Strippa gram eller byta hoj?

CRF_Niklas

Aktiv medlem
Hejsan tänkte be om info har lite beslutsångest. Jag vill gärna uppgradera min cykel och vill gärna ner till 9.5kg men jag vet inte om det är möjligt eller ens klokt?

Har följande cykel
http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...rl=se/sv/bikes/2014/archive/trek/superfly_9_6

Som är en Trek Superfly där jag gjort följande modifieringar:

Bytt till American Classic hjul = 1600g och plockat bort framväxeln i övrigt är cykeln original.
Cykeln vägde 11.45kg ny och nu väger den 10.7kg med racing ralph däck och slanglöst ink xt spd

Mina ideer på uppgraderingar i vinter är:

Styre
Sadel
Sadelstolpe
Vevparti
Bromsar
Handtag

Kommer jag kunna komma ner till mitt mål vill helst inte lägga mer än totalt 5-6tusen

Alternativet är att köpa en ny cykel direkt som är lättare från början och försöka sälja denna till våren.

Ja det e klart :-) men köpte denna i juni och är grymt nöjd i övrigt. Men dom grejerna jag nämnde går det att strippa ett kg på att köpa finare komponenter?

Kan du inte skriva en inköpslista åt mig skigling? Vet att jag borde köpt en 9.8a från början men alltid lätt att vara efterklok

9.jpg

All XTR är inte på plats än. 9,1 nästa vecka då M987 bromsarna anländer. Kassett, bakväxel samt reglage skall bytas också.

Sedan har jag slang bak p.g.a. läkage. Skall ta tag i det sedan. ;)

Grymt stort tack! Vi trek åkare måste ju hjälpa varandra ;-)

Passar alla Shimano vevpartier rakt i befintliga lager har du koll på det?

Jag har i ärlighetens namn ej vägt ram och gaffel. De delar jag bytt ut så som stolpe, sadel och annat har jag ju vägt... Så totalvikten stämmer. Exempelvis så vet jag att ramen "clean" skall väga straxt under 1300 gr.

Vanliga vevpart från Shimano passar utmärkt.

Jag kommer byta till XTR-vevparti också så småning om. Men det kostar på... :o

Jag vet ej din spec. men den snabbast och enklaste lösningen är sadel och stolpe. Där har du typ 270 gram att spara rätt billigt.

Styrstammen är original och jag har bara bytt till titanskruvar.

IMG_20140809_144546.jpg

Senast ändrad:
Okej ja xtr funderar jag också på men så hittade jag den här verkar vara för singelklinga vad väger xtr om man kör den med endast en nw klinga?
http://www.cyclecomponents.com/komp...no-saint-fc-m825-vevparti-10s-36t-170-mm.html

Min har ju xt bak men snik reglage å bromsar samt alu Styre å stolpe.

Vevparti stolpe och sadel är de första sakerna jag skall byta sen blir det växelväljare och bromsar.

Det där kan aldrig väga som XTR med n/w. Det är snarare XT (slx)-nivå på den där veven.

Slangar, stolpe och sadel är en bra början. Men att göra hojen nästan 500 gram lättare genom att ta bort drev, framväxel samt reglage och köpa ett nytt n/w-drev för 400 kändes gött.

Hjulen var -400 gr. Men det kostade ju på lite... :)

Om du har orginaldäck och slang finns det mkt vikt att spara även om du vill ha "riktiga" xc-däck.

Kan du tänka dig aliexpresskolfiber sparar du kring 300 gram på styre och stolpe för ca 40 euro.

Handtag till kcnc eller ritchey foam.

Osv osv...

Kolla på RaceFace Next SL vevar, där kan du spara vikt! :)
Annars är det kolfiber prylar, kan rekommendera Hylix kolfiber stolpe ifrån ebay/aliexpress.

Bytte ju ut mina hjul också då jag tyckte dom verkade veka men jag vågade inte köpa extremt lätt hjul då jag själv inte är lätt :-)

Får bli att beställa en xtr vev å se hur mycket det gör är det något speciellt mått man skall tänka på eller modell man skall leta efter?

Målet är ju xtr rätt igenom tillslut

richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte XG-1080/1099 bättre val om man vill
> spara vikt?
>
> Synd att det är dyrt att lätta, men roligt att
> byta skruvar och pilla:)

CRF_Niklas skrev:
> Vågar nog inte köpa annat än trek original
> kolfiber prylar då jag sett massa trasiga Kina
> styren dom gått av här på forumet :-)

Jasså? Har hängt på happy i rätt många år tycker tvärtom att jag sett rätt få kinaprylar som gett sig. Inte fler än "märkesdelar" i alla fall. Kolla bara på visa din ramsprickatråden. Den är fylld med finagatanramar.

Det behöver nödvändigtvis inte bli så himla dyrt faktiskt. Var lite smart och kollar runt på Wiggle, H&S och ActionSports samt Bike24 lite då och då. Dom har rätt fina dealer ibland. Inte dom mest ovanliga och mest exklusiva prylarna kanske men...

Jag vet att AX-Lightness och dom fräna superduperdyra tyska handgjorda prylarna inte alltid är då bra.

P.s. som du ser så är Bontragerstyrstammen jag har riktigt lätt med Ti-skrvar.(Som jag hade hemma) D.s.

Senast ändrad:
Okej a får kolla runt lite då, vevparti va det jag va mest osäker på vad som skulle passa till mina vevlager. De andra prylarna är ju lättare att se vad som passar å inte.

Tack för alla tips

Jag har kört jävligt hårt med min hylix stolpe, det är den lätta varianten med 3 lager upptill. Den stämmer enligt angiven vikt och metalldelarna upptill är lika lätta som tune och kcnc enligt r2 bikes vikter :)

Tror du behöver gxp varianten samt srams bb90 till gxplager. Men x01 är billigare och då behöver du inte fundera på q-faktor samt att du inte får nå extra vad jag förstått, är samma vikt vad jag läst.

En sån här då med andra ord? Eller behöver jag byta ut vevlagret eller skall man köpa nån adapter? Är det 170 eller 175mm vevarm som är standard? Gxp eller bb30?

Det som talar emot sram är att jag känner mig lite osäker på att pressa in nya lager men det kanske inte är nån nog deal? Rätt mothåll å en tving eller ett skruvstycke eller hur gör man?

För har jag fattat rätt så passar ett xt eller xtr parti rakt i de lager jag nu har?

Ja. Det passar. Shimano kan vara lite "volvo" och det gillar jag. Tycker dessutom 980 är vansinnigt snyggt!

shimano-fcm980-d-cset-zoom.jpg

Men smaken är delad. :)

CRF_Niklas skrev:
> Budgeten fylls ju på varje månad som tur är och
> på vinteråret finns det mer utrymme när mcn
> står anställd i garaget :-)

Nej,nej,nej, det är ju på vintern det är roligast med cross/enduro =)

gyttorparn skrev:
> CRF_Niklas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Budgeten fylls ju på varje månad som tur är
> och
> > på vinteråret finns det mer utrymme när mcn
> > står anställd i garaget :-)
>
>
> Nej,nej,nej, det är ju på vintern det är
> roligast med cross/enduro =)

Ja enduro på vintern har jag kört i flera år nu och det är sjukt kul! Men följa vintern byttes enduron ut mot en kawa z800 å den gör sig inte väl i snö :-)

Tillbaka
Topp