STRØM CITY bikes?

STRØM CITY bikes?
Initierad analys: Tung och ful skitcykel med omoderna 26" hjul, omoderna hjulaxlar (öppna drop-outs, mutter på bägge sidor), omoderna bromsar (Tektro mekaniska skivor), omoderna växlar (Tourney 7 speed frikrans). Omodern elektrisk drivlina (navmotor). Har inte sett någon geometritabell och det verkar som att det är one-size-fits-none som gäller. Glömde jag att säga att den är tung, ful och omodern?

En toppenprodukt alltså, köp två när du ändå är på gång... ;)

STRØM CITY bikes?
Sixten Fors sa:
Initierad analys: Tung och ful skitcykel med omoderna 26" hjul, omoderna hjulaxlar (öppna drop-outs, mutter på bägge sidor), omoderna bromsar (Tektro mekaniska skivor), omoderna växlar (Tourney 7 speed frikrans). Omodern elektrisk drivlina (navmotor). Har inte sett någon geometritabell och det verkar som att det är one-size-fits-none som gäller. Glömde jag att säga att den är tung, ful och omodern?

Noted. Tyckte bara att priset var lockande för en budgetelcykel när det handlade om 799 dollar + frakt och sen minus elcykelpremie (eller finns det ett krav med att cykeln ska vara köpt av svensk handlare?), dvs 799 x 0,84 x 0,75 + frakt = 5 034 kronor + frakt. Prestanda och tekniklösningarna var jag ointresserad av i just det fallet för den summan pengar. Sen är jag visserligen osäker på om det blir tullpåslag då det verkar som att cykeln skeppas från Asien och inte Danmark. Är det tullpåslag så är det ointressant i vilket fall som helst för då blir cykeln ganska dyr och då finns det, som du nämner, bättre alternativ.

Senast ändrad:
STRØM CITY bikes?
Sixten Fors sa:

En (o)"initierad" och i mina ögon felaktig analys.

26" är i själva verket 28". Muttrar på båda sidor är för många ingen nackdel då stöldrisken förminskas.

Bromsarna kan för drygt 100 dollar uppgraderas till hydrauliska Tektrobromsar. Billigt.

Framgaffeln kan bytas mot en dämpad variant med låsningsmöjligheter.

Vad gäller växelantalet så är det en högst subjektiv åsikt du lägger fram som självklar. Om man lyckats med kammarnas utväxling kan 7 växlar med elektrisk assistans räcka alldeles utmärkt för det cykeln är avsedd. Cykling i city.

En navmotor är inte omodern utan tillhör den grupp motorer som ger den mest naturliga assistansen. En centrerad motor skulle däremot vara självklar om jag någon dag skulle köpa en MTB med elektrisk assistans.

Vad gäller "one size fits all" så är detta, likt dina övriga påståenden taget ur luften. Man släpper två ramstorlekar där medium lämpar sig för personer som är mellan 160 och 180cm långa samt large för personer mellan 180 och 210cm långa. Framöver kommer även en modell med lägre insteg.

Anledningen bakom att jag tycker att ditt sätt att skriva är tråkigt, är att du sänker en potentiellt lovande produkt med felaktiga utlåtanden vilket gör att ej initierade läsare tänker bort cykeln helt.

Läser man recensioner från personer som i verkligheten testat cykeln, pratat med personerna bakom cykeln och därmed bildat sig en genuin och trovärdig uppfattning, så är gemensamt för alla dessa att cykeln känns högkvalitativ med ett jämt register i motorn, bra bett i bromsarna (uppgraderade till den hydrauliska varianten) och allmänt välbyggd. Alltså, precis raka motsatsen till det du med tvärsäker framtoning lagt fram med tangenternas hjälp.

Jag kan avslutningsvis säga att jag inte har något med Ström att göra, men att jag inte minst läst en hel del om cykeln och även skickat en hel del meddelanden till företaget innehållande både den ena med den andra frågan.

Edit: Cykeln väger som exempel mindre än majoriteten av elcyklarna i Crescents sortiment, som ytterligare ett argument bakom att "Tung, ful och omodern" är felaktigt.

Edit 3: Jag trodde att tråden handlade om den här: https://www.indiegogo.com/projects/strom-city-a-feature-packed-and-affordable-e-bike/x/13219846#/

När jag nu klickade på TS länk ser jag att den går till en cykel som inte har med Ströms City bike att göra. Så om personen jag citerat lägger fram åsikter om den av TS länkade cykeln och inte den cykel rubriken handlar om så är läget ett helt annat.

Senast ändrad:
STRØM CITY bikes?
_Falken_ sa:
Bromsarna kan för drygt 100 dollar uppgraderas till hydrauliska Tektrobromsar. Billigt.

Även batteriet kan uppgraderas till användbar storlek med en 100 dollars sedel.
Men det är här det börjar bli lite konstigt med resonemanget om cykelns förträfflighet. Den är alltså inte superbra i grundutförande men om man slänger lite tusenlappar på den så. Men så kan man ju resonera om en Biltema-cykel också.

_Falken_ sa:
En navmotor är inte omodern utan tillhör den grupp motorer som ger den mest naturliga assistansen. En centrerad motor skulle däremot vara självklar om jag någon dag skulle köpa en MTB med elektrisk assistans.

Håller inte med här, ett bra mittmotorsystem ger dig en känsla av att ha superkrafter. En navmotor däremot känns mer som att du blir bogserad. Med allt vad det innebär att det finns en liten fördröjning mellan att du vill ha/vill sluta ha assistans tills den som bogserar dig förstår det. Mittmotorerna är omedelbara, de fortsätter inte en halv sekund när du redan slutat trampa. Besök gärna en handlare som har mittmotordrivna cyklar på lager så får du prova en.

_Falken_ sa:
Läser man recensioner från personer som i verkligheten testat cykeln, pratat med personerna bakom cykeln och därmed bildat sig en genuin och trovärdig uppfattning, så är gemensamt för alla dessa att cykeln känns högkvalitativ med ett jämt register i motorn, bra bett i bromsarna (uppgraderade till den hydrauliska varianten) och allmänt välbyggd. Alltså, precis raka motsatsen till det du med tvärsäker framtoning lagt fram med tangenternas hjälp.
Jag kan avslutningsvis säga att jag inte har något med Ström att göra, men att jag inte minst läst en hel del om cykeln och även skickat en hel del meddelanden till företaget innehållande både den ena med den andra frågan.

Vill inte sälla mig till de du tycker är tråkiga men helt ärligt låter det som att du tycker att cykeln är snygg och billig, sedan utgår från det för att hitta alla möjliga argument för varför den skulle vara bra också. Man kan inte säga annat än att Kickstarterprojektens glättiga videos med lyckliga medelålders konsumenter slår an en "vill ha"-nerv hos många. Här får man vara på sin vakt, backa med blicken och titta på specifikationerna. Är den så bra för det priset egentligen? Vad är det jag tilltalas av i den?

Grundpriset är $899, tillkommer bättre batteri, dämpad gaffel och bättre bromsar för $100 stycket. Plus frakt, låt oss anta $100 och + moms 25% så är cykeln uppe i 14.400 kr. Det finns andra lågbudgetcyklar i den klassen.

Sen är världsekonomin global idag så det finns inget särskilt skäl till att ett Kickstarterprojekt skulle lyckas tillverka en cykel till betydligt billigare pris än andra fabrikörer med liknande kvalitets- och funktionsnivå. Man får alltså hundraprocentigt säkert det man betalar för i detta fall. En lågbudgetcykel.

STRØM CITY bikes?
_Falken_ sa:
Sixten Fors sa:

26" är i själva verket 28". Muttrar på båda sidor är för många ingen nackdel då stöldrisken förminskas.

Vad gäller växelantalet så är det en högst subjektiv åsikt du lägger fram som självklar. Om man lyckats med kammarnas utväxling kan 7 växlar med elektrisk assistans räcka alldeles utmärkt för det cykeln är avsedd. Cykling i city.

Vad gäller "one size fits all" så är detta, likt dina övriga påståenden taget ur luften. Man släpper två ramstorlekar där medium lämpar sig för personer som är mellan 160 och 180cm långa samt large för personer mellan 180 och 210cm långa. Framöver kommer även en modell med lägre insteg.

Anledningen bakom att jag tycker att ditt sätt att skriva är tråkigt, är att du sänker en potentiellt lovande produkt med felaktiga utlåtanden vilket gör att ej initierade läsare tänker bort cykeln helt.

Edit: Cykeln väger som exempel mindre än majoriteten av elcyklarna i Crescents sortiment, som ytterligare ett argument bakom att "Tung, ful och omodern" är felaktigt.

Edit 3: Jag trodde att tråden handlade om den här: https://www.indiegogo.com/projects/strom-city-a-feature-packed-and-affordable-e-bike/x/13219846#/

När jag nu klickade på TS länk ser jag att den går till en cykel som inte har med Ströms City bike att göra. Så om personen jag citerat lägger fram åsikter om den av TS länkade cykeln och inte den cykel rubriken handlar om så är läget ett helt annat.

Oavsett hur bra och prisvärd (?) den nu är, så ser den fortfarande ut som en lyktstolpe med hjul, eller rättare sagt; lyktstople med hjul.

452.jpg

453.jpg

Eller är det en Opel? :)

Senast redigerad av en moderator:
STRØM CITY bikes?
_Falken_ sa:
Inte kopplad till företaget men väldigt inläst, oblygt positiv och ditt allra första inlägg :)

Fö. bör man inte sponsra indegogo eller kickstarter projekt för att få produkten. Helt ok att göra det för att stödja en god sak men det är inte en köpplattform!

STRØM CITY bikes?
Tompot sa:
Även batteriet kan uppgraderas till användbar storlek med en 100 dollars sedel.
Men det är här det börjar bli lite konstigt med resonemanget om cykelns förträfflighet. Den är alltså inte superbra i grundutförande men om man slänger lite tusenlappar på den så. Men så kan man ju resonera om en Biltema-cykel också.

Jag skall vara en smula försiktig i min optimism här, då jag har förståelse för att det är en smula misstänkt att som första inlägg argumentera mot en person vars argument i mina ögon bygger på osanna fakta och/eller högst subjektiva åsitker. (Att det senare visade sig att personen i fråga lagt fram åsikter kring en helt annan cykel är en annan femma.)

Jag håller med dig om att cykelns förträfflighet kan anses vara en smula överdriven, eftersom att man för att göra den mer optimal måste gödsla med några tusenlappar till. I samband med att det är lämpligt att gödsla med några tusenlappar till, så tycker jag det är viktigt att tänka på vad Kickstarter och Indiegogo faktiskt är - En stabil plattform där startupbolag av olika slag kan få fart på sin idé.
Jag uppskattar det annorlunda i det, vilket gör ((mig)) motiverad att lägga en extra tusenlapp eller två för att få cykeln som jag önskar.

Tompot sa:
Håller inte med här, ett bra mittmotorsystem ger dig en känsla av att ha superkrafter. En navmotor däremot känns mer som att du blir bogserad. Med allt vad det innebär att det finns en liten fördröjning mellan att du vill ha/vill sluta ha assistans tills den som bogserar dig förstår det. Mittmotorerna är omedelbara, de fortsätter inte en halv sekund när du redan slutat trampa. Besök gärna en handlare som har mittmotordrivna cyklar på lager så får du prova en.

Vad gäller mittmotor kontra navmotor på den bakre axeln, så har jag testat båda två. Jag tycker om båda två, men är inte så imponerad av den mittmonterade motorn att jag per automatik är sugen på att betala dom extra tusenlapparna för tekniken. Jag håller inte med din beskrivning kring känslan av att bli bogserad när det gäller en navmotor monterad i det bakre navet. Det känns i mina ögon som om någon lägger en hand bakom ryggen på mig och skjuter på. Mittmotorn gav mig precis som du säger en känsla av att vara väldigt stark, men den känslan återfinner jag delvis med den bakre navmotorn likaså. Undantaget är under dom ms cykeln väntar på att jag skall börja trampa, eller, väntar på att förstå att jag gör det. (Jag hade sannolikt haft en helt annan åsikt om jag haft för avsikt att köpa en MTB för bruk i skog och mark.)

Jag vill passa på att säga att jag testat en cykel med ett elmotorkit, med motorn i framhjulet. Det var en ganska oangenäm känsla. Det kittet kom förövrigt med en "pedalsensor" utrustad med fyra stycken magneter. Det gav verkligen känslan av att motorn fortsatte arbeta drygt en halvsekund längre än vad jag gjorde. Jag har inte fått samma känsla på en cykel med 12-magnetssensorer vilket Ströms cykel enligt uppgift ska använda.

Tompot sa:
Vill inte sälla mig till de du tycker är tråkiga men helt ärligt låter det som att du tycker att cykeln är snygg och billig, sedan utgår från det för att hitta alla möjliga argument för varför den skulle vara bra också. Man kan inte säga annat än att Kickstarterprojektens glättiga videos med lyckliga medelålders konsumenter slår an en "vill ha"-nerv hos många. Här får man vara på sin vakt, backa med blicken och titta på specifikationerna. Är den så bra för det priset egentligen? Vad är det jag tilltalas av i den?

Jag förstår att det kan kännas som om jag blint fastnat vid att cykeln är snygg och "billig". Men det handlar i själva verket om att jag efter bästa förmåga försökte få personen i fråga att vidga sina vyer en smula - Främst på grund av att jag tyckte att personen la fram felaktiga argument för varför cykeln skulle vara fullständigt värdelös.

Tompot sa:
Grundpriset är $899, tillkommer bättre batteri, dämpad gaffel och bättre bromsar för $100 stycket. Plus frakt, låt oss anta $100 och + moms 25% så är cykeln uppe i 14.400 kr. Det finns andra lågbudgetcyklar i den klassen.

Jag står fortsatt och väger mellan att slå till och inte. Säljaren har lovat mig fri frakt (moms tillkommer, naturligtvis), samt en LCD-display (den LED display som sitter monterad som standard är under ALL kritik.) Utöver priset för cykeln så kommer jag vid ett eventuellt köp att välja 13Ah batteriet samt dom hydrauliska bromsarna. (Alltså 2200 kr utöver dom 8900 kr cykeln kostar). Jag är beredd att betala för dessa ting på grund av att jag anser att många av dom cyklar som säljs i Sverige idag är designade på ett för mig icke tilltalande sätt eller helt enkelt kostar för mycket. Crescent vill för en modell jag tycker är snygg ha ca 20 000 kr, och då sitter motorn lik förbannat i det bakre navet.

perzzon sa:
Fö. bör man inte sponsra indegogo eller kickstarter projekt för att få produkten. Helt ok att göra det för att stödja en god sak men det är inte en köpplattform!

Jag håller inte med. En plattform som Kickstarter eller Indiegogo hade sannolikt inte existerat, om det inte varit för att den som bidrar till företagets fortsatta existens får något för sina investerade kronor.

Senast ändrad:
STRØM CITY bikes?

Hej
Jag läste detta inlägg i januari 2020 innan jag beslöt mig för att köpa elcykel.
Inhandlade en begagnad Stroem Cirybike från 2017 i ett relativt gott begagnat skick.
Under våren har jag uppgraderat till hydrauliska bromsar, ny 7 växlad kassett och kedja plus lite annat som kan vara bra att ha på långfärder eller för att veckohandla..
Elmotorn fungerar klanderfritt trotts sin ålder och efter mina insatser känns cykeln som ny.
Det är trist att någon förståsigpåare som inte har provat Stroem cykeln förkastar hela iden med Stroems produkt.
Stroem har satsat på att få fram en prisvärd elcykel utan en massa tingeltangel men med stora möjligheter att bygga på för funktionalitet. Det verkar som om jag har den enda Stroem Citybike i Malmö.
Andra cyklister frågar ofta vem som är tillverkare när vi väntar vid rödljus eller parkerar.
Hittills mycket nöjd med mitt köp och väntar ivrigt på ett nytt 14AH batteri.
Jag vill tillägga att jag inte har någon sponsring från Stroem
All the best
Ludde

Senast ändrad:
STRØM CITY bikes?
Efter nio månaders daglig användning av min Ström cykel känner jag mig som initierad bedömare av funktionalitet och praktikalitet.
Jag kan inget annat än lovprisa cykeln och även supporten som utan problem ersätter delar som av en eller annan anledning inte lever upp till önskad funktionalitet.
Alla klagomål på Ströms cykel jag läst i detta forum verkar komma från några som inte har någon praktisk erfarenhet av att använda Ström City Bike.
All the best
Ludde

STRØM CITY bikes?
Ja
Cykeln var ca 3 år gammal och väldigt misskött av förre ägaren.
Ny kedja och drevkluster
Pakethållare
Hydrauliska bromsar
14 Ah batteri
Ny dator för att bättre bevaka batteri och motor.
Ny växelförare efter insidenten med brunnslocket
Cykeln är så gott som ny och jag verkar vara den enda som äger Ström City Bike i Malmö.
Allt levererades snabbt och elegant av Ström i Köpenhamn.
Ludde

Tillbaka
Topp