Stravas monthly fitness nått att ha?

Psyclist

Aktiv medlem
funderade lite på det här med Stravas Monthly Fitness. Säger den något egentligen hur snabb man är eller är det bara en ackumulering av den totala cyklingen.
Kan man säga att man är bättre eller sämre baserat på den? Alltså, om jag får högre fitness poäng kan man med säkerhet säga att jag är snabbare. Jag har ingen wattmätare men finns det någon som har wattmätare och jämfört?

glitch

Aktiv medlem
Om du har prenumeration på Strava, spara slantarna och köp en effektmätare istället om du vill mäta.

NickPick

Aktiv medlem
Stravas olika kurvor har jag slutat kolla på sedan länge… tycker inte dom ”tillför något”, utom att visa när man har tränat lite, typ.

Luzen

Aktiv medlem
Om man tränar hårt en period och nått en viss fitnesslevel och sedan släpper upp på träningen för tex formtopp kommer fitnesslevel att sjunka… så nej, inte mycket att ha.

Psyclist

Aktiv medlem
Jo, jag har prenumeration på strava. Jag cyklar lvg, mtb och pendling och jag tänker inte skaffa kraftmätare till samtliga cyklar. Hade ju varit skoj om någon med trainer skulle kunna visa hur hens FTP korrelerar med beräknade fitnesskurvor. Annars får jag nog ta och köpa en zwift hub iaf:)

NiklasL

Aktiv medlem
Prova https://intervals.icu/ istället, så får du Fitness, Fatigue och Form. Det är gratis och kan tanka data från olika appar. Men hur du ska få ut något utan effektmätare vet jag inte. Strava hittar ju på egna effektsiffror när man kör utan...
Tror att det är svårt att korrelera FTP till enbart Fitness. Fatigue spelar också in. Intervals.icu kan ge dig eFTP, ett estimerat värde, baserat på aktuell träning. FTP är inte konstant. Men du behöver effektmätning.

Psyclist

Aktiv medlem
Prova https://intervals.icu/ istället, så får du Fitness, Fatigue och Form. Det är gratis och kan tanka data från olika appar. Men hur du ska få ut något utan effektmätare vet jag inte. Strava hittar ju på egna effektsiffror när man kör utan...
Tror att det är svårt att korrelera FTP till enbart Fitness. Fatigue spelar också in. Intervals.icu kan ge dig eFTP, ett estimerat värde, baserat på aktuell träning. FTP är inte konstant. Men du behöver effektmätning.
ok, då fattar jag. Men strava har ju Fitness, Fatigue och Form för oss som prenumererar. Om strava uppskattar FTP så blir det ju knas, dags att skaffa effektmätning.

Så här såg min fitness kurva ut förra året, peaken är ju ändå korrekt placerad på vätterrundan och 2 race i anslutning. Frågan är om jag kan lära mig något av detta tills i år då formtoppen ser ut att ligga 2 veckor efter jag slutat träna eller om det är för myckt gissning då jag inte har effektmätare.
1675253512089.png

Bilagor

• 1675253449061.png
    1675253449061.png
    54.7 KB · Besök: 19
Senast ändrad:

LasseSv

Ny medlem
Jag tycker det är intetsägande data med fitnesskurvan. Jämför jag tex det året som jag började cykla peakade den riktigt högt. Har sedan dess cyklat konstant och har idag 25-30 "poäng" mindre nu än då, men i extremt bättre form och är snabbare nu.
Kör utan wattmätare på mina cyklar också. Men jag använder mig av vissa sträckor/segment för att jämföra mig mot. Då tittar jag på riktig data som puls, tid, hastighet för att se progressen.

Pfaff

Aktiv medlem
Antagligen inte. Jag har betal-Strava men av andra skäl.
F.ö. har jag inte en susning vad ftp, vam och vomb och allt vad det heter vare sig betyder eller innebär.
Cyklar bara.

Lingon

Aktiv medlem
Stravas variant funkar precis på samma sätt som Trainingpeaks och andra appar som mäter TSS. Den visar din ackumulerade traningsbelastning som ett glidande medelvärde från de senaste 60 dagarna.
För att beräkna träningsbelastningen från ett pass används tid och effekt eller puls och för att det skall funka måste du ha lagt in rätt ftp eller maxpuls såklart.

Vad det är värt kan man ju diskutera. 😄

Lingon

Aktiv medlem
ok, då fattar jag. Men strava har ju Fitness, Fatigue och Form för oss som prenumererar. Om strava uppskattar FTP så blir det ju knas, dags att skaffa effektmätning.

Så här såg min fitness kurva ut förra året, peaken är ju ändå korrekt placerad på vätterrundan och 2 race i anslutning. Frågan är om jag kan lära mig något av detta tills i år då formtoppen ser ut att ligga 2 veckor efter jag slutat träna eller om det är för myckt gissning då jag inte har effektmätare.
Visa bilaga 605896
Om du inte har effekt använder Strava pulsdata (TRIMP) för att beräkna TSS istället. Det funkar precis lika bra som effekt, kanske tom bättre eftersom puls kan fånga upp stressfaktorer som en effektmätare inte kan mäta.

Psyclist

Aktiv medlem
Stravas variant funkar precis på samma sätt som Trainingpeaks och andra appar som mäter TSS. Den visar din ackumulerade traningsbelastning som ett glidande medelvärde från de senaste 60 dagarna.
För att beräkna träningsbelastningen från ett pass används tid och effekt eller puls och för att det skall funka måste du ha lagt in rätt ftp eller maxpuls såklart.

Vad det är värt kan man ju diskutera. 😄
Jo, tanken är väl att jag ska kunna säga om jag är i bättre form vid samma tidpunkt förra året som iår. Dvs, gör jag rätt med träningen eller måste jag ta i mer? Prickar jag formtoppen för tävlingarna? Men som LasseSv säger så verkar det inte finnas en korrelation mellan de tester han gör och vad kurvan säger.

Psyclist

Aktiv medlem
Jag tycker det är intetsägande data med fitnesskurvan. Jämför jag tex det året som jag började cykla peakade den riktigt högt. Har sedan dess cyklat konstant och har idag 25-30 "poäng" mindre nu än då, men i extremt bättre form och är snabbare nu.
Kör utan wattmätare på mina cyklar också. Men jag använder mig av vissa sträckor/segment för att jämföra mig mot. Då tittar jag på riktig data som puls, tid, hastighet för att se progressen.
jag har också några teststräckor, men det är ju alltid lurigt när väder och vind kommer in i bilden. Så, det blir inte så många gånger per år som man genomför det där sträckorna, pendlingssträckan ger iofs en ganska bra uppfattning över tid. Vind och trafik brukar stöka till det, men i stora hela så ger det mig en hyffsad uppfattning iaf.

nisseson

Aktiv medlem
Jag använde TSS på Trainingpeaks för ett par år sedan när jag tränade lite mer seriöst (dvs. tänkte på resultat). Tyckte att det var korrelation mellan siffrorna och min prestation, men det kräver att man sätter sig in i hur det fungerar.

fphotography

Aktiv medlem
Jag har inte kört Strava men haft TrainingPeaks och tycker det fungerade riktigt bra när man satt sig in i hur det hängde ihop.
TSS är väl för övrigt något som TrainingPeaks hittat på och som anses så bra att övriga använder det på licens från TP?
Suunto hade det tidigare men det försvann när de sabbade sin träningssajt.
Strava är ju billigare än TP så jag funderar på teckna premium där men jag vet inte hur seriöst det blir med motion än.

NLC

Aktiv medlem
TSS är väl för övrigt något som TrainingPeaks hittat på och som anses så bra att övriga använder det på licens från TP?
Hittat på och hittat på, det var Dr Coggan som hittade på TSS, IF och NP. Dessutom glömde du (och jag) ®-symbolen

NLC

Aktiv medlem
Men som vanligt, all TSS/TRIMP är inte skapad lika och fördelningen av intensitet mellan hög, låg och mellan spelar minst lika mycket roll som TSS-siffran i sig.

Köp & Sälj

Topp