app.link/Sdl181ggOO

Strava
wiknil sa:
Är det bara jag som är nöjd med Strava och dess funktioner?
jag är också rätt nöjd, ett tag var det några saker jag störde mig på men nu har de fixat och trixat lite så senaste halvåret har jag varit väldigt nöjd. Använder bara gratisversionen då jag inte har effektmätare och/eller vill få ut mer avancerad statistik.

Strava
OrjanX sa:
Vid "Explore segments" i Strava visas inte alla tillgängliga segment, inte ens vid inzoomning.
Strava visar numera bara populära segment. Ditt segment syns inte.

Förslag:
Lägg upp dina stigar på Trailforks och koppla segment till stigarna.
Stig och segment måste inte överensstämma, vare sig i namn eller längd.
Strava är inget verktyg att organisera stignät i.
Trailforks är ett verktyg att organisera stignät i, och finns både som app och på web.

Se mitt exempel på en stig med kopplade segment:
https://www.trailforks.com/trails/bergsblues/

Cinder2i40 sa:
Mitt problem med strava är att det aldrig är någon som cyklar dom segment jag lägger ut.

https://strava.app.link/Sdl181ggOO

Om man vill ha en sökfunktion med större kontroll att själv filtrera resultaten, testa https://www.doogal.co.uk/strava.php

Strava
Hände det nåt i övergång till Summit? Garmin och Strava lirar inte idag. Allt var ok igår och har inte ändrat på någŕa inställningar.
Edit: det var nog bara slött idag. Synkade till sist.

Senast ändrad:
Strava
Gorby sa:
Hände det nåt i övergång till Summit? Garmin och Strava lirar inte idag. Allt var ok igår och har inte ändrat på någŕa inställningar.
Edit: det var nog bara slött idag. Synkade till sist.
Har man fortfarande premium händer ingenting.

De olika paketen tycks vara perfekt utformade för att man ska behöva en grej från varje.

Strava
Enda anledningen till att jag har premium är för att kunna ladda hem GPX-filer. Men jag hittar inte vilket av dom nya paketen som krävs för det, räcker det med valfritt av dom kanske?

Strava
Spacekitty sa:
Enda anledningen till att jag har premium är för att kunna ladda hem GPX-filer. Men jag hittar inte vilket av dom nya paketen som krävs för det, räcker det med valfritt av dom kanske?
Du kanske menar annan funktion, men du kan även utan premium skapa rutter väldigt smidigt och sen ladda ner filen i olika format (tex gpx).

Strava
Lejon sa:
Spacekitty sa:
Du kanske menar annan funktion, men du kan även utan premium skapa rutter väldigt smidigt och sen ladda ner filen i olika format (tex gpx).

Jag menar att ladda ner andras aktiviteter som GPX. Knappen i hörnet på kartan.

Skrmavbild2018-08-02kl.21.35.33.png

Strava
Är det någon som lyckats hitta hur man väljer vilka summit paket man vill ha?
Jag var premium medlem och nu står det bara att jag är summit medlem men ingenting om några paket, och hittar inga paket att välja.

Strava
Spacekitty sa:
Lejon sa:
Spacekitty sa:

Jag menar att ladda ner andras aktiviteter som GPX. Knappen i hörnet på kartan.
http://e-ivanov.ru/projects/strava-export-gpx/

Strava
wenna sa:
Jag var premium medlem och nu står det bara att jag är summit medlem men ingenting om några paket, och hittar inga paket att välja.

Var du premium, så gissar jag på att du har alla nu. Sen kan du välja när ditt premium går ut om du vill ändra.
Men har inte själv kikat på det än.

Strava
marr sa:
wenna sa:

Var du premium, så gissar jag på att du har alla nu. Sen kan du välja när ditt premium går ut om du vill ändra.
Men har inte själv kikat på det än.

Har månadsvis betalning men det står inget om några paket.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp