Stretcha 138mm Aluminiumram för 145 mm nav

Carl

Aktiv medlem
Bakgrund
Jag har en aluminiumram (138mm) jag tycker mycket om och skulle vilja montera ett nav (145mm) jag gärna vill använda. Problemet är att navet är 7mm för stort. Jag är fullt medveten om att det kan vara riskabelt att stretcha en alu-ram, det är därför jag frågar här först, istället för att bara göra det.

Disclaimer
Svar utan motivering så som "nej", "gör det inte" eller "bara kör" undanbedes. Jag är också medveten om att problematiken med att deformera styva aluminiumramar är kopplad till risk för sprickbildning i svets eller möjligtvis utmattning, det behöver inte påpekas.

Frågor
- Har någon själv utfört ungefär samma töjning på 5% (7/138) med ena eller andra utgången?
- Är någon legering 6061, 6063 eller 7005 mer eller mindre lämplig att stretcha på det här sättet? Jag vet inte just nu, men försöker samtidigt ta reda på vilken legering den gamla ramen är gjord av.
- Kan man försöka angripa problemet genom att uppskatta deformationen då man stretchar 5% på en ram för 28" hjul och vilka spänningar det skulle ge i svetsen?
- Finns det andra angripssätt för att kunna härleda ett svar?

Beskrivning av filmen
Skjutmåttet i filmen är ställt på navets bredd, jag kan alltså pressa isär med tummen för att, med marginal, nå bredden jag behöver. När jag drar med bagagevåg verkar de gå åt ungefär 6-8kg.

Tillägg: Bromsokets fäste har ovalhål så vinkeländringen kan lätt tas om hand med en efterjustering.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Borde det inte bli problem med att få bromsskivan att inte ta i klossarna? Fast det kanske du har någon lösning på, eftersom du inte frågar om det!

Glöm inte att beräkna spänningskoncentrationerna som kommer att uppstå när du försöker dra fast hjulet och få dropoutsen att flexa tillräckligt mycket för att dem ska ligga parallellt med navets anläggningsyta.

Skulle kanske titta på ifall det går att få ner bredden på navet lite?

Jag körde tvärtom (135mm ram, 130mm hjul) på en cykel i många år utan problem. Jag knäckte inte till ramen utan fjädrade ihop den med qr:en.

Är du rädd om ramen så skit i det. Det är nog svårt att veta om det ger problem innan man har testat och då kanske det redan är för sent.

Jag har stretchat en alu-kolfiber baktriangel efter en transportskada. Först böjdes den in ca 10 mm, sen böjde jag ut den när jag tröttnade på att manuellt spänna ut baktriangeln. Jag la en tving mellan dropoutsen, spände ut på måfå tills det blev okej.

Med en stålram är det ju bara såga ut en träklabbe i rätt längd, klämma in den därbak och bruka våld tills ramen är "rätt". Det funkar ju inte med alu.

Nu står cykeln mest på trainer men har väl gått några hundra mil lvg med manuellt böjningsförfarande utan problem

Tillbaka
Topp